صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پروژه قطار سریع السیر مشهد-تهران که مدتی است به گفته مسئولان استانی در فهرست اولویت‌های خراسان رضوی قرار گرفته، همان مگاپروژه‌ای است که با ادبیاتی جدید جایگزین پروژه یازده ساله قطاربرقی مشهد-تهران شد و اکنون تازه‌ترین خبر از این پروژه نو که به نوعی پیرپروژه هم محسوب می‌شود، این است که کارگروهی ویژه برای کارشناسی این طرح تشکیل می‌شود.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز، کارگروهی که قرار است نمایندگانی از سازمان برنامه وبودجه، معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع، معاونت حمل ونقل، شرکت راه آهن و آستان قدس رضوی در آن شرکت داشته باشند و پس از اعلام نظرات کارشناسی آن ها، این طرح مطابق بند۱۳ مصوب سفر رئیس جمهور به مشهد که معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرده است، برای تصویب به هیئت وزیران ارجاع شود.
این خبر را پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی دیروز از نشستی منتشر کرده است که معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی مهمان آن بود و دستورکارش پایش مصوبات سفر فروردین رئیس جمهور کشورمان به مشهد بود.

امیرمحمود غفاری در این نشست در زمینه دو پروژه مهم «آزادراه مشهد-چناران» و  مطالعه طرح ساخت «خط ریلی سریع السیر مشهد-تهران» بر اهمیت اجرایی شدن مصوبات سفر ریاست جمهور و نیز بر ضرورت ایجاد سازوکار لازم برای تسهیل سفر زائران به مشهدمقدس و همچنین رفت وآمد مسافران شهرستان‌های اطراف این شهر تأکید کرد.

نیاز ۲۰ میلیارد دلاری

در این نشست همچنین طرح مطالعاتی پروژه ساخت خط ریلی سریع السیر مشهد-تهران ارائه شد. همان پروژه‌ای که جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، مرداد امسال در گفتگو با شهرآرا از راه اندازی آن به عنوان یکی از طرح‌های اولویت دار استان یاد کرده و گفته بود: این پروژه با طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران متفاوت است. راه اندازی قطاربرقی مشهد-تهران منتفی شده، اما پروژه قطار سریع السیر در برنامه‌های استان جای داده شده است.

خدایی این را هم گفته بود که این پروژه در سفر اخیر آیت ا... رئیسی به مشهد پیگیری شد و انجام مطالعات آن مدنظر قرار گرفت. البته تأمین اعتبار آن بر عهده دولت نخواهد بود. زیرا چنین پروژه‌ای رقم‌های سنگینی نیاز دارد که از محل‌هایی مانند فروش نفت تأمین خواهد شد. او همچنین شهریور در گفت وگویی از نیاز این پروژه به سرمایه گذاری ۲۰ میلیارددلاری گفته بود.

رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی، هم اوایل آبان امسال از قرارگرفتن این پروژه در فهرست طرح‌های در اولویت ریلی کشور گفته بود: طی مذاکرات و تفاهم انجام شده، قرار است چینی‌ها مطالعه اولیه برای راه اندازی قطار سریع السیر مشهد-تهران را با مقیاس ۳۲۰کیلومتر در ساعت ظرف دو ماه آینده انجام دهند. راه اندازی این قطار تأکید مقامات ارشد نظام را در پی داشته و در کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ای در این زمینه داده اند.

تسریع در تکمیل آزادراه مشهد-چناران

غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی، در نشست دیروز همچنین بر اهمیت اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان رضوی به ویژه تسریع در تکمیل و بهره برداری از آزادراه مشهد-چناران تأکید کرد.
در این نشست آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و نحوه تأمین مالی آزادراه مشهد-چناران بررسی شد و تصمیمات لازم برای تسریع در ساخت و بهره برداری از این آزادراه اتخاذ شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.