رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورا‌ها یکی از مهم‌ترین مظاهر تجلی اراده مردم هستند

  • کد خبر: ۱۰۶۱۰۸
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورا‌ها یکی از مهم‌ترین مظاهر تجلی اراده مردم هستند
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: روز ملی شورا‌ها را در پیش داریم، شورا‌ها یکی از مهم‌ترین مظاهر تجلی اراده مردم و نمایانگر نقش ویژه‌ای است که نظام اسلامی برای مردم قائل هستند.

همتی | شهرآرانیوز، حسن موحدیان در آغاز سی‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد ضمن تسلیت سالروز شهادت امام‌علی(ع)، اظهار کرد: امیدواریم نیایش‌ها و اعمال نیک شب‌های قدر، ذخیره مناسبی برای آخرت ما باشد.

وی با اشاره به فرمایش مولای متقیان پس از ضربت‌خوردن که فرمودند «به خدای کعبه که رستگار شدم»، گفت: امام‌علی(ع) انسان کاملی بودند و شخصیت والای ایشان زمانی ظاهر می‌شود که با شهادت مواجه می‌شوند. مردم‌داری، رعایت عدل و برابری و تقوا از اصلی‌ترین ویژگی‌های این امام همام بوده است که باید مدنظر داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه از تلاش‌ها و خدمات دستگاه‌های مختلف به‌ویژه شهرداری مشهد در برپایی مراسم باشکوه شب‌های قدر تقدیر و تشکر و تصریح کرد: همچون ایام سال نو، خدمات خوبی به زائران، مجاوران و عزاداران اهل‌بیت(ع) ارائه شد.

موحدیان با اشاره به پیش‌روبودن روز ملی «شورا‌های شهر و روستا»، گفت: شورا‌ها یکی از مهم‌ترین مظاهر تجلی اراده و خواست مردم و نمایانگر نقش ویژه‌ای است که نظام اسلامی برای مردم در اثرگذاری بر سرنوشت خویش قائل است.

وی با بیان اینکه شورا‌های اسلامی همه هم‌وغم خود را معطوف به خدمت به مردم قرار داده‌اند، افزود: در این مسیر، همچون سایر دستگاه‌ها دارای کمبود‌ها و موانعی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناآشنایی کامل مردم با جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها و وظایف شورا‌ها را یکی از مسائل مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: همین ناآشنایی سبب شده است با توقعات و خواسته‌هایی از سوی عموم مواجه باشیم که در حد وظایف و اختیارات شورا‌ها نیست.

موحدیان تأکید کرد: به‌عنوان عضوی از شورای شهر باید در مسیر آشناسازی مردم با وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های شورا‌های شهر تلاش مضاعفی داشته باشیم و اقداماتی در راستای ارائه خدمات مؤثرتر به شهروندان انجام دهیم.

سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به آن اشاره کرد و گفت: آمریکا درصدد بود که از این طریق اقداماتی علیه انقلاب اسلامی نوپای ایران انجام دهد که با عنایت حق‌تعالی، شن‌های صحرا مأمور به برخورد و شکست‌دادن عملیات آن‌ها شدند و مکر آن‌ها به خودشان برگردانده شد.

موحدیان با بیان اینکه آمریکا از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی پیوسته درصدد ازبین‌بردن این نظام مقدس بوده و هدف خود را به طرق مختلف دنبال کرده است، افزود: امیدواریم همه ما به این شیطنت‌ها توجه داشته باشیم و فرمایشات مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهیم. واقعه طبس درس عبرتی برای آمریکایی‌ها بود تا بدانند مردم شریف و خداوند منان پشتیبان این نظام مقدس خواهد بود.

مصوبات

تصویب لایحه مجوز خريد ناوگان حمل و نقل عمومی

ماده واحده: به شهرداري مشهد مقدس اجازه داده مي‌شود نسبت به خريد تا سقف ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۷.۸۸۹.۹۰۸.۲۵۷ريال (بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده) به ازاي هر دستگاه و تا سقف ۱۰۰ دستگاه ميدل باس به مبلغ ۲۶.۳۳۰.۲۷۵.۲۲۹ریال (بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده) به ازاي هر دستگاه از شركت عقاب افشان، مطابق قرارداد پيوست (مهر شده توسط شوراي اسلامي شهر) اقدام نمايد.

تبصره – کلیه ناوگان (اتوبوس و ميدل باس) مي‌بايد به منظور سهولت استفاده سالمندان و توان يابان و تكريم و رفاه حال زائران و مجاوران، از نوع كف كوتاه (Low entery) و داراي دو درب براي سوار و پياده شدن مسافران باشند.

