استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد افزایش مشارکت مردمی در پویش مشهد مهربان در منطقه ۵ شهردار مشهد اعزام کاروان خودرویی شهرداری مشهد به مناطق سیل‌زده کنارک سیستان و بلوچستان
سرخط خبرها

کنترل هوشمند تقاطع‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در مشهد

  • کد خبر: ۱۳۶۴۵۴
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کنترل هوشمند تقاطع‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در مشهد
مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: برای اولین بار در کشور سامانه بومی کنترل هوشمند تقاطع‌ها با استفاده از یادگیری عمیق و الگوریتم‌های هوش مصنوعی در مشهد طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی سمیعی در این خصوص اظهار کرد: تقاطع‌ها مهم‌ترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات و گره‌های ترافیکی آن‌ها با رویکردی منسجم، یکپارچه و هوشمند، گامی حیاتی و اساسی در ساماندهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است.

وی افزود: در کلان شهر‌های دنیا با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطعات پرترافیک متعدد، دیگر استفاده از روش‌های سنتی جهت اعمال زمانبندی به تقاطعات جوابگو نیست، چرا که اختصاص زمان‌های ثابت به محور‌های مختلف بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و رفتار ترافیکی رانندگان موجب بالا رفتن تاخیر، افزایش مصرف سوخت و نیز بالا رفتن میزان آلاینده‌های منتشر شده در هوا شده و در بحث کلان نیز باعث به هدر رفتن منابع مادی فراوان و هزاران ساعت از وقت و عمر شهروندان می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: امروزه در کنترل هوشمند تقاطع‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که برای اولین بار در کشور از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در شهر مشهد استفاده شده است.

سمیعی خاطرنشان کرد: مشهود‌ترین ارزش سامانه‌های کنترل هوشمند تقاطع‌ها، بهبود عملکرد کنترل بلادرنگ چراغ‌ها بدون نیاز به مداخلات انسانی، بهبود فازبندی تقاطع‌ها و کاهش خطا‌های انسانی مرتبط است که با توسعه این سامانه گام بسیار موثری در راستای بومی‌سازی و استفاده از توان و دانش داخلی و حفظ منافع ملی برداشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: این سامانه حدود یک ماه است که در یکی از تقاطع‌های مشهد راه اندازی شده و مراحل تست عملکردی را پشت سر می‌گذارد و طرح توسعه آن نیز در حال بررسی است و امیدواریم در آینده نزدیک با استفاده از این سامانه شاهد تحول در مدیریت هوشمند و بهبود شرایط ترافیکی در تمام تقاطع‌های سطح شهر باشیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۹ شروع شده است و با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و پانصد میلیون ریال به انجام رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->