جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم
سرخط خبرها

تشکیل «قرارگاه اجتماعی» برای رفع ناهنجاری‌های جامعه در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۴۲۲۰
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
تشکیل «قرارگاه اجتماعی» برای رفع ناهنجاری‌های جامعه در مشهد
حجت الاسلام حسن منصوریان گفت: مسائل اجتماعی زیادی در مشهد برآورد شد و برای حل آن تنها ساختاری که می‌توانست به ما کمک کند، تشکیل قرارگاه اجتماعی بود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ ۲۶ دی ماه پارسال با رأی اعضای شورای اسلامی شهر، لایحه تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهرداری مشهد به تصویب رسید. کار ویژه این قرارگاه براساس طرحی که در صحن علنی شورای اسلامی بررسی شد، مقابله با آسیب‌های اجتماعی با اتکا به حلقه‌های میانی و ظرفیت‌های مردمی و بر محوریت مسجد و با تأکید بر محله و خانواده محوری بود و قرار شد تا مدیریت شهری و شهرداری در این میان فقط نقش حمایتی داشته باشند و کار اصلی را تشکل‌ها و مردم انجام دهند.

پس از گذشت حدود دو ماه از تصویب این طرح در شورای اسلامی شهر و آماده شدن زیرساخت‌های تشکیل قرارگاه، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی مجازی با خبرنگاران آخرین وضعیت تشکیل این قرارگاه و جزئیات ساختار آن را تشریح کرد.

حجت الاسلام حسن منصوریان در این نشست با تأکید بر اینکه موضوع تشکیل قرارگاه اجتماعی برگرفته از نیاز‌ها و مسائل اجتماعی شهر مشهد است، گفت: مسائل اجتماعی زیادی در مشهد برآورد شد و برای حل آن تنها ساختاری که می‌توانست به ما کمک کند، تشکیل قرارگاه اجتماعی بود.

منصوریان با بیان اینکه اصل این قرارگاه مردم محوری و تشکل محوری است، تصریح کرد: ما در مجموعه به صورت مستقیم دخالت نمی‌کنیم. مردم را برای مردم توانمند می‌کنیم تا آن‌ها موضوع‌ها و مسائل اجتماعی را از محله شان پاک کنند. نقش شهرداری و دیگر سازمان‌ها در این قرارگاه تسهیلگری و حمایتی است.

تعیین اولویت‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر با اشاره به نحوه اولویت بندی مسائل اجتماعی مشهد برای طرح در قرارگاه، گفت: شورای اجتماعی کشور اولویت‌هایی را از قبل معین کرده بود که ما برش استانی آن را برآورد کردیم، نظرات کارشناسان و نخبگان مشهد هم گرفته شد تا به مجموعه‌ای از اولویت بندی‌ها رسیدیم. اعتیاد، حاشیه نشینی، کودکان کار، کودک همسری، کودکان بازمانده از تحصیل، طلاق و... بخشی از اولویت‌های اجتماعی مشهد است که در قرارگاه اجتماعی باید بررسی و حل شوند.

وی برای فعالیت تشکل‌ها در قرارگاه وجود دو شاخصه را ضروری دانست و بیان کرد: تشکل‌ها باید در موضوعی که می‌خواهند کار کنند، تخصص داشته باشند و باید کلاس‌های شورای علمی در قرارگاه را بگذرانند. دوم اینکه گستره جغرافیایی آن‌ها باید مشخص شود. یعنی تعیین کنند که در سطح منطقه شهرداری فعال هستند یا فقط در محله یا یک خیابان خاص، و به اصطلاح زیرمحله، فعال هستند.

