رویداد رسانه ای «رج» در مشهد آغاز به کار کرد | «از ایده تا محتوا» برای کنشگری در رسانه + فیلم

  • کد خبر: ۱۵۲۱۴۵
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
رویداد رسانه ای «رج» در مشهد آغاز به کار کرد | «از ایده تا محتوا» برای کنشگری در رسانه + فیلم
«رج»، اولین رویداد شتابدهی به رسانه های محله ای و اجتماعی مشهد با همت موسسه فرهنگی شهرآرا و همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، صبح امروز در مشهد آغاز شد. 

به گزارش شهرآرانیوز،  از ساعت ۸ صبح امروز، ۷ اسفند ۱۴۰۱، بیش از ۱۲۰ نفر علاقمند و فعال در حوزه رسانه‌های محلی از شهر‌های مختلف در کارخانه نوآوری مشهد حاضر شدند تا در یک رویداد رسانه‌ای مهم که در ۲ روز (۷ و ۸ اسفند) برگزار می‌شود، شرکت کنند؛ رویدادی که به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای می‌گوید چگونه فراتر از خبرنگاری در رسانه فعالیت کنند و بیش از هرچیز کنشگر مسائل شهر و محله خود باشند.  

«محمد دلاوری» خبرنگار و مستندساز با موضوع «نویسندگی خلاق برای رسانه‌نگاری محلی» «جواد موگویی» نویسنده و خبرنگار با موضوع «روایت‌گری میدانی»، «هادی ذالکی» دبیر رویداد رج با موضوع «ظرفیت رسانه‌های محلی برای ایجاد رسانه اجتماعی مشهد» «سید احمد موسوی صمدی» مدرس دانشگاه با موضوع «جریان سازی در شبکه‌های اجتماعی»، «مسعود نبی دوست» پژوهشگر فرهنگ محلی با موضوع «کدام ایده برای کدام فرم مناسب است؟»، «مصطفی شریف» تحلیلگر اجتماعی با موضوع «قدرت نرم در رسانه»، «سیدحسن موسوی فرد» مشاور شبکه کانون‌های تفکر ایران با موضوع «مسئله یابی در میان سوژه‌های محلی»، «مریم تکافی» خبرنگار و مدرس سوشال مدیا با موضوع «مسیر ساخت یک محصول در رسانه محلی»، «جمال یزدانی» پژوهشگر سیاستگذاری فرهنگی با موضوع «راهبرد رسانه محلی» و «ادریس راموز» متخصص سیاستگذاری رسانه با موضوع «چرا رسانه محلی مهم است؟» مدرسان کارگاه‌های رویداد رسانه‌ای رج هستند.

مراسم افتتاحیه این رویداد با صحبت‌های مدیرعامل موسسه شهرآرا به عنوان بانی این طرح آغاز شد و سپس شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی حاضر شدند تا «از ایده تا محتوا»ی کار رسانه را در کنار اساتید خود آموزش ببینند. 

کنشگر مسائل شهر خود باشید

سید میثم موسوی‌مهر، مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا در مراسم افتتاحیه این رویداد از این گفت که همه ما باید برای انجام کارهای خود، رویا و تصوری از آن داشته باشیم و حالا آن چیزی که باعث شده تا ما به این رویداد وارد شویم، همین رویاپردازی برای یک آینده بهتر و برخوردار بودن از یک رسانه بهتر بوده است.

او در ادامه صحبت‌هایش خطاب به شرکت‌کنندگان همایش نیز گفت: «شما شرکت‌کنندگان هم باید برای شهر خود، رویا در نظر داشته باشید. این مساله از این بابت مهم است که می‌تواند فرد را در حوزه‌های مختلف پیشران کند.»

او در ادامه صحبت‌هایش از این گفت که نبود این رویا و تصور از آینده، می‌تواند آسیب‌زا باشد و درواقع بزرگترین آسیبی که یک تمدن می بیند، نداشتن رویاست.

او گفت: «از شما می‌خواهم برای رویاهای خود چارچوب و شاخصه در نظر بگیرید. شما باید برای تمدن‌تان، شهرتان، کشورتان و محله‌تان رویا تصور کنید.» 

