صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

از فردای سقوط کابل بسیاری از شهروندان افغانستانی که در بانک‌های این کشور پولی داشتند به بانک‌ها هجوم بردند تا بتوانند پس‌انداز اندک خود را برای روزهای سخت پیش رو از بانک بگیرند. اما بی پولی طالبان و مسدود شدن پول‌های افغانستان در آمریکا طالبان را با مشکل تامین پول نقد مواجه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس گزارش‌های موجود، بانک مرکزی افغانستان در هفته‌های قبل از تسلط طالبان، بیشتر ذخایر ارزی دلاری خود را کاهش داده و باعث تشدید بحران اقتصادی کنونی شده است.

رویترز در گزارشی در این باره نوشته است: «ذخایر ارزی در صندوق‌های بانک مرکزی در کابل تمام شده و بانک مرکزی نمی‌تواند درخواست‌های نقدی را برآورده کند.»

میزان کمبود پول نقد را می‌توان به وضوح در خیابان‌های شهرهای افغانستان مشاهده کرد؛ مردم ساعت‌ها در صف ایستاده‌اند تا پس‌انداز دلاری خود را بگیرند،‌ در حالی‌که محدودیت‌های شدیدی در میزان برداشت پول اعمال شده است.

قیمت محصولات اصلی مانند آرد افزایش یافته و کار به‌شدت کاهش یافته است. میلیون‌ها نفر با رسیدن زمستان با گرسنگی مواجه خواهند شد.

بحران شدید ارزی، طالبان را در برآوردن نیازهای اساسی، از جمله پرداخت هزینه برق یا توزیع حقوق کارکنان دولت، که برخی از آن‌ها ماه‌هاست به تعویق افتاده، به مشکل برخورده است.

تقریبا ۹ میلیارد دلار ذخایر خارجی افغانستان به محض تصرف کابل توسط طالبان مسدود شد و باعث شد تنها پول نقد موجود در ذخیره‌گاه‌ها برای بانک مرکزی باقی بماند.

عکس‌: مهاب عزیزی

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.