صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با همه شاسی‌بلندهای کیا آشنا شوید

  • کد خبر: ۸۲۹۹۳
  • ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
در این مطلب می خواهیم همه شاسی بلندهای کیا از کوچک ترین تا بزرگ ترین شان را به شما معرفی کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ادامه مطلب را به معرفی شاسی‌بلندهای شرکت کره ای اختصاص دادیم.

سونت

کوچک‌ترین شاسی‌بلند سبد محصولات کیا، مدل سونت (Sonet) است که یکی از جدیدترین آن‌ها هم محسوب می‌شود، زیرا حدود یک سال پیش معرفی شد. این خودرو در درجه اول برای بازار هند طراحی شده و به همین دلیل کمتر از ۴ متر طول دارد تا از مزیت‌های مالیاتی خودرو‌های زیر ۴ متر در هند بهره‌مند شود. البته سونت که بر اساس پلت‌فرم مشترکی با هیوندای ونی ساخته شده، در کشور‌های دیگری مثل آمریکای جنوبی هم عرضه می‌شود.

استونیک

ازآنجایی‌که سونت فقط در بازار‌های خاصی عرضه می‌شود، استونیک (Stonic) کوچک‌ترین شاسی‌بلند جهانی کیا به‌حساب می‌آید. این خودرو که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ رونمایی شد، روی پلت‌فرم GB گروه هیوندای کیا ساخته شده که با مدل‌هایی مثل ریو و هیوندای i۲۰ مشترک است. استونیک در چین با نام KX۱ عرضه می‌شود، اما کیا آن‌را در ایالات‌متحده عرضه نمی‌کند.

سول

هرچند شاید در نگاه اول، سول (Soul) مثل یک هاچ‌بک قدبلند به نظر برسد، اما این خودرو در دسته کراس‌اوور‌ها قرار می‌گیرد. سول برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۸ معرفی شد و هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اواخر سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. سول پلت‌فرم مشترکی با استونیک دارد و ازآنجایی‌که استونیک در بازار ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود، سول کوچک‌ترین شاسی‌بلند کیا در این کشور به‌حساب می‌آید.

نیرو

نیرو (Niro) شاسی‌بلند پاک کیا محسوب می‌شود، زیرا این خودرو فقط با پیشرانه‌های هیبریدی یا الکتریکی تولید می‌شود. نیرو در ابتدا در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۶ به‌صورت هیبریدی معرفی شد، اما یک سال بعد نسخه پلاگین‌هیبریدی و در سال ۲۰۱۸ نسخه تمام الکتریکی آن‌هم معرفی شدند. نیرو پلت‌فرم مشترکی با هیوندای آیونیک دارد و قوای محرکه نسخه الکتریکی آن‌هم با هیوندای کُنا الکتریکی مشترک است.

سلتوس

سلتوس (Seltos) کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است که در اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی شد و در دو نسخه مختلف ساخته می‌شود. نسخه اصلی این خودرو که با کد SP۲ شناخته می‌شود، بزرگ‌تر بوده، روی پلت‌فرم مشترک با هیوندای کُنا ساخته شده و برای بازار‌های توسعه‌یافته مثل آمریکا در نظر گرفته شده است. نسخه دوم با کد‌های SP۲i و SP۲c، اما کمی کوچک‌تر و البته ارزان‌تر است، روی پلت‌فرم مشترک با هیوندای کرتا ساخته شده و در بازار‌های نوظهور مثل هند و چین عرضه می‌شود. سلتوس در چین با نام KX۳ عرضه می‌شود و در اروپا به فروش نمی‌رسد.

اکسید

سید (Ceed) یک هاچ‌بک کامپکت است که از سال ۲۰۰۶ در سبد محصولات کیا حضور دارد. در نسل سوم این خودرو، اما که در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ رونمایی شد، کیا یک عضو جدید کراس‌اوور به خانواده آن اضافه کرد که اکسید (XCeed) نام گرفته است. ازآنجایی‌که اکسید بر اساس یک هاچ‌بک شکل گرفته، فقط به‌صورت محرک جلو عرضه می‌شود. این خودرو فقط در بازار اروپا به فروش می‌رسد.

