صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نایب رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای شهر مشهدمقدس گفت: با تخصیص اعتبار ۱۰ میلیاردتومانی برای محلات حاشیه شهر، به‌دنبال ارتقاء کیفیت زندگی در سطح این محلات و افزایش تعلق خاطر ساکنان با بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین علوی‌مقدم با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر اختصاص ۱۰ میلیاردتومان اعتبار به محلات هدف بازآفرینی و حاشیه شهر، اظهارکرد: در شرایط فعلی ۶۹ محله از ۱۷۰ محله شهر مشهد جزو محلات هدف بازآفرینی است که از این تعداد، ۴۹ محله در حاشیه شهر مشهد واقع شده و مابقی محلات شامل بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر است.

علوی‌مقدم تاکید کرد: ۵۲ محله در شهر مشهد تحت پوشش دفاتر تسهیلگری هستند؛ مجموعه‌ای که با بهره گیری از ظرفیت‌های تخصصی در حوزه اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی، به‌دنبال شناسایی مشکلات و ظرفیت‌های بالقوه محلات و تهیه برنامه توسعه‌محله با مشارکت تمامی دستگاه متولی است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷ سند توسعه محله با مشارکت شهروندان و بررسی و تصویب شده است، گفت: یکی از اهداف اصلی کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر، بهبود و اصلاح فرآیند‌های موجود، در راستای تسریع در روند تهیه و تصویب این طرح‌ها و پیگیری برای اجرای سریع پروژه‌های مطرح در سطح محلات است.

عضو کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: تهیه اسناد و برنامه‌های مختلف، بدون وجود ظرفیت‌های اجرایی، باعث بی‌اعتمادی بیشتر ساکنان این محلات خواهد شد.

وی افزود: پروژه‌های اولویت‌دار در سند توسعه محله، اولویت شورای ششم برای تخصیص بودجه در محلات هدف بازآفرینی است؛ به‌نحوی که در فرآیند تهیه این طرح، تمامی ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان مشارکت داشته باشند.

علوی مقدم با بیان اینکه شورای شهر مشهد با تخصیص اعتبار ۱۰ میلیاردتومانی برای محلات حاشیه شهر، به‌دنبال تغییر رویکرد توزیع بودجه از منطقه‌محوری به سمت محلات هستیم، گفت: نحوه تخصیص این اعتبار با مشارکت ساکنان، شورا‌های اجتماعی محلات، مساجد و ... و با استفاده از ظرفیت تخصصی دفاتر توسعه محله خواهد بود.

وی تصریح کرد: مهمترین موضوع در خصوص محلات کم‌برخوردار مشهد، تغییر نگاه و رویکرد نسبت به این محلات است.

علوی مقدم با بیان اینکه آنچه تاکنون بر آن تاکید شده رویکرد نیازمبنا با تاکید بر مسائل و مشکلات محلات بوده است، افزود: این نگاه باعث شده تا به ظرفیت‌ها و دارایی‌های این محلات توجه نشود.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بیان کرد: آنچه در این سال‌ها در خصوص محلات کم‌برخوردار مشهد شاهد بودیم، غالبا انبوهی از وعده‌ها و شعار‌ها بوده که کمتر تحقق پیدا کرده است؛ در مواردی هم که اقداماتی انجام شده، نگاه غالب به این پهنه‌ها، نگاه از بالا به پایین بوده و از ظرفیت محله استفاده نشده است.

علوی‌مقدم گفت: همین رویکرد سبب شده که بسیاری از این اقدامات نه تنها باعث بهبود شرایط نشود بلکه نارضایتی‌هایی را در حوزه‌های دیگر به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی از تخصیص و توزیع عادلانه بودجه و خدمات در محلات هدف بازآفرینی و مناطق حاشیه شهر، ارتقاء کیفیت زندگی در سطح این محلات و افزایش تعلق خاطر ساکنان آن است که انجام این موضوع تنها از طریق شهرداری امکانپذیر نبوده و نیاز تعامل تمامی دستگاه‌های متولی در این حوزه است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه به لحاظ قانونی، بستر‌های لازم برای یکپارچه‌سازی و توزیع عدالت‌محور بودجه و خدمات در سطح ملی، استانی، شهرستان و محلی در غالب ستاد‌های بازآفرینی با حضور ۲۹ دستگاه متولی دیده شده است، گفت: این مهم، ظرفیتی است که درصورت استفاده مناسب از آن می‌توان بخش قابل توجهی از موضوعات مربوط به محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌شهر مشهد را حل کرد.

علوی‌مقدم بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی شورا و کمیسیون حاشیه‌شهر، افزایش تعامل بین دستگاهی برای حل مشکلات و مسائل محلات هدف بازآفرینی است.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.