۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
سرخط خبرها

صنعت ساختمان سازی؛ پیشران رشد اقتصاد کشور

  • کد خبر: ۱۰۱۶۰۹
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
صنعت ساختمان سازی؛ پیشران رشد اقتصاد کشور
دانیال محمدزاده - دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مهندسان عمران استان

در یک دهه گذشته رهبر معظم انقلاب در راستای ایجاد نقشه راه، نام‌های سال را به حوزه اقتصادی اختصاص داده‌اند. دراین‌راستا، معظم‌له سال۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.

مسئله‌ای که با استقبال فعالان اقتصادی، جامعه اقتصادی و کارآفرینان روبه‌رو شد. کلیدواژه‌های نام‌گذاری سال حوزه‌های مختلفی را ازجمله حوزه صنعت، معدن و کشاورزی و بخش‌های مختلف دیگری را که در توسعه اقتصاد کشور سهم زیادی دارند، در بر می‌گیرد.

یکی از این بخش‌ها صنعت ساختمان است. بخش ساختمان از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است که مستقیم و غیرمستقیم نقشی مهم در اشتغال‌زایی برعهده دارد. صنعت ساختمان بیشترین ارتباطات را با سایر بخش‌های اقتصادی دارد و توان اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم آن نسبت به دیگر بخش‌ها زیاد است. ازاین‌رو، ظرفیت‌های زیادی برای تحقق شعار سال در این بخش وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که صنعت ساختمان در کشور رونق بگیرد، این مسئله سبب می‌شود زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته از صنایع و مشاغل مانند معدن، کاشی‌سازی، سرامیک‌سازی، برق، تزیینات داخلی ساختمان و صد‌ها زمینه رشد کنند و موتور رشد اقتصادی کشور روشن می‌شود.

علاوه بر این، رشد صنعت ساختمان سبب بسترسازی برای خانه‌دارشدن افراد زیادی می‌شود که اجاره‌نشین‌اند و زیر فشار گرانی اجاره‌ها هستند. در مجموع اگر تحرک در اقتصاد مسکن ایجاد شود، فرصت اشتغال برای بخش زیادی از قشر‌های کارگری و کارفرمایی کشور فراهم می‌شود و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ به گردش در می‌آیند.

اما چگونه می‌توان از صنعت ساختمان‌سازی حمایت کرد؟ اولین اقدام در راستای حمایت از این صنعت مانع‌زدایی از مشکلات فعلی است. اکنون صنعت ساختمان با مشکلات زیادی در حوزه بوروکراسی اداری روبه‌روست، مسئله‌ای که سبب می‌شود زمان ساخت پروژه‌های ساختمانی طولانی شود و هزینه نهایی ساخت‌وساز افزایش یابد.

براین‌اساس، هر چقدر که بتوانیم حوزه بوروکراسی را سبک کنیم، زمینه‌های لازم برای رونق صنعت ساختمان‌سازی فراهم می‌شود. حوزه دیگری که رونق صنعت ساختمان‌سازی به آن بستگی زیادی دارد، ایجاد ثبات نسبی در حوزه کلان اقتصادی کشور است.

تورم زیاد سال‌های گذشته در عمل امکان محاسبه قیمت تمام‌شده ساختمان را از تولیدکنندگان گرفته و سبب شده است برخی از آن‌ها از سرمایه‌گذاری‌های جدید خودداری کنند. در واقع در دو سال گذشته سازنده‌ها و فعالان ساختمانی به‌دلیل تورم مصالح ساختمانی و رشد شدید قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی، با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند و توان آن‌ها برای ساخت‌وساز‌های جدید تحلیل رفته است. ازاین‌رو، برای رونق صنعت ساختمان‌سازی باید تلاش شود رشد تورم در کشور کنترل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->