تصویب لایحه نام‌گذاري يك بلوار و معبر فرعی

ماده واحده: شهرداري مشهد مقدس مكلف است، نسبت به نام‌گذاري يك بلوار و يك معبر به شرح ذيل اقدام نمايد.
۱- نام‌گذاري بلوار بسيج ۶ با حفظ شماره به نام بلوار بصيرت (منطقه ۶)
۲- نام‌گذاري معبري در بافت تاريخي توس به نام ماترا (منطقه ۱۲)

واگذاری تابلو‌های تبلیغاتی به ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی

با توجه به مصوبه سیزدهمین جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مورخ ۱۶/۹/۱۴۰۰ نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد، مقرر شد شهرداری مشهد ۱۱نقطه در سطح شهر را پس از بررسی و تأیید در کمیته مکان‌یابی خود، برای نصب تابلو‌های تبلیغاتی با لحاظ مفاد ذیل در اختیار ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قرار دهد.
۱. ستاد امر به معروف ضمن استفاده تجاری از تابلوها، امکان بهره‌برداری فرهنگی‌اجتماعی با تأکید به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را فراهم آورد.
۲. شهرداری مشهد مکلف است طی مدت یک ماه نسبت به ارائه گزارش از اقدامات انجام شده به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه اقدام نماید.

مخالفت با طرح تأسیس شرکت رسانه‌های تصویری

ماده واحده: با توجه به تصویب زیست‌بوم رسانه در تباصر بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد مقدس تبصره ۳- شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در خصوص منابع مورد نیاز پروژه زیست‌بوم رسانه، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تأمین اعتبار نموده و ضمن حذف منابع ردیف‏‌ها و فعالیت‏‌های مشترک با روابط عمومی شهرداری، گزارش آن را در زمان اصلاح بودجه سال ۱۴۰۱ به شورای اسلامی شهر ارایه نماید. همچنین عدم امکان ایجاد واحد سازمانی در شهرداری خارج از چهارچوب وظایف قانونی مصوب شهرداری در حوزه مدیریت شهری، با کلیات طرح مخالفت گردید.

لایحه اقاله (فسخ) قرارداد پروژه مشارکتی بیستون

ماده واحده: به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در راستای اجرای تبصره و به منظور تعیین تکلیف پروژه مشارکتی بیستون، نسبت به اقاله قرارداد (با شرط اسقاط هرگونه ادعا در خصوص قرارداد مشارکتی فوق الذکر از سوی طرفین) بدون مراجعه به محاکم قضایی و غیرقضایی، طبق اقاله نامه پیوست اقدام نماید.

مخالفت با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به کار گران تحت پوشش پیمانکاران شهرداری مشهد

با توجه به اینکه مصادیق استناد قانونی در طرح اشاره نشده است و از طرفی مطابق ماده ۳۵شرایط عمومی پیمان (تضمین حسن انجام کار) و ماده۳۸قانون تامین اجتماعی و تبصره الحاقی آن (سپرده حق بیمه)، به عنوان کسورات قانونی تعریف شده است و استفاده از مانده حساب پیمانکار نیز مستند قانونی ندارد و با کلیات طرح مخالفت شد.

 

نطق مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در سی‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد
مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ناطق سی‌وهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود.
متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدللَّه الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمّه المعصومین علیهم السّلام.
السلام علیک یاامیر المؤمنین یا قائد الغر المحجلین و یا امام العارفین یا علی بین ابی طالب

عرض سلام و ادب و احترام محضر مردم شریف و ولایتمدار دیار مهربانی‌ها، مشهدالرضا علیه السلام جهان‌شهر برکت و کرامت، همکاران عزیز و مدیران و کارکنان خدوم شهرداری و میهمانان گرامی و اصحاب محترم رسانه
آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه شما عزیزان را در ماه مبارک رمضان دارم و امیدوارم همگی از فیوضات شب‌های قدر حداکثر بهره را برده باشیم.

امروز پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست فضاحت‌بار آمریکای جنایتکار در صحرای طبس به وسیله معجزه الهی طوفان شن است، حادثه‌ای که یادآور پوشالی‌بودن قدرت خیالی دولت آمریکاست.

در ابتدا بر خود لازم می‌دانم از تلاش‌های همه مدیران و کارکنان ایثارگر شهرداری در حوزه‌های مختلف فرهنگی، حمل و نقل و خدمات شهری در خدمت‌رسانی به زائرین و مجاورین حضرت امام رضا علیه اسلام در ایام نوروز چه در قالب استقبال از بهار و چه در قالب مأموریت ابلاغی ستاد تسهیلات سفر استان در امر اسکان و توزیع ارزاق و همچنین خدمت به زائرین شب‌زنده‌دار شب‌های قدر تقدیر به عمل آورم. امیدوارم همه ما مشمول عنایات خاصه، ولی‌نعمتمان حضرت امام رئوف گردیم.