اسپرتیج

اسپرتیج یکی از باسابقه‌ترین شاسی‌بلند‌های کیا محسوب می‌شود و از سال ۱۹۹۳ تاکنون در سبد محصولات این شرکت حضور دارد. به‌تازگی نسل پنجم این خودرو با تحول بزرگی در همه قسمت‌ها معرفی شده است. در این نسل برای اولین بار اسپرتیج در دو نسخه مختلف کوتاه و کشیده عرضه می‌شود که اولی برای بازار اروپا و دومی برای دیگر بازار‌های جهانی در نظر گرفته شده است. نسخه کوتاه ۱۴۵ میلی‌متر طول کمتری دارد.

اسپرتیج نسخه چین

اسپرتیج از سال ۲۰۰۵ تاکنون در بازار چین حضور دارد و در ابتدا نسخه چینی آن با نسخه جهانی یکسان بود، اما در نمایشگاه خودروی شانگ‌های ۲۰۱۷ کیا از اسپرتیجی برای بازار چین پرده‌برداری کرد که کاملاً با نسخه جهانی متفاوت است. این اسپرتیج چینی بر اساس پلت‌فرم نسل دوم هیوندای توسان متعلق به سال ۲۰۰۹ ساخته شده و به‌تازگی هم فیس‌لیفتی را تجربه کرده که در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۰ معرفی شد.

KX5

نسل قبلی (چهارم) اسپرتیج در چین با نام KX۵ عرضه می‌شود. KX۵ در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفتی را فقط برای بازار چین تجربه کرد و ظاهر آن خصوصاً در قسمت جلو با نسخه جهانی متفاوت شد. این خودرو توسط جوینت ونچر دانگ‌فنگ کیا در چین تولید می‌شود و هرچند نسل پنجم اسپرتیج در بازار‌های جهانی جایگزین نسل قبلی شده، اما به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تولید KX۵ در چین خاتمه پیدا کند.

EV6

EV۶ جدیدترین شاسی‌بلند کیا محسوب می‌شود. این خودرویی تمام الکتریکی است که بر اساس پلت‌فرم الکتریکی E-GMP گرو هیوندای کیا مشترک با هیوندای آیونیک ۵ و جنسیس GV۶۰ ساخته شده است. EV۶ اولین محصول الکتریکی اختصاصی کیا به‌حساب می‌آید و قرار است به‌زودی مدل‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر EV۴ و EV۶ هم به آن ملحق شوند.

KX7

کیا KX۷ هم داستانی مشابه KX۵ دارد، زیرا این خودرو که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۶ فقط برای عرضه در بازار چین معرفی شد، بر اساس نسل سوم سورنتو ساخته شده و در اصل فیس‌لیفتی از نسل سوم سورنتو برای چین محسوب می‌شود. KX۷ در جلو طراحی متفاوتی با سورنتو دارد و هرچند از سال گذشته نسل چهارم سورنتو در بازار‌های جهانی عرضه می‌شود، اما عرضه KX۷ همچنان در چین ادامه دارد.

سورنتو

سورنتو هم در کنار اسپرتیج یکی از مشهورترین شاسی‌بلند‌های کیا محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو در اوایل سال ۲۰۰۲ معرفی شد و شاسی نردبانی مستقل داشت، اما سورنتو از نسل دوم به بعد مثل کراس‌اوور‌های معمول بازار از ساختار یکپارچه استفاده کرد. این خودرو هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای سانتافه ساخته شده و اوایل سال گذشته معرفی شد.

موهاوی

موهاوی قدیمی‌ترین شاسی‌بلند در حال تولید کیا است، زیرا از سال ۲۰۰۸ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته موهاوی در طول این سال‌ها بروز شده و در سال ۲۰۱۹ فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرد که داخل و خارج آن‌را دستخوش تغییراتی بزرگی نمود. موهاوی تنها شاسی‌بلند حال حاضر کیا محسوب می‌شود که شاسی مستقل نردبانی دارد. البته این خودرو هم‌اکنون فقط در بازار‌های محدودی مثل کره جنوبی و روسیه عرضه می‌شود.

تلوراید

و نهایتاً به تلوراید می‌رسیم که با ۷ سانتی‌متر طول بیشتر نسبت به موهاوی، بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا محسوب می‌شود. البته این خودرو برخلاف موهاوی، ساختاری یکپارچه دارد و یک کراس‌اوور محسوب می‌شود. تلوراید روی پلت‌فرم مشترکی با هیوندای پالیسید ساخته شده و بازار اصلی آن ایالات‌متحده است. به همین دلیل، این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی شد.

منبع: چرخان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.