صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هند بعد از موفقیت‌ تاریخی‌اش در فرود ماه‌نورد در قطب جنوب ماه، اولین فضاپیمای خود را برای مطالعه خورشید به فضا پرتاب کرد.

شهرآرانیوز -  فضاپیمای Aditya-L۱ از سریهاریکوتا، جزیره‌ای در نزدیکی خلیج بنگال، صبح شنبه به فضا پرتاب شد تا به سمت مقصد مداری‌اش در حدود ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین حرکت کند.

پرتاب موفقیت‌آمیز Aditya-L۱ دو هفته پس از فرود موفقیت‌آمیز و تاریخی فضاپیمای هند با نام Chandrayaan-۳ بر سطح ماه، انجام شد. این دستاورد، هند را به چهارمین کشور جهان - و دومین کشور در قرن بیست و یکم - تبدیل کرد که یک وسیله ایمن را روی ماه فرود می‌آورد.

Aditya-L۱ به سمت مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۱ حرکت می‌کند، منطقه‌ای بین خورشید و زمین که در آن به دلیل کشش گرانشی هر دو جرم آسمانی یکدیگر را خنثی می‌کنند. این مکان به Aditya-L۱ اجازه می‌دهد تا در مدار، در موقعیتی بهینه و با مصرف سوخت جزئی، برای رصد فعالیت‌های خورشید، باقی بماند.

به گفته آژانس فضایی، این مأموریت «مشاهده فعالیت‌های خورشیدی و تأثیر آن بر آب و هوا را فراهم می‌کند.»

این فضاپیما به هفت ابزار علمی مجهز است که چهار مورد از آن‌ها مستقیماً روی خورشید متمرکز خواهند بود و بقیه ذرات بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی عبوری در نقطه لاگرانژ ۱ را مطالعه خواهند کرد.

اهداف اصلی این مأموریت شامل مطالعه اتمسفر فوقانی خورشید و پدیده‌های مختلف خورشیدی، مانند پرتاب جرم تاج یا بیرون‌راندن پلاسما از بیرونی‌ترین لایه خورشید است.

اطلاعات به‌دست‌آمده از آزمایش‌های Aditya-L۱ تصویر واضح‌تری از آب و هوای فضا یا امواج مغناطیسی موج‌دار در منظومه شمسی، ارائه می‌کند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، طوفان‌های فضایی زمانی که به جو ما می‌رسند می‌توانند بر زمین تأثیر بگذارند و گه‌گاه بر ماهواره‌ها، ارتباطات رادیویی و حتی شبکه‌های برق تأثیر بگذارند.

کاوشگر هندی Aditya-L۱ به اطلاعات کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا درباره خورشید، اضافه می‌کند. کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا در سال ۲۰۲۱ به عنوان اولین فضاپیمای که خورشید را مطالعه می‌کند به فضا پرتاب شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.