افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند
سرخط خبرها

لیسبون، الگوی حمل‌ونقل عمومی مدرن

  • کد خبر: ۳۵۱۵۴
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
لیسبون، الگوی حمل‌ونقل عمومی مدرن
حمل‌ و نقل عمومی در پایتخت پرتغال، لیسبون، در چند سال اخیر به‌طور کامل تغییر کرده است. یکی از اهداف ویژه شهرداری لیسبون در توسعه شهر، توجه به حمل‌ونقل عمومی ازطریق توسعه زیرساخت‌های مرتبط با خودرو‌های برقی است.
عماد پورشهریاری/ شهرآرانیوز - حمل‌ونقل عمومی در پایتخت پرتغال، لیسبون، در چند سال اخیر به‌طور کامل تغییر کرده است. حدود ۱۰ سال پیش، لیسبون، پایتخت مشکلات اقتصادی اروپا بود. بحران مالی سال ۲۰۰۸ به‌شدت این کشور را دچار مشکل کرده بود و پرتغال با نرخ بالای بیکاری و فرسودگی زیرساخت‌ها مواجه بود. امروز، اما لیسبون به پایتخت حمل‌ونقل مدرن اروپا تبدیل شده است. به گزارش وب‌سایت City Today، لیسبون با استفاده از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و با تکیه بر صنعت گردشگری و افزایش میزان اشتغال در حوزه فناوری توانسته است از بحران یک دهه گذشته عبور کند و به الگویی برای دیگر شهر‌های جهان تبدیل شود.


۲۵۲ میلیون یورو برای حمل‌ونقل پایدار

یکی از اهداف ویژه شهرداری لیسبون در توسعه شهر، توجه به حمل‌ونقل عمومی ازطریق توسعه زیرساخت‌های مرتبط با خودرو‌های برقی است. براساس این اهداف لیسبون در سال ۲۰۲۳، ۴۲۰ اتوبوس برقی و ۲۵ تراموا خواهد داشت که برای رسیدن به آن، سرمایه‌گذاری‌ای به ارزش ۲۵۲ میلیون یورو انجام شده است. در هدف بعدی و تا سال ۲۰۳۰ قرار است ۱۵۰ هزار راکبِ خودرو‌ها در این شهر، از یکی از روش‌های حمل‌ونقل پایدار استفاده کنند.

یکی دیگر از برنامه‌های موفق اجراشده در لیسبون، توجه‌به حمل‌ونقل‌های کوتاه است. برای این کار ۹ شرکت مختلف، ۱۲ هزار اسکوتر برقی برای شهروندان فراهم کردند تا جابه‌جایی‌های کوتاه بدون استفاده از خودرو‌ها و روش‌های مرسوم حمل‌ونقل انجام شود. چالش اصلی این شهر مانند بسیاری از شهر‌های دنیا تعیین قوانین و مقررات برای این وسایل نقلیه جدید است. اسکوترسوارها، بسیاری از مواقع با سرعت زیاد در پیاده‌رو و پیاده‌راه‌ها حرکت و برای عابران ایجاد خطر می‌کنند. علاوه‌براین رهاکردن اسکوتر‌ها در مراکز عمومی می‌تواند مشکلی بزرگ برای مدیریت شهری ایجاد کند؛ اتفاقی که بسیاری از شهر‌های چین را به قبرستان‌های دوچرخه‌های اشتراکی تبدیل کرده است. برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، هر شرکتی که اسکوترهایش در پیاده‌رو‌ها و اماکن عمومی رها شده باشد، ۶۰ تا ۳۰۰ یورو جریمه خواهد شد.
 
همچنین پارک‌کردن این وسایل در محل‌های رفت‌وآمد نیز ممنوع شده است. در فاصله ماه‌های فوریه تا ژوئن سال ۲۰۱۹، ۱۸۰۰ اسکوتر به یکی از این دلایل توسط پلیس این شهر توقیف شدند تا بر جدیت قانون‌گذار در توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید شود. این قوانین درباره دوچرخه‌های برقی نیز اعمال می‌شود.

خطوط قرمز لیسبون در توسعه شهری

به گفته میگوئل گاسپار، معاون حمل‌ونقل و ایمنی شهرداری لیسبون، در توسعه فناوری نوین در این شهر ۲ خط قرمز ویژه وجود دارد؛ اول امنیت و ایمنی شهروندان و کیفیت فضا‌های عمومی و دوم ایجاد قوانین سخت و آسان برای فناوری‌های جدید. مشارکت بخش‌های خصوصی در توسعه فناوری محور حمل‌ونقل عمومی باید با تسهیلگری نهادهایی، چون شهرداری میسر شود.
 
به همین دلیل قوانین در این حوزه نباید سخت‌گیرانه باشد، اما درباره مواجهه با مشکلاتی که این فناوری‌ها، مانند دوچرخه‌های اشتراکی، ممکن است برای شهر به وجود بیاورند قوانین باید جدی و محکم باشند. البته در بسیاری از این موارد، شهروندان مورد سؤال و بازخواست نهاد‌های انتظامی قرار نمی‌گیرند و درصورت مشاهده تخلف، شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، ملزم به پرداخت جریمه هستند. این به این معنی است که خود شرکت‌ها باید با آموزش و فرهنگ‌سازی، میزان خطای کاربرانشان را کاهش دهند.

شهر لیسبون با افتخار مدعی است بهترین ایده‌های شهری در جهان را برای خود نسخه‌برداری می‌کند. نسخه‌برداری‌های بی‌نقص از پروژه‌های مشابه در پورتو، بارسلون، کپنهاگ، لندن و لس‌آنجلس به همراه برطرف کردن مشکلات آن‌ها، پایتخت ۵۰۰ هزارنفری پرتغال را به یکی از شهر‌های پیشرو در حوزه حمل‌ونقل عمومی تبدیل کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->