صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

برای جلوگیری از گرمازدگی چه کار کنیم؟

  • کد خبر: ۱۱۳۹۲۴
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
متخصص طب اورژانس گفت: گرمازدگی یک بیماری است که به‌دنبال تعادل‌نداشتن بدن در تنظیم گرما اتفاق می‌افتد. خیلی از افراد به‌ویژه ورزشکاران و افراد مسن مستعد گرمازدگی هستند.

مهدی بی باک|شهرآرانیوز، دکتر داوود شریفی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گرمازدگی یک بیماری است که به‌دنبال تعادل‌نداشتن بدن در تنظیم گرما اتفاق می‌افتد، گفت: ممکن است خیلی افراد مستعد گرمازدگی باشند، مانند افرادی که ورزش سنگین می‌کنند یا افراد سن بالا و بیماران قلبی.
وی تصریح کرد: در ورزشکاران از جمله کشتی‌گیر‌ها گرمازدگی بیشتر دیده می‌شود. همچنین، فوتبالیست‌ها نیز گرمازده می‌شوند که به کما و حتی در بعضی مواقع مرگ فرد منجر می‌شود.
متخصص طب اورژانس ادامه داد: یکی از موارد دیگر، خشکی بدن و آب‌نخوردن است که فرد را گرمازده می‌کند. در این زمینه استفاده از قرص‌های سدیم توصیه نمی‌شود، زیرا به معده آسیب جدی وارد می‌کند و حتی ممکن است فرد بیشتر دچار و مستعد گرمازدگی شود.
شریفی با اشاره به اینکه جبران آب بدن از گرمازدگی پیشگیری می‌کند، اظهار کرد: از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبنده و رنگ مشکی در فصل گرما خودداری کنید، زیرا نمی‌گذارد تعریق بدن به‌درستی انجام شود و فرد نیز گرمازده می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در فصل گرما از لباس‌های رنگ روشن و گشاد استفاده شود.
وی ادامه داد: همچنین، افرادی که بیمارند و به‌دلیل بیماری‌شان کمبود آب دارند، مستعد گرمازدگی هستند.
این متخصص طب اورژانس به علائم خفیف گرمازدگی اشاره کرد و افزود: ایجاد دانه‌های قرمز روی بدن، گرفتگی عضلانی، ورم برخی قسمت‌های بدن، غش‌کردن ناشی از گرمازدگی و... از جمله علائم گرمازدگی است.
به گفته وی، کما و مرگ از علائم شدید گرمازدگی است که بیشتر در ورزشکاران اتفاق می‌افتد.
شریفی خستگی شدید، سردرد و سرگیجه، تپش قلب، حالت تهوع، بالارفتن دمای بدن و تمرکزنداشتن را از دیگر علائم و نشانه‌های گرمازدگی بیان کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.