صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بهار طبیعت، چهره «دره ارغوان» در حوالی مشهد را هر سال دگرگون می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نه دوراهی «دهبار» و نه جاده پیچ‌درپیچ «کلاته آهن»، نمی‌توانند زیبایی مقصد این مسیر را به تصویر بکشند؛ مقصدی که به رنگ‌وروی ارغوانی‌اش شهره شده و اسمش را هم از بوته و درختچه‌های ارغوان روییده‌شده در مسیر دره‌ای زیبا در سی‌کیلومتری حومه غربی مشهد به ودیعه گرفته است.

هرچه سرمای زمستان سر ناسازگاری با دوستداران این طبیعت دنج برای رسیدن به ارغوانی‌‎ترین دره ایران دارد، بهار آغوش بازش را از اواسط فروردین تا نیمه‌های اردیبهشت هرسال روی علاقه‌مندان جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی باز می‌کند تا دره ارغوان را به بهشت عاشقان طبیعت بدل سازد. با پایان اردیبهشت و نزدیکی به اواسط خردادماه، عمر گل‌های ارغوان هم به پایان می‌رسد و فقط منظره‌ای سرسبز از دره ارغوان باقی می‌ماند.

اما اگر می‌خواهید این طبیعت بکر را از نزدیک و در زمان خاصش ببینید و از بهار این کوی و بزرن حظ کامل ببرید، بهتر است چند ساعتی را برای گشت‌وگذار در این نقطه زیبا و دل‌نشین خالی کنید. از «تخته شاه» که در بخش بالایی دره ارغوان قرار گرفته است تا بخش پایینی آن که به «پنج‌دره» می‌رسد، مسیر پیاده‌روی پاکوبی دارد که بخش‌هایی از آن از میان آب جاری چشمه‌ها می‌گذرد. گل‌های ارغوان به‌صورت آویخته هستند و در مقابل تابش مستقیم خورشید زیبایی دوچندانی دارند.

این نوع از گیاه ارغوان در کوهستان‌های خراسان به‌خوبی رشد می‌کند و نسبت به سرمای ارتفاعات نیز مقاوم است. نام دره ارغوان در مهر۱۴۰۰ به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین عرصه‌های طبیعی و ثروت‌های ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد و حالا زیبایی و طبیعت خاص این محیط به‌ویژه در دو ماه ابتدایی سال، زبانزد طبیعت‌دوستان خطه شرق کشور شده است.

 

بیشتر ببینید: ایران زیباست | «ارغوان» پنجه‌ی خونین زمین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.