منصوریان ادامه داد: زیرمحله‌ها در قرارگاه اجتماعی به مسئول محله و آن‌ها به رئیس منطقه مرتبط خواهند شد و همه مناطق هم به دبیرخانه قرارگاه شهری متصل می‌شوند و همه امکانات از مسئول شهری به همه این سطوح حتی زیرمحله‌ها ارتباط مستقیم پیدا می‌کند و از این مسیر تقسیم می‌شود. در این ساختار مدیریت شهری به عنوان حامی و پشتیبان در کنار مدیریت قرارگاه حضور دارد و همه امکاناتی که در شهرداری وجود دارد، می‌تواند از این مسیر سالم به دست گروه نیازمند هدف برسد.

وی تأکید کرد: ساختار‌های اداری نشان دادند که برای حل مشکلات دچار رعایت آیین نامه و بودجه و... هستند و شاید نتوانند حوزه عملیات خوبی تعریف کنند.

از مسجدمحوری تا روز مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در بخش دیگری از این لایو اینستاگرامی به فعالیت‌های انجام شده در این کمیسیون از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: از بدو ورود اعضا به شورای اسلامی شهر تا امروز ۳۹ جلسه کمیسیون فرهنگی تشکیل شده است که اولین اقدام تدوین رویکرد‌ها و سیاست‌های فرهنگی شورای ششم بود، تا چراغ راهی برای فعالیت‌های فرهنگی در چهارسال آینده داشته باشیم.

منصوریان ادامه داد: پیگیری ساختار معاونت فرهنگی و سروسامان دادن به وضعیت منابع انسانی این مجموعه، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و پژوهشی در کمیسیون فرهنگی، بازنگری آیین نامه شورای اجتماعی محلات، اصلاح آیین نامه نام گذاری معابر و تصویب طرح مسجدمحوری از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بوده است.

او به تغییر رویکرد در مدیریت بوستان‌ها و فرهنگ سرا‌های شهر نیز اشاره کرد و یکی از مهم‌ترین کار‌های این کمیسیون را پیگیری و تعیین تکلیف روز ملی مشهد که یکی از مطالبات سال‌های گذشته شهر بود، دانست و تصریح کرد: روز ملی شهر باید روز هویت بخش آن شهر باشد.

می‌خواستیم اتفاقی انقلابی را به عنوان یکی از شاخصه‌های روز مشهد داشته باشیم و از طرف دیگر تاریخی انتخاب شود که منتسب به امام رضا (ع) به عنوان منشأ شکل گیری شهر هم باشد و ظرفیتی علاوه بر تاریخ‌ها و روز‌هایی که مردم به سمت مشهد می‌آیند، ایجاد شود و در آن روز پذیرای زائران باشیم تا مشهد با ظرفیت جدید دیگری به مردم معرفی شود.

وی ادامه داد: دهم دی ماه سال ۱۳۵۷ در مشهد مقدس اتفاق بسیار بزرگی رخ داد که شهدای مظلومی دارد. همان روز از نظر شمسی، سالروز ورود امام رضا (ع) به مشهد هم هست. یعنی تقارن چند شاخص را در این روز داریم و به همین دلیل دهم دی ماه به عنوان روز ملی مشهد تعیین شد. این روز باید به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان برسد.

رضایت ۹۰ درصدی زائران از تغییر رویکرد المان‌ها

منصوریان در ادامه این نشست گریزی هم به برنامه‌ها و المان‌های اجراشده در استقبال از بهار ۱۴۰۱ زد و گفت: در استقبال از بهار سیزده پاویون و بیش از هجده المان با هویت فرهنگ رضوی و تعاملی اجرا و در یازده نقطه شهر با ۲۳ طرح مختلف آذین بندی شد. همچنین بیش از ۹ هزار مترمربع نقاشی دیواری و نیز برنامه‌های فرهنگی در مبادی ورودی شهر مثل راه آهن و فرودگاه اجرا شد.

وی افزود: در مکان‌های اسکان شهرداری نظرسنجی‌ای از زائران انجام دادیم که براساس آن ۶۰ درصد از زائران بیش از سه بار به مشهد آمده بودند و بیش از ۹۰ درصد تغییر رویکرد المان‌های نوروزی رضایت داشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->