صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مشهدمقدس را سزاوارترین فضا برای شکل‌گیری و توجه به فرهنگ گفتگو دانست و گفت: مشهد متعلق به امام‌رضا (ع) است و ایشان را امام گفتگو و مدارا می‌دانیم؛
به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مشهدمقدس را سزاوارترین فضا برای شکل‌گیری و توجه به فرهنگ گفتگو دانست و گفت: مشهد متعلق به امام‌رضا (ع) است و ایشان را امام گفتگو و مدارا می‌دانیم؛ مباحثات و مناظرات امام‌رضا (ع) با عالمان کلامی زمان خود در تاریخ ثبت شده و از سوی دیگر بر اساس میراث تمدنی ایرانیان، در شاهنامه‌فردوسی نیز که مشحون از حماسه و جنگ و دلاوری است، شاهان و پهلوانان پیش از هر جنگ و نبردی پیشنهاد صلح و گفتگو داده‌اند.

محمدرضا حیدری در نشست «مشهد؛ شهر گفتگو» که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری برگزار شد، افزود: یکی از ویژگی‌های شاخص فرهنگ‌سرای گفتگو، پیگیری تحقق آن از سوی افرادی است که عمده آن‌ها مسئولیتی در فضای مدیریتی شهرداری و مدیریت شهری ندارند و فقط بر اساس دغدغه‌مندی و احساس نیاز به این عرصه ورود کرده‌اند.

وی با تشکر از اهتمام سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد به‌عنوان متولی تشکیل و راه‌اندازی فرهنگ‌سرای گفتگو، افزود: شورای پنجم و مدیریت‌شهری در این دوره توجه خاصی به بسط و توسعه فضای گفتگو و تعامل در جامعه داشته است، زیرا آن را ضرورت می‌داند.
حیدری با بیان اینکه در جامعه با نارسایی‌ها و بحران‌های جدی در بحث‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو هستیم و واگرایی‌ها در حوزه‌های گوناگون نیز رو به تشدید است، تصریح کرد: از سوی دیگر روند اصلاحی را بر اساس نگاه به درون تعریف کرده‌ایم و بنابراین امر «گفتگو» موضوعی اجتناب‌ناپذیر است و باید مورد توجه قرار گیرد.


گفتگو را به فرهنگ فراگیر تبدیل می‌کنیم

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مفهوم «گفتن و شنیدن» باید جای خود را به «گفتگو» بدهد، زیرا متأسفانه در بسیاری از مناسبات «شنیدن» مغفول واقع شده است، پس نیازمند تمرکز بیشتر و آموختن آن به جامعه هستیم؛ این مهم را در گام نخست در شهرداری مشهد بسط می‌دهیم و سپس به جامعه خواهیم آورد تا به فرهنگی فراگیر تبدیل شود.
 
محمدمحسن مصحفی با اشاره به گشایش فرهنگ‌سرای گفتگو در مشهد گفت: فرهنگ‌سرای گفتگو درصدد برهم‌زدن قالب گفتگو‌های غلط است و می‌خواهد سبک جدید و متفاوتی از زندگی را در فضای گفتگو پیش روی مخاطب قرار دهد؛ بر اساس این سبک، احتمال دارد که فرد بنا به‌نظرات طرف مقابل و مخالف خود، نظر و دیدگاه خود را تغییر دهد. وی بیان کرد: مادامی که نگاه جدید و فضای گفتگو مبتنی بر تعامل دوسویه در جامعه شکل نگیرد، مسائل حل‌وفصل نمی‌شود و فقط با مطرح‌شدن موضوعات جدید، مسائل قبلی فراموش می‌شود. مصحفی با اشاره به اینکه تشکیل فرهنگ‌سرای گفتگو حرکت ارزشمندی است، گفت: بسیار خرسندیم که این اقدام از مشهد مقدس و شهر امام‌رضا (ع) آغاز شده است.


گفتگو، مقوله‌ای لوکس نیست

همچنین هادی خانیکی، استاد دانشگاه، گفت: باید «گفتگو» را از یک مقوله لوکس و تزئینی و زیبایی‌شناسانه برای ایام فراغت خارج کنیم و نشان دهیم که برای برون‌رفت جامعه از بی‌عدالتی‌ها و ناآزادی‌ها به‌کار می‌آید. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راهبرد این است که گفتگو را از ساحت نظر به ساحت عمل و از پروژه‌های کلان به پروژه‌های خرد ترجمه کنیم، افزود: باید هم مکان‌های گفتگو شکل بگیرد و تقویت شود و هم امکان‌های گفت‌وگویی برای تنوع‌بخشی به هنجار‌های اجتماعی و نظایر آن به‌وجود آید؛ پیش‌بردن گفتگو امری ازبالابه‌پایین است که در ابتدا باید از طریق نهاد‌های حکومتی شکل بگیرد و بعد از آن از طریق نهاد‌های مدنی پیش رود و باید این‌ها را در کنار هم دید.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.