صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

در چند سال گذشته کسب‌وکار‌های اینترنتی چالش‌های بسیاری داشته‌اند. از ماجرای اینماد گرفته تا سایر محدودیت‌ها و کم‌تدبیری‌هایی که سایه آن‌ها ماه‌هاست بر سر فضای کسب‌وکار ایران حاکم است. این‌بار، اما داستان فرق می‌کند...

به گزارش شهرآرانیوز - در چند سال گذشته کسب‌وکار‌های اینترنتی چالش‌های بسیاری داشته‌اند. از ماجرای اینماد گرفته تا سایر محدودیت‌ها و کم‌تدبیری‌هایی که سایه آن‌ها ماه‌هاست بر سر فضای کسب‌وکار ایران حاکم است. این‌بار، اما داستان فرق می‌کند و موضوعی که چند روزی است در زیست‌بوم کسب‌و‌کار‌های استارت‌آپی کشور داغ شده است با مشکلات قبلی این کسب‌وکار‌ها متفاوت است.

ظاهر ماجرا این‌طور نشان می‌دهد که اکوسیستم علیه اکوسیستم دست‌به‌کار شده است. فیلترینگ یک کسب‌وکار اینترنتی به درخواست اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی با امضای مدیرعامل دیجی‌کالا به عنوان رئیس اتحادیه، مسئله داغی بود که دیگر نمی‌توان نگاه سنتی مسئولان یا قوانین نامناسب را عامل آن دانست.

این برخورد با یک فروشگاه اینترنتی و فیلتر آن در روز‌های اخیر موجی از انتقاد را به سوی اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی و حتی شخص حمید محمدی به عنوان رئیس اتحادیه روانه کرده است. ماجرا از این قرار است که نامه‌ای از سوی اتحادیه به وب‌سایت «وان‌دی‌آف» منتشر شد که این استارت‌آپ را ملزم می‌کرد ظرف ۱۰ روز از اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی جواز دریافت کند. به دنبال آن و با فیلتر شدن این وب‌سایت، موجب شد بسیاری از کسب‌وکار‌های مجازی و فعالان اکوسیستم به این اقدام اتحادیه شدیدترین اعتراض‌ها را داشته باشند.

در همین راستا، مدیران وان‌دی‌آف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند دلیل این اتفاق، نگرفتن جواز کسب از این اتحادیه بوده است. در حالی که به گفته آن‌ها، اقدامات لازم را در فرصت تعیین‌شده انجام داده و درخواست خود را در سامانه نماد و وب‌سایت ایرانیان اصناف ثبت کرده‌اند.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم به غیر از این سایت، در ۲ ماه گذشته، درخواست فیلتر ۲۶ کسب‌وکار دیگر نیز از سوی اتحادیه کسب‌وکار‌های فضای مجازی به پلیس اماکن ارسال شده است.

در همین زمینه، حمید محمدی، رئیس اتحادیه اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی، نیز که امضایش در این نامه دیده می‌شود، پس از گسترش اعتراض‌ها اعلام کرد خود را ملزم به پاسخ‌گویی می‌داند و یک رشته توییت در حساب شخصی منتشر کرد. به گفته او، این اتحادیه با وجود فشار از طرف نهاد‌های نظارتی برای الزام چند هزار کسب‌وکاری که هنوز مجوزی دریافت نکرده‌اند، رویکرد اجبار را در پیش نگرفته است: تنها وقتی کسب‌وکاری از طرف اتحادیه ملزم به دریافت مجوز شده که به شکایت‌های مردمی و تذکر‌ها بی‌توجه بوده است، مانند همین مورد اخیر.

حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه بازار، نیز در شبکه‌های اجتماعی به این ماجرا واکنش نشان داده و چنین برخوردی را ناشی از قانون نامناسب اصناف دانسته است که چنین ابزاری را به اتحادیه می‌دهد. او انتقادات خود را متوجه قانون و ساختاری دانست که به اعتقادش بهترین افراد در این ساختار معیوب نیز کار غلط را انجام خواهند داد.

این اعتراضات در فضای مجازی در حالی در روز‌های گذشته بالا گرفته که بخش خصوصی امسال با موانع بزرگی همچون اینماد روبه‌رو شده، اما همواره با شکل‌گیری اتحادی درخور توجه، سعی در رفع این دست مشکلات داشته است. با وجود این، فیلتر شدن یک کسب‌وکار از سوی اتحادیه‌ای که مدیران آن از جنس فعالان اکوسیستم فناوری کشور هستند، مشخصا برای جامعه فناوری ایران قابل پذیرش بوده است.

در این میان، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی، در گفت‌وگویی با دیجیاتو دراین‌باره، با دفاع از رویکرد‌های هرچند ناقص اتحادیه، اعلام کرد در صورتی که اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی تعطیل شود، اتحادیه‌های سنتی و آفلاین همه را مجبور به کسب مجوز با روش‌های متفاوتی خواهند کرد.

با وجود این، به نظر می‌رسد این اقدام اتحادیه‌ای که از دل کسب ار‌های استارت‌آپی به وجود آمده است، امید کسب‌و‌کار‌های فعال در فضای مجازی را به داشتن نهادی از جنس خود را که با دغدغه‌های آن‌ها آشناست به یأس بدل کرده است. در واقع، به نظر می‌رسد اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی مسیری را در پیش گرفته است که تا پیش از آن، نهاد‌های سنتی ناآشنا با فضای کسب‌وکار‌های آنلاین در آن حرکت می‌کردند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.