در این مجال همچنین ضروری است همت مدیران عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و مدیران استانی در بازکردن گره کور ۱۷ ساله انتقال پادگان ارتش از شهر را از صمیم دل بستایم و از محضر مبارک حضرت آیت‌الله محسنی اژه‌ای رئیس محترم قوه‌قضائیه که با ورود ارزشمند خویش به این مطالبه عمومی مردم شهر مشهد مقدس زمینه حل مسئله را فراهم آوردند، حضرت آیت‌الله علم‌الهدی نماینده معظم ولی فقیه در استان، امیر حیدری فرماندهی محترم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس محترم سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و مدیران قضایی استان، حضرت آیت‌الله مروی تولیت معظم آستان قدس و مجموعه تحت امر ایشان، امیر آذریان فرمانده محترم قرارگاه شمال شرق ارتش، نمایندگان محترم مشهد در مجلس شورای اسلامی، استاندار محترم و به‌خصوص جناب آقای دکتر خدایی معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری که زحمات طاقت‌فرسایی برای نزدیک‌کردن دیدگاه مدیران دستگاه‌های مرتبط متحمل شدند، مدیران محترم اداره کل راه و شهرسازی استان و از مجموعه همکاران شورای اسلامی شهر مشهد مقدس علی‌الخصوص ریاست محترم شورا و جناب آقای مهندس ضمیری رئیس محترم کمیسیون شهرسازی و معماری که حل این مسئله را از روز‌های آغازین پذیرش مسئولیت وجه همت خویش قرار دادند و شهردار محترم و مدیران ایشان به‌خصوص شهردار محترم منطقه هشت تقدیر به عمل آورم و به استحضار مردم شریف مشهد برسانم که پس از ۱۷ سال با همدلی و هماهنگی بین مدیران ملی و استانی این کلاف سردرگم گشوده شد و ان‌شاءالله براساس تفاهم صورت پذیرفته پس از تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری موضوع بازگشایی معابر زمین‌های پادگان ارتش ۷۷ پیروز خراسان انجام خواهد پذیرفت و این نقطه بسیار مهم در شهر مشهد برای استفاده در اختیار شهروندان و زائرین امام رضا علیه السلام قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله منجر به رفع گره‌های ترافیکی در نقاط کانونی شهر مشهد و کاهش آلودگی هوا و گامی مؤثر در ایجاد آرامش روان و شادابی مردم خواهد داشت.

این‌جانب به‌عنوان نماینده مردم شریف مشهد در شورای اسلامی شهر از جناب آقای شهردار مؤکدا درخواست دارم که با همین همت و حمیت تمام تلاش خویش را برای اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه پرارزش به‌کار گیرند و شهروندان عزیز را نیز در جریان امور قرار دهند.

سوم اردیبهشت را به یاد شیخ بهایی روز معمار نام‌گذاری کرده‌اند. این روز را به تمامی معماران عزیز تبریک عرض می‌کنم. شیخ بهایی فقیه، عارف و دانشمند نامدار عصر صفوی است که در عصر طلایی هنر اسلامی یعنی دوران صفویه، تعداد زیادی بنا را با نبوغی فراتر از عصر خود طراحی و به اجرا درآورد. آثاری همچون مسجد امام اصفهان، حمام شیخ بهایی و از همه مهم‌تر معماری حرم امام رضا(ع)، بخشی از جلوه‌های هنری شگفت‌انگیز وی است که امروزه از او به یادگار مانده است.

ضمن تبریک مجدد این روز به معماران هنرمند شهر مشهد مقدس دست نیاز خویش را به سوی ایشان برای تعریف و اجرای ضوابط مرتبط در حوزه معماری ایرانی‌اسلامی علی‌الخصوص در حوزه سیما و منظر شهری دراز می‌کنم.

نما‌های شهری جزو مشاعات شهر است و عدم برنامه‌ریزی صحیح و مداخلات قانونی در این حوزه باعث آشفتگی در سیما و منظر شهر دومین کلان‌شهر مذهبی جهان اسلام شده است، به‌گونه‌ای که هر زائری که به این شهر وارد می‌شود به‌ندرت اثری از معماری اسلامی و ایرانی در این شهر ملاحظه می‌کند.

لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه به‌همراه وضع قوانین و مقررات زمینه خروج از این فاجعه را مهیا خواهد ساخت. مدیریت شهری نیز برای این فرهنگ‌سازی تمام تلاش خویش را به کار خواهد بست.

بنده از معماران و اساتید این حوزه خواهش می‌کنم اجازه فراموش‌شدن معماری اسلامی و ایرانی را در این شهر ندهند و تأکید می‌کنم خادمان شما در این شهر نیز به جد به‌دنبال سروسامان دادن به اوضاع آشفته معماری در این شهر هستند.

صد سال ره مسجد و میخانه بگیری
عمرت به هدر رفته اگر دست نگیری
بشنو از پیر خرابات تو این پند
هر دست که دادی به همان دست بگیری
«شیخ بهایی»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->