اختصاص ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۳۳ طرح در مشهدمقدس آغاز کاشت ۳ میلیون بوته گل فصلی تابستانه در مشهد ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از مشکل روشنایی در میدان جمعه بازار قدیم مهرآباد مشهد + پاسخ شهردار مشهدمقدس: دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی، در منطقه ۳ مشهد فردا به بهره‌برداری رسمی می‌رسد ساعات کاری جدید کارکنان شهرداری مشهد اعلام شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کاری ادارات مشهد از فردا (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) + جزئیات ساعت ارائه خدمات قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد تغییر کرد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی بازخوانی انتصاب‌های انجام شده از سوی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در خراسان| احکام امام (ره) برای مشهد هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی
سرخط خبرها

ویژگی‌های سازمانی مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۰۰۲۱۵
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
ویژگی‌های سازمانی مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مجموعه مدیریت شهری ارائه دهنده خدمات مستمر و فشرده از بامداد تا بامداد است و هرگز اداره شهر با وقفه رو به رو نمی‌شود، بنابراین مدیران و سرمایه‌های انسانی آن، فرایندی پراسترس و فرسایشی پیش روی خود دارند که اگر دست اندرکاران مربوط اصول آن را رعایت نکنند، هم بر عملکرد افراد اثر نامطلوب می‌گذارد و هم سبب کاهش قابلیت‌های سازمان می‌شود. در همین راستا، برای افزایش بهره وری و رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد مدیریت شهری باید به اصول زیر توجه کرد:

۱. جامعیت و پوشش کامل امور شهری: هرچند تا تحقق مدیریت واحد شهری فاصله بسیاری داریم، فرایند‌های سیستم مدیریت شهری باید جامعیت حداکثری داشته باشد. این پوشش باید به گونه‌ای باشد که تمام سازمان‌ها و ادارات موثر و مسئول در اداره شهر درقالب یک سیستم تعاملی هدفمند و هماهنگ عمل کنند و به انجام مسئولیت هایشان بپردازند. در چنین شرایطی، هماهنگی و روابط بین سازمانی از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردار است.

۲. برنامه ریزی جامع شهری: برنامه ریزی شهری جزو وظایف و عناصر اصلی سیستم مدیریت شهری محسوب می‌شود. بر این اساس، برنامه ریزی فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی یک شهر باید تحت نظارت و هدایت سیستم مذکور باشد. این برنامه ریزی باید با همه جانبه نگری، به جامعیت و کلیت امور شهری توجه کند.

۳. مشارکت پذیری: مدیریت شهری به تنهایی قادر به اداره شهر نیست، پس باید قابلیت مشارکت پذیری و جذب مشارکت شهروندان، سرمایه گذاران، نهاد‌های دولتی، بخش خصوصی و... را داشته باشد. در این راستا چارچوب سازمانی باید به نحوی طراحی شود که تمام عناصر و وظایف سیستم، از امور بسیار روزمره جزئی گرفته تا برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های بسیار درازمدت و کلان مورد توجه جدی و کافی قرار گیرد.

۴. لزوم طراحی ساختار سازمانی و تشــکیــلاتی چـندسطـــحی: مدیریت شهری تکالیف و وظایف پیچیده و فراوانی دارد. از تقنین در شورای اسلامی شهر گرفته تا اجرای پروژه‌های عمرانی، امور خدماتی متنوع و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که در مناطق و سازمان‌های وابسته به خود زیرپوشش قرار می‌دهد، پس برای اداره شهر باید ساختار سازمانی و تشکیلاتی چالاک، ارگانیک و چندسطحی داشته باشد تا بتواند همه وظایف عملکردی خود را پوشش دهد.

باتوجه به گسترش بی رویه شهر‌ها و نقش مهم و جدی که در حکمرانی ایفا می‌کنند، امروزه اهمیت کیفیت و خدماتی که می‌دهند، بیش از هر زمان دیگری محل توجه قرار گرفته است، لذا ضرورت دارد سازمان مدیریت شهری به گونه‌ای هوشمند و با درنظر گرفتن نیاز‌های همه آحاد شهر، طراحی و اداره شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->