مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

نخبگان افغانستانی حادثه حرم مطهر رضوی را محکوم کردند + جزئیات

  • کد خبر: ۱۰۳۹۷۶
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
نخبگان افغانستانی حادثه حرم مطهر رضوی را محکوم کردند + جزئیات
نمایندگان تعدادی از گروه‌های افغانستانی و همچنین جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان واصحاب رسانه افغانستانی در ایران با صدور بیانیه‌هایی حادثه روز گذشته در مشهد را محکوم کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ متن بیانیه تعدادی از گروه‌های افغانستانی بدین شرح است:

بسمه تعالی
انالله و انا الیه راجعون
با اظهار تاسف و نا باوری ما امروز از رویداد خونینی و دلخراشی اطلاع یافتیم که در حرم مطهر امام رضا (ع) به وقوع پیوست که منجر به شهادت یکی از شخصیت‌های برجسته و جید اهل تشیع گردید این ضایعه بزرگ قلب تمام مسلمانان را جریحه دار نموده.

ما مردم افغانستان و مهاجرین اهل سنت ضمن اینکه به خانواده محترم شهید و مردم متدین ایران عرض تسلیت نموده و برای شهید جنت الفردوس و برای مجروحین شفاء عاجل خواسته ، چنین رویدادی را اصلا غیر انسانی و غیر اسلامی میدانیم و این حادثه المناک را به شدیدترین الفاظ تقبیح نموده و خود را در این غم بزرگ با مردم کشور دوست و برادر( جمهوری اسلامی ایران ) شریک می‌دانیم.

از آنجایی که تفرقه انداختن بین مسلمین یکی از اهداف شوم دشمنان قسم خورده مسلمان ها است و این آرمان را به گور خواهند برد که بتوانند با چنین اعمال ناپسند و شومی در صفوف مسلمانان اختلاف ایجاد نمایند. تمام ملت مسلمان و جامعه فهیم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به صبرو شکیبایی ، اخوت و برادری دعوت نموده و خواهان مجازات هر چه عاجل عاملین این قضیه از مراجع مربوطه هستیم.

با احترام

مولوی تاج محمد و مولوی گل احمد بهیج به نمایندگی از علما، سید اکرام الدین معصومی رئیس انسجام جمعیت اسلامی افغانستان، اسدالله عمرخیل والی اسبق ولایت کندز و نماینده دعوت اسلامی افغانستان
الحاج حفیظ الله سلطانی نماینده محاسن سفیدان و بخشی از مهاجرین افغانستان مقیم جمهوری اسلامی ایران، عبدالله آرزو به نمایندگی از روشنفکران

متن بیانیه جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان و اصحاب رسانه افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران نیز بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ * وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ( آل عمران/ ۵۳و۵۴)
« پروردگارا! به آنچه نازل کرده ای، ایمان آوردیم و از فرستاده ی تو( رهبری أسمانی) پیروی کردیم، ما را در زمره گواهان( پیامبران/ شهیدان) بنویس! و ( دشمنان برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیده اند، و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) برنامه وتدبیر دارد، و خداوند، بهترین تدبیرگران است.»

بار دیگر دشنه دشمنان زخم خورده در میدان تقابل اسلام ولایت، عدالت، وعطوفت وجبهه وحشی وخشن وهابیت و تروریسم تکفیری در پهنه بزرگ جغرافیای مقاومت از فلسطین، تا سوریه، یمن، عراق وافغانستان، در مقدس ترین زمان ومکان- ماه رمضان و کنارمضجع مطهر عالم آل محمد علی بن موسی الرضاع- قلب پاکان وسربازان اسلام و مکتب ولایت را نشانه گرفت و یاد حوادث تلخ و تروریستی در گوشه گوشه جهان اسلام را در خاطره ها زنده کرد.

ضمن تقبیح این جنایت دد منشانه و نابخشودنی و طلب غفران برای شهید عالی مقام و شفای عاجل برای مجروحان این حادثه و تسلیت این حادثه غم انگیز به مقام معزز رهبری و ملت مسلمان و سرافراز ایران اسلامی به نمایندگی از جامعه مؤمن و رنج دیده افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی که هماره شریک مطمئن و صمیمی در خوشی ها و رنج های ملت برادر، دوست وهمسایه جمهوری اسلامی ایران بوده اند، نکاتی را شایان یاد می دانیم:

۱. امروز جغرافیای اسلامی به دو قطب جبهه مقاوت وستم ستیز، تحت رهبری وزعامت حکیمانه ولی امرزمان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دام ظله العالی، از یک سوی و جبهه ظالم و مستکبر به سرکردگی شیطان بزرگ آمریکای جنایت کار، رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی و اذناب و هم پیمانان آنان در منطقه و تروریسم تکفیری تقسیم شده است. شکست مفتضحانه و رو به زوال جبهه استکبار از فلسطین، تا لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و یمن، دشمن را تا سر حد جنون به عصبانیت و انتقام جویی کشانده است، چندان که برای فرو نشاندن آتش خشم خود از هیچ اقدامی فرو گذاشت نخواهند کرد.

