صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس موضوع مرمت سرای «عزیز‌اله‌اف» در دستورکار قرار گرفت و اعضای کمیسیون با آن موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، موضوع مرمت و بهسازی «سرای عزیزاله‌اف» در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حمید ضمیری در حاشیه این جلسه با بیان اینکه این سرای تاریخی، در نزدیکی مدرسه علمیه «عباسقلی‌خان» و قطاع ۴ منطقه ثامن قرار گرفته، اظهارکرد: سرای «عزیزاله‌اف» متعلق به دوره پهلوی اول و دارای ۲ هزار مترمربع عرصه است که در سال ۱۳۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: در طرح‌های تفصیلی هم توجه ویژه‌ای به این بنای تاریخی و حفظ آن شده که مدیریت شهری نیز مجری این سیاست‌ها و حامی حفظ بنا‌های این‌چنینی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به شرایط نامناسب این بناء و نشست زمین که ترک‌های جدی را در بدنه آن ایجاد کرده، گفت: شرایط حاکم، سرای عزیزاله‌اف را در معرض تهدید جدی قرار داده و حسب دستور قضایی، بخشی از واحد‌های تجاری این مجموعه تا زمان ایمن‌سازی و مرمت، تخلیه شده‌اند.

ضمیری اظهارکرد: تفاهمنامه‌ای برای مرمت این سرای بین شهرداری مشهد مقدس و اداره‌کل میراث فرهنگی استان منعقد شده تا بتوانیم نسبت به ترمیم و بهسازی این اثر تاریخی و فرهنگی اقدام نماییم.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی اولیه این بناء حدود ۲.۴ میلیارد تومان برآورد شده، گفت: شورای شهر و مدیریت شهری این هزینه را براساس تفاهمنامه پرداخت خواهد کرد؛ مرمت و مقاوم‌سازی باید براساس اولویت‌بندی صورت گیرد و از هزینه کرد روی موارد غیرضروری به جد پرهیز شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: کمک‌های مالی شهرداری در این خصوص باید در حساب‌های فی‌مابین شهرداری و دولت لحاظ شود.

سیدحسین علوی‌مقدم، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: توجه به بافت‌ها و بنا‌های تاریخی به افزایش درآمد پایدار شهری کمک می‌کنند و از همین حیث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که توجیه این هزینه‌کرد برای مرمت بنا‌های تاریخی و حفظ آنها، به روشنی تبیین شود.

مهدی ناصحی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری نسبت به میراث ایرانی و اسلامی مسئولیت دارد، گفت: مرمت و مقاوم‌سازی بنا‌های تاریخی باید به صورت کلان درنظر گرفته شود و با اتکاء به سیاست‌های کلان، به این موضوع ورود موثر داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری موضوعات حقوقی درخصوص مرمت سرای عزیزاله‌اف، افزود: مساعدت و کمک شهرداری را در قالب تهاتر پیگیری خواهیم کرد، ولی این مهم نباید موجب تعلل در اجرای پروژه مرمت شود.

ناصحی تصریح کرد: توان و ظرفیت حداکثری باید روی این موضوع متمرکز شود و مرمت و بازسازی بنا را مطالبه کنیم تا هرچه زودتر رقم بخورد.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.