صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

طالبان: آمریکا وظیفه دارد به افغانستان برگردد

  • کد خبر: ۹۲۵۵۱
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
«شیرمحمد عباس استانکزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در یک سخنرانی در مراسم گرامیداشت از هجدهم دسامبر، روز جهانی مهاجران، ایالات متحده را عامل نابسامانی‌های کنونی افغانستان دانست و گفت که آمریکا باید برای بازسازی افغانستان دوباره بازگردد.

به گزارش شهرآرانیوز، استانکزی گفت: «وظیفه جهان به خصوص آمریکا است که در آبادی افغانستان سهم فعال بگیرد. آنها در بیست سال گذشته اقتصاد ما را خراب کردند، اکنون وظیفه آنهاست تا برگردند و در باسازی اقتصاد افغانستان سهم فعال داشته باشند.»

شیر محمد عباس استانکزی ایالات متحده را به نقض توافق نامه دوحه نیز متهم کرد و گفت که آن کشور متعهد بود که پس از خروج از افغانستان، طالبان را به رسمیت می‌شناسد و سفارتش را در کابل بازگشایی می‌کند.
استانکزی افزود: «در قرارداد صلح دوحه آمریکا تعهد کرده است که با خروج آخرین سرباز آمریکایی، نظام آینده اسلامی را به رسمیت می‌شناسد و سفارت خود را باز نگه می‌دارد.»

در همین حال، سرپرست وزارت مهاجران طالبان نیز در این مراسم از کشورهای منطقه خواست که با پناهجویان افغانستان بر اساس اصول و قوانین جهانی برخورد کنند.

مقام‌های طالبان بحران مهاجرت را میراث جنگ چهل ساله افغانستان دانستند و از جامعه جهانی خواستند که برای جلوگیری از این بحران با افغانستان همکاری کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در این باره گفت: «می‌خواهیم که جهان به ما کمک کند تا اقتصاد و کار فراهم شود و افغان‌ها به خانه‌های خود بازگردند.»

در این مراسم مقام‌های طالبان از کشورهای منطقه خواستند که با پناهجویان افغان بر اساس اصول و قوانین جهانی برخورد کنند و نیز از افغان‌هایی که در پی تحولات اخیر کشورشان را ترک کرده‌اند خواستند که دوباره به افغانستان بازگردند.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.