صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور: دشت مشهد ۱۷ سانتی متر فرونشست دارد.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: با نهایی و ابلاغ شدن پروژه تدقیق گسل‌های شهر مشهد، هر گونه ساخت و ساز برای سازه‌های خیلی حساس و حساس در محدوده نقشه حریم گسل‌های شهر ممنوع است.
فرخ قائمی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: پروژه تدقیق گسل‌ها و تعیین حریم گسل‌های مشهد از سال ۹۷ آغاز و اواخر سال گذشته نهایی و به تصویب رسیده است. اکنون نقشه حریم گسل‌های شهر به همه ادارات و دستگاه‌های مربوط ابلاغ شده است.


شناسایی ۴ گسل اصلی در مشهد

وی تصریح کرد: بر اساس این نقشه ۴ گسل اصلی در مشهد از نظر موقعیت مکانی تدقیق و حریم مربوط به آن‌ها تعیین و توسط مراجع ذی صلاح برای اجرا ابلاغ شده است. وی افزود: نقشه حریم گسل‌ها برای بهره برداری به ارگان‌هایی مانند مدیریت بحران استانداری، برنامه و بودجه، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت گاز، برق، آبفا و آب منطقه ابلاغ شده است.


مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور با بیان اینکه ادارات موظف به رعایت موارد مطروحه در ابلاغیه مذکور هستند گفت: در مشهد چهار گسل اصلی شامل دو گسل طوس و کشف در شمال و دو گسل دیگر به نام‌های گسل جنوب مشهد و سنگ بست-شاندیز وجود دارد. از گسل‌های یاد شده گسل سنگ بست-شاندیز و گسل کشف رود خارج از محدوده شهری، ولی فعال است. قائمی بیان کرد: دو گسل جنوب و گسل طوس از بافت مسکونی عبور می‌کند؛ بنابراین حریم گسل‌ها برای این دو گسل بسیار حائز اهمیت است.

 

حریم تعیین شده برای این دو گسل ۷۵ متر از طرفین و در مجموع ۱۵۰ متر است. این حریم برای سازه‌های خیلی حساس و حساس مانند بیمارستان ها، مدارس و جایگاه سوخت باید کاملا رعایت شود.
وی اظهار کرد: افزون بر نقشه حریم گسل ها، مطالعات فرونشست دشت‌های استان را در دستور کار قرار دادیم و اکنون گزارش‌های مربوط به ۶ دشت اصلی و بحرانی شامل دشت مشهد، نیشابور، خواف، بردسکن کاشمر و جوین منتشر شده است.


فرونشست ۱۷ سانتی متری دشت مشهد

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدن شمال شرق کشور ادامه داد: مطابق آخرین اطلاعات حاصل از مطالعات انجام شده، فرونشست دشت مشهد ۱۷ سانتی متر است که خوشبختانه در خارج از محدوده شهر مشهد و در حدفاصل دشت مشهد-چناران است. قائمی با بیان اینکه در محدوده شهر مشهد در چند سال اخیر نرخ نشست و عوارض سطحی ناشی از فرونشست زمین تغییری نداشته است، افزود: دلیل این مسئله انتقال آب سد دوستی به شهر مشهد و توقف بهره برداری از چاه‌های شرب اطراف و داخل شهر بوده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.