صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین آمار سوختگی را در کشور دارند.
به گزارش شهرآرانیوز، سیامک فرخ فرقانی دبیر نهمین همایش سوختگی کشور گفت: استان‌های تهران، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین آمار سوختگی را در کشور دارند
وی افزود: هر درصد سوختگی پنج تا ۱۰ میلیون تومان هزینه برجای می‌گذارد. سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بر اثر سوختگی بستری می‌شوند و آشپزخانه‌های غیراستاندارد، کپسول گاز، ساختمان‌هایی که استاندارد‌های آتش نشانی ندارند و ... باعث این معضل هستند.
وی ادامه داد: در کشور ۳۵ مرکز درمانی سوختگی وجود دارد که کافی نیست و لازم است دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله تهران و شهید بهشتی نیز بیمارستان‌های سوختگی راه اندازی کنند. اکنون فقط دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران مراکز درمانی سوختگی دارد.
این فوق تخصص پلاستیک و زیبایی ادامه داد: سوختگی جزو ۱۵ بیماری شایع بوده و ششمین مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود و سومین عامل اختلال روانی است که بیشتر قشر فعال جامعه ۲۰ تا ۴۰ سال را گرفتار می‌کند.
فرقانی با بیان اینکه ۱۰ درصد سوختگی‌ها منجر به بستری می‌شود، تصریح کرد: ۹۰ درصد سوختگی‌ها سرپایی درمان می‌شوند و سوختگی ناشی از الکتریکی بسیار شایع‌تر بوده و توجه شهرداریها، راهسازی ها، شرکت‌ها و وزارت نیرو به مقوله پیشگیری از سوختگی ضروری است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۳۴ مورد سوختگی با آب جوش، ۱۲۷ مورد انفجار گاز شهری، ۲۷۰ مورد انفجار نفت و بنزین و ۱۳۵ مورد سوختگی الکتریکی، ۲۹۷ مورد انفجار کپسول گاز در بیمارستان مطهری داشتیم.
فرقانی گفت: با توجه به اینکه آمار سوختگی در کشور بالاتر از آمار جهانی است لازم است همه دستگاه‌ها در مقوله آموزش و پیشگیری از سوختگی فعال‌تر و حساس‌تر شوند، اکنون به دلیل مشکل در زمینه آموزش و فرهنگ، موارد سوختگی در کشور بالا است.
وی افزود: نهمین همایش سالیانه کشوری سوختگی اول تا دوم اسفند ماه با محوریت سوختگی ناشی از وسایل الکتریکی در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود و در این همایش ۵۰ مقاله بصورت سخنرانی و بیش از ۶۰ مقاله بصورت پوستر ارایه خواهد شد.

عزم ملی برای کاهش آمار سوختگی
قائم مقام معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست خبری گفت: برای کاهش آمار سوختگی در کشور نیاز به عزم ملی هستیم و باید باور کنیم که همه ما در معرض سوختگی هستیم.
طیب قدیمی با بیان اینکه بحث پیشگیری و توان بخشی بسیار مهم است، افزود: توان علمی ما در مورد سوختگی زیاد است، اما پیشگیری مهم‌تر است که نیاز به همراهی همه دارد.
وی تصریح کرد: سوختگی از مبحث‌های مهم سلامت بوده که عوامل اجتماعی (۷۵ درصد) موثر بر آن است. فرهنگ اجتماعی، مسایل اقتصادی و آگاهی و استانداردسازی انرژی باید در مورد سوختگی در جامعه افزایش یابد.
قدیمی ادامه داد: گروه هدف ما وزارت نیرو است که باید در زمینه آموزش و پیشگیری بیش از سایر نهاد‌ها قدم بردارد. باید تلاش کنیم آمار سوختگی و تتبعات ناشی از آن را در جامعه پایین بیاوریم.
وی با بیان اینکه باید بانک پوست در کشور ایجاد شود، گفت: وزارت بهداشت به دنبال ایجاد بانک پوست مانند بانک چشم است و اکنون این وزارتخانه علاوه بر اینکه درمان سوختگی تحت پوشش بیمه است، به افراد نیازمند سوخته نیاز کمک مالی می‌کند.
منبع:ایران
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.