۲. آن چه پیروزی ‌های کنونی را برای جبهه حق و ولایت در عرصه بین المللی به ار مغان آورده و دشمن را زمین گیر کرده دو عامل است:

نخست، شکل گیری جبهه وسیع مقاومت با اندیشه و نگاه آرمانی، شهادت طلبانه، ارزشی، فرامرزی و جهان وطنی اسلامی، مطیع رهبر و ولی امر زمان، جبهه ای که اهداف و ارزش های آن را در عملکرد و رویه افراد و گروه های پاک باخته ی چونان سردار شهید سلیمانی، سید حسن نصرالله، حزب الله سر بلند، لشکر سر افراز فاطمیون، زینبیون ، حیدریون ، انصار الله یمن و ده ها هسته و مجموعه ی خودجوش و مردمی در جای جای جغرافیای مقاومت می‌توان دید که در قلب ملتهای مستضعف روییده و با الهام از عاشورا و به امید بارقه سبز و عالم گستر عدل مهدوی، تا پای جان رشادت و ایستادگی کرده اند و نام و یاد آنها بر تارک تاریخ آزادی خواهی و استکبارستیزی می‌درخشد.

عامل دوم، رهبری جبهه مقاومت و موحدان و مظلومان زمان، توسط انسان وارسته، خرد ورز، بی بدیل در میان رهبران کنونی دنیا، فقیه زمان آگاه ، مدیر و مدبر حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای است که نقشه ها و استرا تژی دور و نزدیک دشمن را به خوبی می‌شناسد و با نفس مسیحایی و راهبرد های حکیمانه خویش ازتوده های مظلوم و اما خفته انسانی حتی در ورای مرزهای جمهوری اسلامی، آتش فشان ستم سوز می پرورد و از همین روی خار چشمی است، بر دیدگان دشمنان شکست خورده و زخمی که نه تنها با شخص و شخصیت او بل با لباس و کسوتی که او بر تن دارد نیز نمی تواند عناد و دشمنی خویش را پنهان کند.

۳. دشمنان در کمین نشسته، پس از شکست های پیاپی در عرصه نبرد میدانی، اکنون به سنگر نفاق، اختلاف ، تضعیف وحدت داخلی ، شکستن بنیان مقاومت بین المللی با شیوه های گوناگون، از جمله انجام اعمال تروریستی، جنایی و ضد انسانی در داخل قلمرو جمهوری اسلامی با شگرد جدید، و با سوء استفاده از شاخصه ها ی فیزیکی و ظاهری و سنت های متعلق به بخش مؤمن، ولایت مدار، مقتدر و اما آسیب پذیر جبهه مقاومت روی آورده است. بی تردید و به گواهی تاریخ، مقابله با این ترفند و جنگ نرم دشمن بسی دشوار ومستلزم آگاهی ، صبوری، درایت، پرهیز از پیش داوری، تنش افزایی و اطاعت و تسلیم در برابر دستورات حکیم بصیر و مقام عظمای ولایت است.

۴. حادثه شوم سوم رمضان درحرم مطهر رضوی بی گمان ادامه حادثه تروریستی هفته پیش در گلستان و ترور دوتن از علمای اهل سنت درآن استان – ولایت- و در راستای ایجاد خلل و نفاق در صف متحد اقوام و جمعیت های ساکن در ایران است و هیچ ربطی به ملیت، زبان و قومیت خاص ندارد، عامل حادثه امروز از هر ملیت، مذهب و قومی که باشد، بی مذهب، ملت و قوم است، چنان که عامل انتحاری عاشورای۱۳۷۳ حرم رضوی به ظاهر شیعه ایرانی ولکن در واقع نه شیعه و نه ایرانی بود. از این روی به جا است که ملت، مذهب و گروهی را مورد اتهام وپیش داوری قرار ندهیم و نا خواسته کار نفوذی های دشمن را انجام ندهیم. که اگر جز این باشد وگامی جلوتر از پیشوا برداریم وتحت عناوین ملی و دل سوزی های مغرضانه به نفع این ملت و آن ملت، این قوم و مذهب و یا آن دیگری، تحلیل و خبر ارایه دهیم و به تحریک احساسات پاک و پالوده مردم متدین دامن بزنیم و نهادهای مسؤل در تامین امنیت را نا توان نشان دهیم، مصداق این جمله معصوم خواهیم بود که " المتقدم لهم مارق".

در پایان باید افزود، تردیدی نیست که راهیان راه اسلام و ولایت اعم از انصار و مهاجر، همچون همیشه با وحدت و همدلی، در پرتو راهکرد های آسمانی رهبری و با اعتماد و باور به تسلط سربازان گمنام امام زمان عج بر شرایط و اوضاع، در این جبهه نیز پیروز و بر نقشه های دشمنان فایق خواهند آمد.

جمعی از اساتید حوزه، دانشگاه، فرهنگیان واصحاب رسانه افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->