سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟

  • کد خبر: ۳۳۱۳۳
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟
خراسان رضوی عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: پیشنهاد کمیسیون شهرسازی این است که کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه  به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته  اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...  باید مطالعه شود.
به گزارش شهرآرانیوز، شهناز رمارم درخصوص وضعیت کمربند جنوبی در طرح تفصیلی جنوب غربی مشهد که امروز در شورای شهر بررسی می‌شود، اظهار کرد: در شورای شهر هر تصمیمی که گرفته می‌شود با توجه به اسناد بالادستی است؛ زیرا اسناد بالادستی چراغ راهنمای ماست؛ بدین معنا که مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های تفصیلی با توجه به طرح جامع شهر ‌ می‌توانند طرح تفصیلی نهایی را تهیه و ارائه کنند.  در واقع در تمام اسناد بالادستی و طرح جامع فعلی مشهد، حتی طرح جامع اول و دوم،  کمربند جنوبی دیده شده و  عملیات شروع این پروژه از دوره سوم شورای شهر مشهد آغاز شده است.

وی ادامه داد: زمانی که ما شورا را تحویل گرفتیم حدود ۱۸۰ میلیارد تومان آن هم  با دلار هزارتومان در پروژه کمربند جنوبی هزینه شده بود؛ بنابراین ما در کمربند جنوبی میراث‌دار  یک هزینه عمومی هستیم، از طرفی یک مطالبه از جانب فعالان محیط زیستی داریم که این کمربند به محیط زیست صدمه می‌زند. اما گله‌مندی من از فعالان محیط زیست این است که در زمان شروع پروژه‌ای به این بزرگی و در این وسعت کجا بودند؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...   باید مطالعه شود. می‌تواند دوطرف کمربند برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به صورت فضای سبز باشد که تحت عنوان کوه پارک در دست اقدام است. البته این موضوع پیشنهاد کمیسیون شهرسازی است که امروز در مورد آن در صحن علنی تصمیم‌گیری خواهد شد؛ یعنی تغییر کاربری کمربندجنوبی و اثرات زیست محیطی آن مطالعه شود.

وی ادامه داد: در نظریه کمیسیون شهرسازی در رابطه با این موضوع آمده است که «پس از بحث و تبادل نظر گسترده پیرامون مزایا و معایب کمربند جنوبی، با توجه به پیش‌بینی بزرگراه جنوبی (کمربند جنوبی) در ساختار ترافیکی شهر مشهد در طرح جامع مصوب، پیشنهاد مشاور محترم مبنی بر حفظ بزرگراه جنوبی مورد تأیید قرار گرفت. لازم به توضیح است با عنایت به اقدامات اخیر شهرداری در راستای خلق فضای اجتماعی در پهنه‌های جنوبی شهر (کوه پارک)، انجام ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از نقش ترافیکی محور در این بخش از شهر مورد تاکید قرار می‌گیرد».

رمارم تصریح کرد: فعالان محیط زیست موقع شروع پروژه کمربندجنوبی کجا بوده‌اند؟، کوه خراب و منفجر شده، جاده تخریب شده، مرتع از بین رفته و صدماتی که می‌خواسته به محیط زیست وارد شود، وارد شده است. آیا هزینه ۱۸۰ میلیاردی که انجام شده را باید بگذاریم از بین برود؟ می‌توانیم با تغییر کاربری و با حفظ کمربند برای آینده که ببینیم سرنوشت آن چه می‌شود، از آن استفاده بهینه کرد.
 
عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه تغییر کابری کمربند جنوبی به شرط انجام مطالعات و تاثیرات آن کاربری است، عنوان کرد: ممکن است مردم بیایند آنجا و آنجا بیشتر صدمه ببیند. ما که نمی‌دانیم. ما الان می‌گوییم آنجا پیاده‌راه شود، محل دوچرخه سواری شود و...، اما آیا همین موضوع نباید مطالعه شود؟ شاید فردا مردم هجوم آوردند به ارتفاعات جنوب شهر و تخریب بیشتری به محیط زیست وارد شد. در رابطه با این موضوع باید مطالعه انجام شود.  

رمارم در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد، کوه‌پارک رسمیت پیدا کرده است؟، بیان کرد: با توجه به اینکه دو طرف کمربند، سبز می‌شود، نظریه کمیسیون به کوه پارک در صورت تصویب در صحن علنی جایگاه قانونی داده است.

وی در مورد میزان ساخت‌وساز‌ها در ارتفاعات جنوبی در طرح تفصیلی بیان کرد: با توجه به ضرورت حفظ ارتفاعات، کنترل و جلوگیری از تحریک توسعه ناشی از بزرگراه جنوبی، مقرر شد کلیه اراضی بلافصل شمال بزرگراه جنوبی به فضا‌های سبز حفاظتی و کاربری‌های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یابد. قطعا جلوی ساخت و ساز‌ها گرفته می‌شود. ساخت‌وساز‌ها درحدی است که به مردم فقط خدمات همچون سرویس بهداشتی و... داده شود نه بیشتر.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->