صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

از این پس ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول و کل خدمات مورد نیاز افراد اوتیسم در بخش­‌های غیردولتی شامل بخش عمومی غیردولتی، بخش خصوصی و مراکز خدماتی خیریه از سوی سازمان­‌های بیمه‌­گر تحت پوشش قرار می­‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز،  این ابلاغیه به سازمان­‌های بیمه ­گر از جمله سازمان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی،  بر اساس بند «ج» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه هشتاد و هشتمین جلسه شواری عالی سلامت مبنی بر تکلیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت ارائه بسته‌­های بیمه‌­ای پایه اجرایی می‌­شود.

برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول به عنوان یکی از مهم­ترین نیازها و درخواست‌­های این گروه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ به صورت حکم قانون و تکلیف مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید دولت قرار گرفته است.

متاسفانه این حکم با کندی روند اجرایی رو به رو شد و در نهایت با تخصیص یک هزار میلیارد ریال بودجه برای آن در سال ۱۴۰۰ و در قالب تفاهم‌­نامه سازمان بهزیستی با سازمان بیمه سلامت و برای پوشش هشت خدمت ستاره­‌دار توانبخشی برای معلولان اجرایی شد.

این درحالی­ست که عمده خدمات توانبخشی مورد نیاز افراد معلول از طریق مراکز توانبخشی بخش‌­های غیردولتی و به طور عمده خصوصی و با تعرفه­‌هایی ارائه می­‌شود که اکثریت افراد معلول قادر به پرداخت آن نیستند؛ این اقدام در شرایطی است که حفظ شاخص­ های سلامت افراد معلول به ویژه در معلولیت ­ها جسمی ـ حرکتی، فلج مغزی، اوتیسم یا افراد دارای معلولیت ­های چندگانه منوط به دریافت درازمدت و یا مستمر توانبخشی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی با هزینه ­های بالا است.

مهم­ترین ویژگی ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقبل ۷۰ درصد بهای خدمات توانبخشی بر اساس تعرفه­‌های مراکز غیردولتی است که امکان می­‌دهد افراد معلول بتوانند بسته به نیاز از خدمات طیف وسیع مراکز توانبخشی غیردولتی برخوردار شوند.

همچنین در این ابلاغیه به نیازهای افراد اوتیسم توجه ویژه شده و این پوشش بیمه‌­ای به کل خدمات مورد نیاز آنان تعمیم داده شده است؛ افراد دارای اوتیسم که متأسفانه با سرعت در حال افزیش هستند، به طور مستمر به انواع خدمات توانبخشی ارتباطی – شناختی، جسمی و بهداشتی و مراقبتی نیازمندند که تأمین هزینه‌­های این خدمات از توان اکثر خانواده‌های دارای افراد مبتلا به اوتیسم خارج است.

هر چند ابلاغ مصوبه شورای عالی سلامت گامی بلند و جدی در اجرایی­ شدن ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان و رفع دغدغه افراد معلول نیازمند به خدمات توانبخشی است اما رفع خلا­ءهای موجود در دست­یابی به سقف تحقق اثرپذیری پوشش بیمه‌­ای خدمات توانبخشی به افراد معلول مستلزم اقداماتی از جمله تأمین منابع مالی پرداخت ۳۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی در بخش غیردولتی که بر عهده افراد معلول است.

گسترش پوشش بیمه‌­ای به طیف گسترده خدمات توانبخشی مورد نیاز افراد معلول که از ۱۹ خدمت اساسی مورد نیاز فقط هشت خدمت آن تاکنون ستاره‌­دار شده و پاسخ مقتضی به نیاز خدمات توانبخشی افراد معلول مستلزم تعمیم این پوشش به کل خدمات توانبخشی و برای همه گروه‌های دارای معلولیت است.

یکی دیگر از درخواست‌های افراد معلول مکمل بر پوشش بیمه‌­ای خدمات توانبخشی، توسعه این پوشش به وسایل و تجهیزات توانبخشی است که حلقه مفقوده تأمین سلامت افراد معلول و ایجاد بستر لازم برای مشارکت اجتماعی آنان است و در بیشتر کشورهای توسعه یافته، صندوق‌­های بیمه‌گر مکلف به تأمین پوشش بیمه‌ای وسایل و تجهیزات توانبخشی مورد نیاز افراد معلول نیز هستند که امید است با تکمیل پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی به افراد معلول، این مهم نیز تحت پوشش بیمه‌­ها قرار گیرند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.