تحولات بنیادین در کشور از شرق آغاز می‌شود

ادریس راموز، نیز با بیان اینکه برای رسانه می‌توان سه نقش نهادی، نمادین و فراگیر در نظر گرفت، گفت: «رسانه به مثابه یک نهاد فرهنگی و اجتماعی کارکرد تولید معنا و رفع نیازها و خلق ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی را داشته و قوانین لازم خود را دارد. نقش نمادین رسانه نیز به این معناست که رسانه ابزار و مجرای انتقال داده و اطلاعات است و آخرین و اصلی‌ترین تعریف رسانه نیز به مثابه فضا و چارچوبی است که فرهنگ، اقتصاد، سیاست، سبک زندگی و … در آن جریان پیدا کرده است. » 

او در ادامه به اهمیت شرق کشور به عنوان مبدا و نقطه آغاز بساری از تغییر و تحولات در کشور پرداخت و گفت: «این یک سنت تاریخی است که تحولات بنیادین در کشور از شرق کشور آغاز می‌شود و بعد از آن در سطح کل استعلا می‌یابد. به همین دلیل است که امروز نیز خراسان و مشهد در بحث رسانه‌های محلی پیشگام شده‌اند.» 

اما چرا رسانه‌های محلی اهمیت یافته‌اند؟ این سوال، مبحثی بود که راموز در ادامه صحبت‌هایش به آن پرداخت. او با اشره به سیر تاریخ و تقسیم‌بندی رسانه‌ها در عصر مدرن، گفت: «لیبرالیسم مسبب تمرکزگرایی شد و این تمرکزگرایی به این معناست که زمان و مکان یا همان تاریخ و هویت را از بین می‌برد که با ادامه پیدا کردن این قضیه، کار به جایی می‌رسد که نظم جدیدی مورد نیاز است و در نتیجه، تاریخ و جغرافیا و هویت دوباره مهم می‌شود. پس تمرکزگرایی افول پیدا می‌کند و جامعه محلی و شهرها و هویت‌های شان اهمیت پیدا می‌کند.» 

مهم‌ترین نیاز رسانه سوژه است

در ادامه این نشست، سید حسن موسوی‌فرد، با محوریت مساله‌یابی در سوژه‌های محلی به سخنرانی پرداخت. او از این گفت که در کار رسانه مهم‌ترین نیاز سوژه است‌ و مسیر غالب برای انتخاب سوژه، توجه به ارزش‌های خبری چون فراوانی، تازگی، شهرت و ... است. در صورتی که این فقط یک وجه رسانه‌ای کار است. وجه دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، وجه محتوایی است که اگر به آن دقت نکنیم، گرهی از کار ما باز نمی شود و بدون اینکه مساله‌ای را حل کنیم فقط به بیان آن می‌پردازیم. مسیری که ممکن است ما را به یک رسانه زرد یا سیاه‌نما تبدیل کند. او البته اضافه کرد توجه به جنبه محتوایی به این معنا نیست که نباید دنبال جذابیت‌های رسانه‌ای باشیم،
اما نکته اینجاست که باید اصولی را در نظر داشته باشیم و به آن پایبند باشیم که یکی از این پایبندی‌ها، پایبند بودن به حل مساله است. به این منظور، باید محیط اطراف و سوژه‌های محلی را خوب بشناسیم. سوژه ها از دل شناخت پدیده ها بر می آیند. در صورت نبود شناخت، خود و جامعه را سر کار خواهید گذاشت.

درباره رویداد «رج»

«رج» رویدادی آموزشی، مشاوره‌ای و انگیزشی برای هم رسانی و هم افزایی علاقه‌مندان رسانه‌ای محله‌ای و منطقه‌ای در مشهد است. انتقال مباحث انگیزشی و آموزشی مرتبط با رسانه‌های اجتماعی، تشکیل و تقسیم بندی مخاطبان برای شروع کار رسانه‌ای گروهی از اهداف دوره آموزشی این رویداد است.

در این رویداد دو روزه به مباحثی همچون مدیریت پروژه رسانه ای، کنشگری محلی و پیوند با رسانه اجتماعی، مسئله شناسی و اولویت بندی مسائل محلی، بررسی تجارب موفق پیوند دغدغه اجتماعی و رسانه و ... پرداخته خواهد شد.

 


بیشتر بخوانید:

مدیرعامل موسسه شهرآرا: برای حل مشکلات شهر باید از ابزار رسانه استفاده کرد | رسانه های محلی نقش مهمی در آینده شهر خواهند داشت

درباره «رج»، آغاز نخستین رویداد شتاب دهی به رسانه‌های اجتماعی و محله‌ای


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->