صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

امام جمعه مشهد گفت: روستا کانون نزول برکات الهی بوده است. حاکمیت فکری و معنوی در جامعه ساده روستایی دین مداری و اعتقاد بوده، در دوران قاجار معیار انتخاب بزرگ روستا و کدخدا دین‌مداری و ارزش‌مداری بوده است.

مهدی بی‌باک | شهرآرانیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در همایش دهیاران شهرستان مشهد مقدس که به مناسبت روز شهرداری و دهیاری در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: شما امروز میراث دار نسل این چنینی هستید. امروز شما در روستا راس دین‌مداری و ولایی بودن هستید.
وی اظهار داشت: باتحول زندگی اجتماعی، زندگی ساده روستا‌ها حالت قبلی خود را از دست داده اند. شما به عنوان یک فرد متدین و‌ مسئول می‌توانید حافظ فرهنگ گذشته روستا باشید و آن را زنده کنید.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: با احیای میراث اجداد خودتان رنگ دین و انقلاب را در روستا پررنگ و لعاب‌تر از شهر‌ها قرار دهید.
وی با بیان اینکه مشکلات روستا‌ها عمدتا معنوی و فرهنگی است که با مجاهدت شما مشکل فرهنگی حل خواهد شد، تصریح کرد: در روستا‌های نزدیک مشهد یک اختلاف اجتماعی نامناسب به وجود آمده است.

روستاییان زمین‌های خود را به مهاجرین نفروشند

امام جمعه مشهد تصریح کرد: مهاجرت از افغانستان به صورتی درآمده است که بافت اصلی اجتماعی شرق کشور را برهم زده است. از آن کیفیت و‌ صمیمیت گذشته روستا‌ها چیزی باقی نمانده و این عارضه اجتماعی است که از تحولات سیاسی به‌وجود آمده است.
وی با بیان اینکه دخالت نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی کشور در روستا‌ها کار صحیحی نیست، گفت: باید خود روستا‌ها اقدام کنند و با حرکت داخلی خودشان مشکل را حل کنند.
به گفته وی، وقتی قرار باشد خانه و زمین‌ها را با قیمت گزاف به اجنبی و مهاجران خارجی بفروشند و خود روستایی‌ها مهاجرت کنند، بافت اجتماعی روستا از بین می‌رود و توسعه و آبادانی به نفع بیگانه تمام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ما در روستاها به حرکت جهادی نیاز داریم، ادامه داد: اگر قرار باشد دستگاه اجرایی و نیروی انتظامی دخالت کند، به نفع روستا نیست. شما در روستا باید مدیریت کنید و خانواده متوجه شود هجرت آنها به شهر و زندگی در حاشیه شهرهای بزرگ ارزشی ندارد که زمین و خانه خود را به هر قیمتی بفروشند.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: به مردم روستا تفهیم کنیدکه چنین حرکتی در روستاها انجام نگیرد. آرامش همیشه در سایه پول نیست بلکه در سایه ارتبطات اجتماعی و صمیمیت است.

وی به دیگر مشکل مهم روستاها در سطح استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: کار و اشتغال روستایی یکی از مهمترین مشکلاتی است که در کشور و در سطح مدیران کشور باید پیگیری و حل شود. نیاز به جاده آسفالت، گاز و غیره در اولویت دوم یک روستا قرار دارد و اولویت اول آن اشتغال است.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه برخی روستاها در نقطه محرومیت بسر می‌برند درحالی که در گذشته نقطه ثروت و تولید بوده، افزود: درحال حاضر محروم ترین نقاط روستاها شده اند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تبدیل شدن زمین زراعی به کارخانه را بزرگترین ضرر برای یک روستا عنوان کرد و گفت: ریشه نبودن کار روستایی در خود روستا است و مشکل را می‌توان در روستا حل کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.