اقامه نماز جماعت به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت + عکس پخش سریال «مولانا» در شبکه نمایش خانگی نمایشگاه «نگاره‌های ماندگار» در موزه بزرگ خراسان | سیر روح در عالم معنا «زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران
سرخط خبرها

زین‌العابدین (ع) زینت عبادت‌کنندگان

  • کد خبر: ۱۰۱۴۹۷
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
زین‌العابدین (ع) زینت عبادت‌کنندگان
محسن ملکی‌ابرده - استاد خارج حوزه علمیه خراسان

در ایامی مانند ولادت ائمه معصومین (ع) باید به شخصیت و القاب این دردانه‌های عالم وجود بیندیشیم و فکر کنیم، زیرا این القاب و کنیه‌ها پیام دارد و درس انسانیت و پاکی را به انسان می‌دهد. «زین‌العابدین»، زینت عبادت‌کنندگان و «سیدالساجدین»، آقای سجده‌کنندگان است.

در واقع عبادت و سجده دو عنوان پررمزوراز است. عبادت بندگی خداست که خلق نیز به‌دلیل آن آفریده شده است. هدف و مقصد خلقت هم رسیدن انسان به عبودیت و بندگی خداست. سجده مظهر تواضع و فروتنی در پیشگاه خداوند است. این دو، لقب امام‌سجاد (ع) است برای آنان که در سالروز میلاد زین العابدین (ع) به سرور و بهجت می‌نشینند و می‌خواهند درس عبادت بگیرند.

عبادت دو شاخه دارد؛ عبادت در قسمت حق‌ا...، انجام واجبات و ترک محرماتی که خدا معین کرده است مانند نماز، روضه و... و عبادت در قسمت حق‌الناس که رعایت حقوق دیگران است و پایه رعایت حق‌الناس هم محبت‌ورزی به خلق خداست.

در ساعت‌های طلایی و نورانی شعبان هرچه از اخلاق اجتماعی بازگو کنیم، کم است؛ زیرا مشکلات زندگی انسان هابه‌دلیل آن است که آن‌ها در قسمت بندگی و عبودیت خدا درباره حق‌الناس اهل مراقبت و دقت نیستند. حق‌الناس حقیقتی است که در روایات ما آماده است. حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «خدا از حق خودش می‌گذرد، ولی از حق مردم نمی‌گذرد.»

حضرت سجاد (ع) می‌فرماید: «این دنیا بازاری است برای رسیدن به آخرت و عاقبت نیک. نفس انسان تجارتگر است. شب و روز سرمایه است. چیزی را که انسان قرار است به دست آورد، بهشت است. در این تجارت زیان‌دیدن فقط گرفتار دوزخ، جهنم و عذاب شدن است.»

این فرمایش امام‌سجاد (ع) راه و روش زندگی انسان به‌سوی خدا را ترسیم می‌کند. نقشه راه هم این است که این دنیا محل تجارت بندگان خدا و بازاری است به‌سوی آخرت. تاجر این بازار هم نفس انسان است؛ وجودی که می‌دانیم چیست.

سرمایه و پولی که در اینجا باید هزینه شود هم شب و روز و زمان است، زیرا باارزش‌ترین سرمایه انسان عمر اوست. روزی‌ای هم که دراین‌زمینه به‌دست می‌آید، بهشت است. همان‌گونه که امیرالمؤمنین (ع) فرموده است: «بدانید جان شما بهایى به‌جز بهشت ندارد، پس به کمتر از آن نفروشید.»

سلام‌ای سلام خدا بر سلامت
درود‌ای کلام الهی کلامت
تو هم سجده، هم سیدالساجدینی
که قلب حسین (ع) است بیت‌الحرامت
سلام خدا بر سجود و رکوعت
درود خدا بر قعود و قیامت...

خداوند متعال توفیق دهد تا در ماه مبارک شعبان که مقدمه ورود به ماه ضیافت الهی است، با کلمات نورانی معصومین (ع) خودمان را مدیریت کنیم، به‌ویژه با مناجات شعبانیه و صحیفه سجادیه.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->