راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی

  • کد خبر: ۵۶۷۸۶
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور: «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پروژه بزرگ احداث قطاربرقی مشهد-تهران که قرار بود طعم شیرین کاهش پنجاه درصدی زمان سفر بین این ۲ شهر را به کام میلیون‌ها زائر بنشاند، پس از ۱۰ سال کش وقوس با درصد پیشرفت فیزیکی «صفر» همچنان در نقطه مانده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود در این باره به صورت رسمی آن را تأیید کرد که «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»

در اردیبهشت ۹۶ و با اعلام ورود سرمایه گذار چینی به این پروژه و برآورد چیزی حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیون یوآن فاینانس خارجی برای تکمیل قطاربرقی مشهد-تهران طی ۲ سال، برخی دغدغه‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه مذکور کمی حل وفصل شد؛ این قرارداد در مردادماه همان سال نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد-تهران را آغاز کند که پس از، اما و اگر‌های فراوان دولت توانست سهم ۱۱ هزار میلیارد تومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.
 
باوجوداین طرف چینی به بهانه‌های مختلف از جمله برجام و مشکلات تحریمی کشورمان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه شانه خالی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال درحالی که طبق وعده‌های داده شده باید شاهد فعالیت اولین قطاربرقی بین شهری کشور باشیم، خبر‌ها حاکی از آن است که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران با رهاورد ۲ مراسم کلنگ زنی در دولت‌های دهم و یازدهم و بدون پیشرفت فیزیکی همچنان در گیر‌و‌دارمباحث تأمین مالی است.

درهمین راستا مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح سرنوشت و گره‌های موجود در مسیر احداث قطاربرقی تهران-مشهد به خبرگزاری مهر گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوز‌ها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.


با توان داخلی می‌سازیم

سعید رسولی افزود: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای فاینانسور پیش آمد، اعلام کرد نمی‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند. وی اظهار کرد: شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.
 
معاون وزیر راه ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم. وی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم. وی با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل ونقل ریلی استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین در توضیح پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری ریلی گفت: به تازگی به فناوری جوش سوزن ریل دست یافته ایم. در این فناوری باید آلیاژ‌های مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->