صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

انصاری: پایگاه اصلاح‌طلبان فقط مردم است و اصلاح‌طلبان بدون حضور جدی مردم، هیچ مشروعیت و مقبولیتی نخواهند داشت؛ بنابراین استراتژی و برنامه‌ریزی‎های اصلاح‌طلبانه باید مبتنی‌بر نظر و اعتقاد مردم باشد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم در پیش است و در شرایطی که هر‌یک از گروه‎های جناح راست با خیال آسوده از پیروزی در انتخابات پیش رو، اسب نامزد مطلوب خود را زین می‌کنند، صدا‌های متکثر و بعضا متناقضی از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد که حاکی از سردرگمی آنان است.
 
حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین سبب شده است در منظر افکار عمومی، آنان شریک ناکامی‎های کنونی دولت در پیشبرد سیاست‎های مد‌نظر باشند. اصولگرایان نیز با بازنمایی گسترده رسانه‌ای تلاش می‌کنند دولت و حامیان اصلاح‌طلبش را متهم همه این مشکلات معرفی کنند تا بلکه خردادماه‌۱۴۰۰ به مراد خود برسند. در چنین شرایطی، تکرار تجربه انتخابات مجلس یازدهم، یعنی مشارکت‌نکردن شایان‌توجه مردم و پیروزی قاطع اصولگرایان کاملا محتمل است.
 
در این وضعیت، اما اصلاح‌طلبان خود به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که پیروزی جو بایدن در آمریکا زمینه مناسبی است برای آنکه با روی‌کار‌آمدن دولتی میانه‌رو در ایران، مذاکرات از سر گرفته شود و تحریم‌ها برچیده شود. اما در‌مقابل برخی از اصلاح‌طلبان باور دارند که این متغیر‌ها انگیزه کافی را برای حضور مردم در انتخابات فراهم نمی‌کند و اصلاح‌طلبان باید با تغییر نگاه قدرت‌محور به جامعه‌محور، به‌سوی مردم بروند و پیوند آسیب‌دیده خود با آن‌ها را ترمیم کنند. برای بررسی بیشتر این موضوع سراغ غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس، رفته‌ایم.


اصلاح‌طلبان برنامه و راهکار مشخص برای خروج از بحران داشته باشند

انصاری در این باره گفت: «پایگاه اصلاح‌طلبان فقط مردم است و اصلاح‌طلبان بدون حضور جدی مردم، هیچ مشروعیت و مقبولیتی نخواهند داشت؛ بنابراین استراتژی و برنامه‌ریزی‎های اصلاح‌طلبانه باید مبتنی‌بر نظر و اعتقاد مردم باشد.
 
باتوجه‌به اتفاقاتی که در سال‎های گذشته افتاده و دلسردی و یأسی که به‌سبب ناکارآمدی کارگزاران دولتی در داخل و فشار‌های بیرونی از خارج کشور میان عموم جامعه ایجاد شده، شرایطی به وجود آمده است که باید کنشگران سیاسی، مانیفست و برنامه مشخصی برای عبور از بحران‎های موجود داشته باشند. قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، مردم با شعار، جلب و جذب انتخابات نخواهند شد، بلکه شعور و برنامه و راهکار مشخص برای خروج از بحران‌هاست که می‌تواند انگیزه‌ای در مردم برای حاضر‌شدن پای صندوق رأی ایجاد کند.
 
باید ایمان و اعتقاد گذشته مردم به صندوق رأی را بازیابی کرد. در چنین شرایطی اعتقاد بنده این است که اصلاح‌طلبان برای حضور مؤثر در انتخابات، باید یک نامزد حداکثری با برنامه کاملا مشخص و مدون برای خروج از بحران‎های کشور در دستور کار داشته باشند. قطعا نه شرایط فعلی داخلی و نه شرایط کنونی بین‌المللی، عواملی نیستند که به‌تن‌هایی زمینه‌ساز حضور مردم در انتخابات شوند.»


سیاسیون و نظامیان به کار اصلی خود بپردازند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره امکان حضور نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی و واکنش اصلاح‌طلبان به چنین امری افزود: «در تاریخ چندصد‌ساله گذشته جهان هم که نگاه کنیم، حضور نظامیان در عرصه سیاسی هیچ دستاورد مثبتی در عرصه‎های اقتصادی، سیاسی و معیشتی برای مردم به‌دنبال نداشته است. یک فرد نظامی می‌تواند آزادی‎های فردی و اجتماعی را دچار چالش کند و با محدود‌کردن گروه‎های سیاسی منتقد و منصف، بستر نقد را در جامعه از بین ببرد. در چنین شرایطی هیچ زمینه‌ای برای موفقیت و کامیابی در جامعه وجود نخواهد داشت.»


بستر شرکت حداکثری در انتخابات فراهم شود

انصاری در پایان درباره استراتژی مشخص اصلاح‌طلبان برای آشتی‌دادن مردم با صندوق‎های رأی و تکرار‌نشدن انتخابات مجلس یازدهم گفت: «مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، موضوعی فراتر از اصلاح‌طلبان است. حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد حداقلی و عاریتی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، کارنامه چندان مثبتی در منظر افکار عمومی ایجاد نکرده است.
 
اصلاح‌طلبان بدون هیچ چشمداشتی و تنها به‌سبب مصالح مردم از آقای روحانی حمایت کردند، اما ایشان در دولت دومشان، کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشتند. شعار‌های کاملا اصلاح‌طلبانه‌ای که آقای روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم ارائه کردند و توفیقات نسبی ایشان در عرصه اجرایی در دولت نخستشان سبب شد مردم بار دیگر اعتماد کنند و پای صندوق بیایند، اما متأسفانه نتیجه حاصل‌شده به‌هیچ‌وجه مطلوب آنان نیست. امروز فکر می‌کنم که برای آشتی مردم با صندوق‎های رأی، شرایط کلی کشور باید تغییراتی اساسی را تجربه کند و این موضوع تنها در ید قدرت و اراده یک گروه یا جریان سیاسی خاص نیست. باید تغییراتی اساسی در دستور کار ملی صورت بگیرد تا بستر مناسبی برای حضور گویش‌ها و کنش‎های مختلف سیاسی در چارچوب پذیرفته‌شده نظام محقق شود.
 
فضای بسته و منقبض انتخاباتی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم شاهد بودیم، بیش از پیش بر ناامیدی‎های اجتماعی دامن زد. برای جلب مشارکت گسترده مردمی در انتخابات پیش رو، باید زمینه حضور نامزد‌های مختلف سیاسی را فراهم کرد. اگر امکان حضور نخبگان و شخصیت‎های شناخته‌شده سیاسی در عرصه انتخابات به وجود بیاید و مردم احساس کنند که رأی و نظرشان در انتخابات اثر می‌گذارد، قطعا در انتخابات حاضر خواهند شد و در‌این‌میان اصلاح‌طلبان نیز به‌عنوان نیرو‌هایی درون نظام و معتقد و ملتزم به اصلاح امور در چنین شرایطی به نحو احسن نقش‌آفرینی خواهند کرد.»
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.