صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: «تانا» مخفف توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها ست و در حقیقت یک اقدام ملی در حوزه توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان‌ها به شمار می‌آید.

امین عظیمی زاده | شهرآرانیوز - رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: «تانا» مخفف توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها ست و در حقیقت یک اقدام ملی در حوزه توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان‌ها به شمار می‌آید. اگر چه محوریت این رویداد، پارک‌های علم و فناوری است، اما به گونه‌ای طرح ریزی شده که همه اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری استان را به مشارکت فعال می‌گیرد.

مسعود میرزایی شهرابی دیروز در نشست توسعه اکوسیستم نوآوری استان افزود: یکی از زمینه‌های تبلور این طرح، برگزاری رویداد‌های هم افزایی، شبکه سازی و توانمندسازی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی است که نخستین گام آن ۸ تیر آغاز شد و از آن زمان تاکنون تانا با هدف تبیین اهدافش، چندین جلسه با گروه‌های مختلف تخصصی و حتی شهرستان‌های استان برگزار کرده است و پیش رویداد «تانا» در صنایع غذایی، سومین گام فعالیت ماست.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری خراسان برنامه ریزی و طرح ریزی خوبی برای اجرای صحیح اقدام ملی «تانا» در لایه استانی داشته است و این رویداد با حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری خراسان رضوی، قرارگاه اقتصاد دانش بنیان، پارک علم و فناوری استان خراسان، مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی، دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی و با پیگیری ارزشمند مؤسسه پلکان تشکیل می‌شود.

میرزایی بیان کرد: در اکوسیستم دانشی استان، ذی نفعان و بازیگران متفاوتی اعم از ادارات، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های متولی، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه ها، نخبگان، فناوران، شرکت‌های فناور و دانش بنیان، سرمایه گذاران، شتاب دهنده ها، هسته‌های علمی، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه، خانه‌های خالق، مراکز نوآوری، کارخانه نوآوری و موارد مشابه داریم که در دوره‌های قبلی، اتصالشان به یکدیگر و جانمایی شان برای تقسیم کار در زیست بوم به درستی صورت نگرفته بود و جزیره‌های جدا از هم بودند؛ این یعنی کار‌های بعضا ارزشمندشان ضریب نمی‌گرفت و هم افزایی و استفاده از خرد جمعی نهادینه نشده بود و شبکه سازی واقعی در استان را شاهد نبودیم.

مهم‌ترین راهبرد‌های صنعت غذا

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این نشست بیان کرد: هدف اصلی رویداد تانا، حل مسائل و پاسخ گویی به نیاز‌های دانشی و فناورانه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری خواهد بود. قدیر رجب زاده افزود: ایجاد ارزش افزوده برای جلوگیری از خام فروشی، کاهش ضایعات به منظور ارتقای امنیت غذایی، غنی سازی مواد غذایی به منظور بهبود کیفیت و سلامت غذا و کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه در صنعت غذا مهم‌ترین راهبرد‌های پیش رو در این عرصه خواهد بود.

امضای ۴ تفاهم نامه برای توسعه تولید دانش بنیان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این سازمان گام نخست را برای توسعه تولید دانش بنیان و صادرات محور و اتصال بخش صنعت و معدن به دانش و فناوری در قالب انعقاد چهار تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان برداشته است.

امیررضا رجبی افزود: این تفاهم نامه‌ها در چهار موضوع صنایع غذایی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و معدن دارای ۲۰محور است.

وی بیان کرد: موضوعات تفاهم نامه‌های منعقدشده با پارک علم و فناوری خراسان رضوی، ناظر بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور در افزایش سطح فناوری و توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از روش‌های نوین در بخش‌های صنایع غذایی، انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و معدن است.

چالش‌های برند‌های برتر غذایی استان

در پایان این رویداد، مدیران عامل و صاحبان ۱۴ برند برتر غذایی خراسان رضوی درباره اصلی‌ترین موانع و چالش‌های صنعت خود سخنرانی کردند و بیشتر درخواست‌ها بر رفع موانع اداری و سازمانی به منظور تخصیص مجوز برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان متمرکز بود. بر همین اساس صاحبان ۱۴ برند برتر غذایی استان از روند دریافت مجوز شرکت دانش بنیان گله‌مند بودند و بیان کردند که آن‌ها قصد استفاده از مزایای مالی این دسته از شرکت‌ها را ندارند، بلکه صرفا برای به ثبت رساندن ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود به چنین کاری اقدام می‌کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.