صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آمریکا، اتحادیه اروپا، ناتو و شمار دیگری از کشورهای اروپایی در نشستی آنلاین با مقامات دفتر سیاسی طالبان تاکید کردند که هرگونه توافق سیاسی در افغانستان باید شامل ۵ اصل باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان و فرستاده‌‎های ویژه آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناتو، نروژ و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک پس از نشست رم تاکید کردند که این کشورها و سازمان‌ها از نزدیک بر تحولات افغانستان نظارت می‌کنند.

 

در این بیانیه آمده است: ما حمایت کامل خود را از یک روند صلح فراگیر در افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها ابراز می‌کنیم که مشارکت معنادار و کامل زنان را داشته باشد و منجر به یک توافق سیاسی عادلانه و پایدار شود.

 

بیانیه می‌افزاید که توافق سیاسی آینده در افغانستان باید شامل این 5 اصل باشد: دولت فراگیر، حق انتخاب سران سیاسی، حفاظت از حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها، تعهدات برای مبارزه با تروریسم از جمله اطمینان اینکه افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نشود و پایبندی به قوانین بین‌الملل.

 

بیانیه در ادامه نیز تصریح می‌کند که حمایت‌های بین‌المللی از هرگونه دولت آینده در افغانستان به پایبندی به این 5 اصل وابسته باشد.

 

«عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در این نشست آنلاین با نمایندگان کشورهای خارجی اظهار داشت که تمام افغان‌ها باید در امنیت و ترقی افغانستان سهم داشته باشند.

 

معاون دفتر سیاسی طالبان در این نشست اظهار داشت که در سیاست این گروه درباره صلح تغییری ایجاد نشده است و طالبان خواستار حل بحران افغانستان از مسیر گفت‌وگو است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.