صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طلبه مکلف است یاد بگیرد، اما پایبندی به معرفت و اخلاق عملی هم ضروری است تا از این طریق، کلام به اوج اثرگذاری برسد و کار فرهنگی و تبلیغی، مخاطب پیدا کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست صمیمی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با علما و اساتید حوزه علمیه خراسان، امروز (چهارشنبه ۸ آذرماه) با حضور حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد و حجت‌الاسلام علی خیاط رئیس حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد. در ابتدای این دیدار، شش نفر از اساتید مدارس مختلف حوزه خراسان به ارائه آخرین دستاورد‌های پژوهشی خود پرداختند و برخی چالش‌های فقهی با مسائل روز را تشریح کردند.

طلبه مکلف به یادگیری است

آیت‌‎الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تأکید بر ضرورت پایبندی طلاب به حضور منظم در جلسات تحصیل و فراگیری علم از زبان اساتید اظهار کرد: نخبگان بیشتر از سایر طلاب در معرض آسیب هستند و این یک حقیقت است، زیرا آن‌ها با جریان عادی تعلیم و تعلم در حوزه‌ها اقناع نمی‌شوند و حتی ممکن است پاسخ شایسته به سؤالاتشان هم نگیرند. به همین دلیل، بسیار پیش می‌آید که طلاب نخبه، تحصیل فردی را در دستور کار قرار دهند و بدون ملاحظه سراغ منابع و مراجع علمی بروند. این مخرب روند تحصیل آن‌هاست و باید از چنین رفتاری پرهیز کرد.



وی افزود: تحصیل فردی شاید بتواند ختم به برخی نتایج شود، اما قطعاً با یک تلنگر از اساتید کارکشته و صاحب‎نام حوزه از بین خواهد رفت. به همین دلیل، طلاب باید خود را مکلف به حضور در کلاس‌های درس بدانند و در وهله اول با نظام فکری استاد آشنا شوند و سپس بتوانند مدخل مناسب به علوم و معارف مختلف را پیدا کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: علاوه بر پایبندی به حضور در کلاس‌های درس و بحث، تقید به امور عبادی و معرفت‌افزایی اخلاقی هم یک ضرورت برای همه طلاب جوان است. عزیزان من، بدانید که در تاریخ افراد بسیاری بوده‌اند که به دلیل اشتیاق بسیار به کسب علم و معرفت شاید حتی از عبادات و امور اخلاقی پرهیز کرده‌اند. این محتمل است که برخی طلاب شاید حتی در وقت اذان، نماز اول وقت را به تأخیر بیندازند تا درس و بحث ادامه پیدا کند. این اشتباه است. طلبه مکلف است یاد بگیرد، اما پایبندی به معرفت و اخلاق عملی هم ضروری است تا از این طریق، کلام به اوج اثرگذاری برسد و کار فرهنگی و تبلیغی، مخاطب پیدا کند.

وی ادامه داد: شاید به نظر برخی افراد برسد که اجتهاد به‌عنوان یک عمل بالفعل باعث می‌شود تا فرد به درجه‌ای برسد که خالق اندیشه باشد، اما اجتهاد یک فرآیند است که با مراجعه و تحقیق حاصل می‌شود و مجتهد را به جایگاهی می‌رساند که بتواند پایه‌های فکری یک نظریه را مطرح کند. به همین دلیل، مجتهد نیازمند پشتوانه کاملی از دانش فقهی، کلامی و مبنایی است تا بتواند براساس آن‌ها، آگاهی دقیقی از منابع و مراجع داشته باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.