درخواست پویانفر از رئیس جمهور درباره یک اسیر ایرانی + عکس فروش نمایشگاه کتاب تهران تاکنون چقدر بوده است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مانوئل گارسیا رولفو به «دنیای ژوراسیک» می‌رود امیر غفارمنش و مجتبی شفیعی «سینگل» می‌شوند! فصل جدید «صباهنگ» روی آنتن صبا + زمان پخش هوتن شکیبا: دوست داشتم در فیلم «طعم گیلاس» بازی کنم رضا عطاران در جشن تولد کیانوش عیاری + عکس اکران و دوبله زنده فیلم «اوپنهایمر» در سینما هویزه مشهد + زمان اکران پاسخ وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسول‌اف کنسرت «نمایش سیصد» «سهراب پورناظری» روی صحنه فیلم «چی دا» با بازی شهرام عبدلی در شبکه دو + زمان پخش اهدای جایزه «هلال طلایی» به سریال «آمرلی» با بازی مصطفی زمانی «مسخ نرگس» پروانه نمایش گرفت | نقش‌آفرینی جمشید هاشم‌پور در یک اثر معمایی محمد خزاعی دبیر چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر شد تخصیص بن یک‌میلیون‌تومانی خرید کتاب به خبرنگاران و فعالان رسانه «راجر کورمن» چهره بزرگ سینمای مستقل درگذشت
سرخط خبرها

درباره «جلیل فخرایی» روزنامه‌نگار و شاعری که امروز از میان ما رفت

  • کد خبر: ۱۰۵۵۰۲
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
درباره «جلیل فخرایی» روزنامه‌نگار و شاعری که امروز از میان ما رفت
جلیل فخرایی شاعر و روزنامه‌نگار با سابقه مشهدی در پی عوارض ناشی از سکته در سن ۵۲ سالگی درگذشت.  

به گزارش شهرآرانیوز؛ جلیل فخرایی همواره لبخند بر لب داشت، گشاده رو بود، با اهالی فرهنگ و رسانه مشهد ارتباط خوبی داشت، او درحالی امروز از دنیا رفت که مشهد باران می‌بارد و این یعنی مشهد در یکی از زیباترین روزهایش یکی از شاعرانش را از دست داد.

آثار فخرایی شناسنامه آشکاری از ادبیات ناب خراسان است

حمید عشقی، عضو شورای شعر سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، در گفتگو با ایسنا گفت: ادبیات و اندیشه جلیل فخرایی دارای تاثیرات قابل توجهی در حوزه فرهنگ و فلسفه داشت و شناسنامه آشکاری از ادبیات ناب خراسان را با خود همراه دارد. زبان شعر مرحوم فخرایی تغزلی است و بیشتر ذهن خود را در امواج تصویر و کشف و اوزان رها می‌سازد. زبان شعر او ساده و خوش‌آهنگ است. با درون‌مایه‌ای فلسفی و اجتماعی و تصاویری بدیع از طبیعت. همچنین اشعارش نشان از کوشش مستمر او برای یافتن شکل خاص و نوینی دارد و بیانگر آگاهی او نسبت به ساختار کلمه در شعر معاصر و نقش وزن و آهنگ در ساختمان کلی شعر است.

جلیل فخرایی انسانی بسیار خونگرم بود

پسردایی مرحوم فخرایی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: جلیل فخرایی انسانی بسیار خونگرم بود و سعی می‌کرد تا گره از کار دیگران باز کند و حتی در دوران مدرسه که با یکدیگر همکلاس بودیم شاهد بودم به افرادی که در درس ادبیات دچار مشکل بودند بدون هیچ چشم‌داشتی کمک می‌کرد.

محمدرضا رضایی افزود: شاعران و نوازندگان موسیقی سنتی شهر مشهد روز‌های جمعه در منزل پدر مرحوم من حضور پیدا می‌کردند و اولین مشق‌های شعری مرحوم فخرایی در این نشست‌ها شکل گرفت.

وی اضافه کرد: او سپس برای تحصیل رشته فلسفه به تبریز رفت و بعد از بازگشت با نشریات مختلفی کشوری و استانی همکاری می‌کرد.

رضایی گفت: از وی دست نوشته‌های بسیاری باقی مانده است و شاید در آینده این شعر‌ها به چاپ برسد.

او با اشاره به پیوند کلیه مرحوم فخرایی طی سال‌های گذشته گفت: وی در سال ۱۳۸۳ پیوند کلیه کرد و با توجه به این که عمر پیوند حدود ۱۰ سال است چندین سال نیز در حال دیالیز بود، ولی متاسفانه ماه گذشته ایشان سکته‌ای کرد و در پی آن نیز شب گذشته به واسطه سکته مجدد جان به جان آفرین تسلیم کرد.

فخرایی هم خبرنگار؛ هم شاعر

مرحوم جلیل فخرایی متولد سال ۱۳۴۹ در شهر مشهد بود که شعر گفتن را از حدود سال ۱۳۶۸ آغاز کرد.

وی در مقاطع زمانی مختلف با مجله‌های «آشنا» و «امیدانقلاب» و همچنین با روزنامه‌های  قدس و شهرآرا و پایگاه خبری قدس آنلاین  همکاری داشت.

مرحوم فخرایی در کنار شاعری و سرودن غزل و دوبیتی، به گردآوری موضوعی اشعار شاعران و همچنین حضور فعال در انجمن‌های ادبی نیز اشتغال داشت.

با انتشار خبر درگذشت جلیل فخرایی همکاران او در رسانه‌های مختلف مشهد با به اشتراک گذاری عکس‌هایی از او در صفحات اجتماعی خود به این خبر واکنش نشان داده‌اند.

مراسم تشییع و وداع با پیکر این هنرمند ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه، ۳۱ فروردین، از مقابل غسال‌خانه بهشت رضا به طرف حرم مطهر رضوی انجام و پس از نماز و طواف ساعت ۱۱:۳۰ در قطعه هنرمندان بهشت رضا به خاک سپرده خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->