صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، از تغییر تدریجی الگوی کاشت فضای سبز و ورود گونه‌های گیاهی جدید و مناسب با اقلیم مشهد طی ۱۵ سال اخیر در طرح‌های توسعه فضای شهری خبر داد.

علی نجفی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، با بیان این خبر اظهار کرد: طی سال‌های اخیر و با توسعه فضای سبز شهری، استفاده از دانش روز و روش‌های جدید طراحی منظر و نیز بهره‌گیری از شیوه‌های کارآمد نگهداری فضای سبز شهری، اولویت اصلی مدیریت شهری مشهد بوده و تلاش شده است مشهد به‌عنوان پیشروترین کلان‌شهر ایران در زمینه توسعه و نگهداری فضای سبز شهری مطرح شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اصول توسعه و نگهداری فضای سبز شهری، پیاده‌سازی الگوی طراحی کاشت منظر است که در آن با استفاده از جدیدترین روش‌های طراحی، گونه‌های مناسب اقلیم و منظر شهری براساس الگو‌ها و طرح‌های مشخصی در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت منظر شهری مشخصی را ایجاد می‌کنند.

نجفی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی گسترده ایران طی دهه‌های اخیر و خشک‌سالی‌های مکرر در خراسان رضوی و شهر مشهد، تغییر الگوی کاشت منظر شهری و همسو با این تغییر اقلیم امری اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه فقط با همراهی با اقلیم و طبیعت شهری می‌توان به فضای سبزی پایدار دست یافت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: به همین منظور و براساس هماهنگی‌ها و همکاری با مراکز برتر دانشگاهی کشور، تغییر تدریجی در الگوی کاشت منظر شهری در دستورکار قرار دارد و بر مبنای این طرح طی ۱۵ سال اخیر گونه‌های گیاهی جدیدی به جدول گونه‌های گیاهی قابل کاشت در فضای سبز شهری مشهد افزوده شده است.

نجفی افزود: این گونه‌ها شامل ارس، ژونی پروس، ارغوان، داغداغان، انواع توت، برگ نو، گیاهان پوششی و درختچه‌های گوناگون هستند که عواملی نظیر تطابق اقلیمی، کم‌آب‌طلبی، هزینه‌های نگهداری کم، مقاومت در برابر تنش‌های محیطی و پایداری زیست‌محیطی باعث انتخاب آن‌ها به منظور استفاده بیشتر در فضای سبز شهری شده است.

وی بیان کرد: تغییر الگوی کاشت منظر، یکی از مناسب‌ترین روش‌های حفظ و توسعه فضای سبز شهری براساس تغییرات اقلیمی است و طی سال‌های اخیر با هدف‌گذاری تحقیقاتی در این زمینه، مدیریت شهری مشهد به تجربیات مناسبی دست یافته است.

معاون شهردار مشهد اضافه کرد: فرایند اصلاح الگوی کاشت با توجه به وسعت فضای سبز و تغییرات مداوم اقلیمی یک فعالیت مستمر و سالانه است و به تناسب پایان عمر فیزیولوژیک گیاهان و تغییرات جدید اقلیمی، فرایند طراحی و الگو‌های کاشت نیز تغییر می‌یابد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.