صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی از ثبت آبشار‌های ارتکند در فهرست میراث طبیعی ایران خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود طغرایی گفت: این آثار طبیعی در کلات نادری، بخش زاوین و در ۶ کیلومتری غرب روستای ارتکند قرار دارند.

آبشار ۱۰ متری از تونلی غارمانند شکل می‌گیرد که آب رودخانه از یک طرف آن وارد و از سمت دیگر آن خارج می‌شود، طول این تونل غار مانند حدود ۱۵ متر است که در انتهای آن آب، از ارتفاعی حدود ۱۰متر به پایین می‌ریزد و چشم اندازی زیبا دارد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این آبشار‌ها دائمی بوده و در تمام فصول سال آب دارد، آبشار اول با ارتفاع ۱۰ متر و آبشار دوم حدود ۳۵متر است.

او گفت: آبشار ۳۵ متری بعد از آبشار ۱۰ متری و در انتهای دره‌ای باریک قرار دارد که در کنار این آبشار از طریق مسیر رول کوبی شده و یا تنوره کنار آن می‌توان به بالای آبشار رسید که البته کار دشواری است، این آبشار به شکل کلاهک است که دیواره‌های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده‌اند و آب از همه طرف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه می‌ریزد.

طغرایی گفت: روستای ارتکند دارای موقعیت میان‌کوهی است و رود اورتکند که از کوه هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد از میان آبادی می‌گذرد، کوه‌های تکه‌خانه در پنج کیلومتری جنوب غرب و در چهار کیلومتری شمال شرق آبادی است.

او گفت: از مشهد تا آبشار‌های ارتکند کلات مسیری ۱۰۵ کیلومتری وجود دارد و  آبشار‌ها در ۶ کیلومتری غرب روستای اورتکند واقع است.

طغرایی گفت: اورتکند کلمه‌ای ترکی و به معنی روستای میانی است که با توجه به قرار گرفتن روستای ارتکند بین روستای سررود و باغکند به این نام معروف شده است و آبشار‌ها نیز به نام روستا معروف هستند.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.