صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از توافق اولیه ایران و افغانستان برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در این کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدحسین میرشفیع سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان خبر داد و افزود: براساس هماهنگی‌هایی انجام شده، ایران ۵.۳ میلیارد دلار در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی حمل و نقل افغانستان و صدور خدمات فنی- مهندسی سرمایه‌گذاری می‌کند که این اقدام در چارچوب مذاکراتی در خصوص جزئیات پروژه‌ها و شرکت‌هایی که قرار است در افغانستان فعالیت کنند، در حال پیگیری است.

 

وی درباره اینکه در زمینه مسکن نیز تفاهم‌نامه‌ای در حال تدوین است که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌ و نقل بخش خصوصی ایران در زمینه ساختمان‌سازی در افغانستان مشارکت کند، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ در شهرهای جدید و نیز احداث ساختمان‌های بلند در شهرهای بزرگ آن کشور نظیر کابل، هرات، مزارشریف و قندهار امکان پذیر خواهد بود.

 

پیش‌نویس تفاهمنامه در این خصوص تهیه شده و از طریق مراجع دیپلماتیک در حال پیگیری است و برآورد می‌شود ۵ تا ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با مشارکت شرکت‌های افغانستانی در این چارچوب اجرا شود.

 

آمادگی ایران برای احداث و تکمیل راه آهن هرات- مزارشریف

مشاور وزیر راه و شهرسازی در تشریح پروژه‌های مهمی که قرار است با سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان اجرا شود، گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه هایی است که در برنامه سرمایه‌گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است، این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند.

 

وی طول این راه‌آهن را ۶۵۶ کیلومتر ذکر کرد و افزود: این راه‌آهن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره‌برداری می‌رسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.

 

منبع: صنابع نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.