پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

گام بلند برای توانمندسازی بانوان آسیب‌دیده مشهد

  • کد خبر: ۱۰۱۲۲۳
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
گام بلند برای توانمندسازی بانوان آسیب‌دیده مشهد
کلنگ مرکز حمایت، پیشگیری و آموزش مادر، کودک و زنان آسیب دیده اجتماعی مشهد به زمین خورد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در دهه‌های گذشته با گسترش حاشیه شهر، این مناطق به کانون آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است و بی شک کودکان و زنان آسیب پذیرترین اقشار در حاشیه شهر هستند که نیاز به رسیدگی جدی و سازمان یافته دارند.

در این راستا دیروز اولین مرکز جامع برای رسیدگی به کودکان و زنان آسیب دیده اجتماعی در شهر با عنوان «مرکز حمایت، پیشگیری و آموزش مادر، کودک و زنان آسیب دیده اجتماعی بنیاد زینب کبری (س)» با حضور معاون دادستان، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و خیران در خیابان کرامت در منطقه ۵ شهرداری مشهد کلنگ زنی شد.

این مرکز که با هدف اسکان آسیب دیدگان اجتماعی در محیطی استاندارد برای نگهداری از ۱۵۵ نفر طراحی شده، قرار است در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و در چهار مجموعه مستقل به بهره برداری برسد که به صورت جامع و کامل همه نیاز‌های مربوط به بهبودیافتگان آسیب‌های اجتماعی و در آستانه آسیب را پوشش می‌دهد و در نوع خود در کشور بی نظیر است.

در این چهار مجموعه کلینیک درمانی، مددکاری و فعالیت‌های روان شناختی، سالن ورزش‌های آبی و دو زمین ورزشی روباز پیش بینی شده است و علاوه بر آسیب دیدگان اجتماعی، اهالی منطقه نیز می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند. همچنین با توجه به رویکرد این مرکز برای توانمندسازی بانوان، فضای مناسب برای گل کاری و آموزش مهارت‌های کشاورزی و پرورش گل و گیاه در این مجموعه تعبیه شده است.

منتظر آسیب‌ها برای شروع درمان نباشیم

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه خدمات جامع برنامه ریزی شده در این مرکز در مشهد همتا ندارد، به خبرنگار ما گفت: اگر به دنبال جامعه سالم و رو به پیشرفت هستیم، باید توجه ویژه‌ای به نهاد خانواده داشته باشیم و در این نهاد نقش مادران بسیار مهم است.

نیره‌عابدین زاده افزود: این مرکز و مجموعه‌های حمایتی همانند این در تلاش هستند تا بتوانند در راستای پیشگیری و توانمندسازی زنان آسیب دیده اجتماعی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم گام‌های پیشگیری در این حوزه توسط حاکمیت و دولت به پیش از ایجاد آسیب برگردد. یعنی سازمان‌ها منتظر ایجاد آسیب برای درمان و توانمندسازی این افراد نباشند تا با برنامه ریزی و اجرای گام‌های ریشه دارتر نیاز به بسیاری از توانمندسازی‌ها در این حوزه نباشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون فضای هماهنگی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در شهر وجود ندارد.

مراکزی برای تحول در زندگی مادران و کودکان

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه این مرکز می‌تواند به عنوان الگوی موفق در کشور، زمینه ساز تحول جدی در زندگی مادران و کودکان شود، به خبرنگار ما گفت: به طور عمده بخش‌هایی از شهر‌های بزرگ در حاشیه شهر قرار می‌گیرند و از امکانات و خدمات رفاهی کمتری برخوردار هستند و حاکمیت، شورای‌های اسلامی شهر و شهرداری‌ها موظف هستند تا با کمک خیران و نهاد‌های مردم نهاد تلاش کنند تا این توازن نادرستی که در توزیع خدمات ایجاد شده است، جبران شود.

مجید طهوریان عسکری ادامه داد: این مجموعه در حاشیه شهر مشهد و در منطقه ۵ ساخته می‌شود تا علاوه بر افزایش سرانه‌های ورزشی و فرهنگی منطقه، کمک خوبی در حوزه‌های ارائه خدمات اجتماعی به ویژه برای مادران ارائه دهد.

وی تصریح کرد: بخش‌های درمانی، بهداشتی و استراحتگاه برای آسیب دیدگان در این پروژه پیش بینی شده است و نمونه‌ای فاخر محسوب می‌شود.

همچنین بنیاد زینب کبری (س) به عنوان متولی ساخت این مرکز در حوزه فرهنگی و ورزشی به نیاز مردم بومی این منطقه توجه ویژه داشته است.

سرمایه گذاری خیران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی مختلف در حاشیه شهر پیامد مشکلات اقتصادی در دولت‌های گذشته است، گفت: این آسیب‌ها روزبه روز افزایش می‌یابد و دولت‌ها نتوانسته اند آسیب‌های این حوزه را رفع کنند؛ بنابراین سرمایه گذاری بخش خصوص و خیران در این زمینه می‌تواند به کاهش این آسیب‌ها کمک کند.

غلامحسین صاحبی با بیان اینکه با اجرای این پروژه بخش کوچکی از آسیب‌های اجتماعی موجود در حاشیه شهر رفع می‌شود، افزود: بیشترین دغدغه ما این است که مسئولان و مدیران با اصلاح عملکرد و رویکرد‌های خود در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی در جلوگیری از آسیب‌ها گام بردارند. وی ادامه داد: باید سیاست‌ها و برنامه‌های دولتمردان در راستای توانمندسازی ساکنان حاشیه شهر و جلوگیری از ایجاد این آسیب‌ها باشد.

با هدف توانمندسازی بانوان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی مشهد مقدس، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورا نیز در حاشیه این مراسم گفت: این مرکز با هدف حمایت و توانمندسازی بانوان، به همت خیران شهریار ساخته می‌شود.

فاطمه سلیمی افزود: پروژه مادر و کودک دارای فضا‌های متنوع برای زنان و مادران است و می‌تواند از آسیب‌های در معرض رخداد برای اقشار آسیب پذیر بکاهد و به ارتقای شهری منجر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->