صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

افزایش عجیب قیمت سیب زمینی در مهر ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۳۲۶۷۶
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
مرکز آمار ایران اعلام کرد که در مهر ماه ۱۴۰۱  از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، رشد قیمت تعداد ۲۸ قلم کالای خوراکی بیشتر از نرخ تورم ۴۷.۷ درصدی نقاط شهری بوده است. در این میان افزایش ۱۵۳ درصدی قیمت سیب زمینی در این ماه توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش مرکز آمار بیشترین افزایش قیمت‌ها در سبد اقلام خوراکی در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته مربوط به روغن است. روغن مایع با ۲۸۹ درصد و روغن نباتی جامد با ۲۶۵ درصد رشد قیمت نسبت به مهر ماه سال گذشته بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای را دارند.

رکورد شکنی سیب زمینی

نکته عجیب درباره افزایش قیمت‌ها جا گرفتن سیب زمینی میان رکورد دارن رشد قیمت و تورم نقطه‌ای است. بر اساس گزارش مرکز آمار سیب زمینی در مهر ماه امسال با ۱۵۳ درصد افزایش قیمت نسبت به مهر ماه سال گذشته رتبه سوم تورم نقطه‌ای را در میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب دارد.

بر اساس این گزارش در مهرماه امسال ماکارونی ۱۳۸.۷ درصد و برنج نیز ۱۳۸ درصد افزایش قیمت را نسبت به مهر ماه سال گذشته تجربه کرده اند.

رکورد بیشترین رشد قیمت ماهانه به تخم مرغ رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرده است که در گروه بنیات، تخم مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به تخم مرغ ماشینی با ٨,٣ درصد و شیر خشک با ٤.٠ درصد می‌باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با ٢.٩- درصد و روغن مایع با ٢.٤- درصد بوده است.
در مهر ماه ١٤٠١ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

نان و غلات در این گروه، اقلام  رشته آش  با ٤,٥ درصد و  شیرینی خشک  با ١.٨ درصد و  برنج خارجی با ١.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها: در این گروه، اقلام  مرغ ماشینی  با ٨,٢ درصد ، ماهی قزل آلا  با ٣.١ درصد و  گوشت گاو یا گوساله  و  گوشت گوسفند  با ١.٤ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به  تخم مرغ ماشینی  با ٨,٣ درصد و  شیر خشک با ٤.٠ درصد می باشد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به  روغن نباتی جامد  با ٢.٩- درصد و روغن مایع با ٢.٤- درصد بوده است.

ميوه و خشكبار: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به  هندوانه  با ١٤,١ درصد و خربزه  با ١٣.٢ درصد می­‌باشد. همچنین در این گروه بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به  انار  با ١١-  درصد می‌باشد.

سبزيجات و حبوبات: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به  خیار   با ٤,٦ درصد،  فلفل دلمه ای و  کدو سبز با ٤.٠ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به  هویج فرنگی  با  ٩.٣- درصد و  بادمجان با ٢.٤-  درصد می­‌باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به  نوشابه گازدار  با ٣,٦ درصد و  سس مایونز  با ٢.٠ درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به  قند  با ٠.٧- درصد می­‌باشد.

برای دانلود فایل کامل گزارش مرکزی آمار ایران از «متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور– مهر ١٤٠١» کلیک کنید.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.