پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟

  • کد خبر: ۸۴۵۳۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
تولید دوگانه‌سوزها سقوط کرد | صف های طویل CNG محتمل است؟
آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور افت کرده و به زیر هشت هزار دستگاه رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق این آمار، طی نیمه نخست امسال تنها هفت هزار و ۴۲۹ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. تمامی دوگانه‌سوزهای سواری تولیدی، سهم ایران‌خودرو هستند و دیگر خودروسازان نقشی در این آمار ندارند. طبق آمار، در نیمه ابتدایی امسال تنها پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند به صورت دوگانه‌سوز تولید شده‌اند. در این بین، بیشترین تیراژ به سمند اختصاص دارد که پنج هزار و شش دستگاه تولید داشته است.

روند نزولی تولید دوگانه‌سوزها در حالی است که در میانه‌های دهه ۸۰ و با الزام وزارت صنعت، سهم غالب تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور، مدل‌های دوگانه‌سوز بودند. در آن مقطع، دولت به دو دلیل تصمیم گرفت اولویت تولید را به خودروهای دوگانه‌سوز اختصاص دهد. نخست اینکه بنزین سهمیه‌بندی شده بود و با توجه به پایین‌تر بودن قیمت گاز، دولت می‌خواست از این مسیر نگرانی شهروندان بابت هزینه سوخت خودروهای‌شان را کاهش دهد. دلیل دوم نیز به ذخایر گازی عظیم کشور مربوط می‌شد. ایران از سال‌ها پیش به عنوان دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان شناخته می‌شود و از همین‌رو دولت با تکیه بر این جایگاه می‌خواست گاز را به سوخت غالب در خودروها تبدیل کند تا از بار مصرف بنزین (که به واردات نیاز داشت) بکاهد.

برای مدتی استقبال از خودروهای دوگانه‌سوز زیاد شد و دولت امیدوار شد که پروژه‌اش به اجرا در بیاید، با این حال در ادامه مشکلات بزرگی رخ داد و دوگانه‌سوزها در سیر نزولی تولید و تقاضا قرار گرفتند. کمبود جایگاه‌های سوخت گاز از یکسو و مشکلات فنی نیز از سوی دیگر، جرقه‌های سقوط دوگانه‌سوزها از عرش به فرش را رقم زد و در حالی که وزارت صنعت می‌خواست همه خودروهای سواری تولید داخل را دوگانه‌سوز کند، ورق برگشت و شرایط عکس شد. با کاهش تقاضا برای دوگانه‌سوزها و البته تغییر سیاست‌های وزارت صنعت، خودروهای موردنظر کم‌کم به حاشیه رانده شدند و بنزینی‌ها دوباره رو آمدند. حالا نیز طبق آخرین آمار، دوگانه‌سوزها تیراژی بسیار ضعیف دارند و سهم آنها از کل محصولات سواری صنعت خودروی کشور طی نیمه نخست امسال، حتی به دو درصد هم نمی‌رسد.

با وجود این تیراژ بسیار ضعیف، نگرانی‌هایی برای تامین سوخت گاز دوگانه‌سوزها در زمستان وجود دارد. این نگرانی از آن جهت است که مسوولان عنوان می‌کنند در زمستان با کمبود گاز مواجه خواهیم بود، بنابراین ممکن است برخی جایگاه‌های CNG موقتا تعطیل شوند. در این صورت این احتمال وجود دارد که صف‌های طویل در جایگاه‌های گاز شکل گرفته مالکان خودروهای دوگانه‌سوز به دردسر بیفتند. با توجه به اینکه تولید خودروهای دوگانه‌سوز در این سال‌ها روندی به‌شدت نزولی داشته، سرمایه‌گذاری چندانی نیز برای تعبیه جایگاه‌های CNG انجام نشد و بنابراین تعداد آنها همچنان محدود است. با این حساب، افت تولید دوگانه‌سوزها به نظر منطقی می‌رسد، زیرا اگر قرار بر رشد تیراژ آنها بدون توجه به زیرساخت‌ها باشد، اتفاقات میانه دهه ۸۰ دوباره تکرار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->