واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند بازگشت مذاکره‌کنندگان صهیونیست به قاهره طی ساعات آینده حماس از کشته شدن یک اسیر اسرائیلی خبر داد آخرین مهلت ثبت‌نام نمایندگان کاندیدا‌های مجلس دوازدهم در سامانه داوطلب اعلام شد بند‌هایی در توافق آتش‌بس غزه که نتانیاهو نمی‌پذیرد رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود + فیلم اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم
سرخط خبرها

عملکرد وزرا زیر ذره‌بین مجلسی‌ها

  • کد خبر: ۱۰۷۰۱۴
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
عملکرد وزرا زیر ذره‌بین مجلسی‌ها
مروری بر نظرات نمایندگان و تحلیلگران درباره آمادگی نمایندگان مجلس برای دادن کارت قرمز به شماری از دولتمردان.

محمد خسروی | شهرآرانیوز؛ تقاضای سؤال، تذکر، تحقیق و تفحص و همچنین استیضاح وزرا از جمله ابزار‌های نظارتی نمایندگان محسوب می‌شود و بهارستان نشینان می‌توانند در راستای ایفای وظایف خود و برای اصلاح امور از آن‌ها استفاده کنند. نخستین تقاضای استیضاح در دولت سیزدهم درباره عملکرد وزارت صمت بود که پیرو افزایش قیمت خودرو مطرح شد. البته این استیضاح تا پایان سال گذشته ازسوی هیئت رئیسه اعلام وصول نشد.

با توجه به احتمال استیضاح برخی وزرا در مجلس، در روز‌های اخیر، اخباری درباره تغییراتی در ترکیب کابینه و این تحلیل در محافل رسانه‌ای مطرح شد که «دولت ترجیح می‌دهد خود برای اصلاح کابینه اقدام کند.»، اما سخنگوی دولت این اخبار را تکذیب کرد. در ادامه به نظرات کارشناسان و تعدادی از نمایندگان در این زمینه می‌پردازیم که مرور آن خالی از لطف نیست.

استیضاح به معنی تقابل با دولت نیست

منصور حقیقت پور، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه نیوز» گفت: به نظر من، اکنون ضرورت دارد که برخی وزرا استیضاح شوند؛ زیرا استیضاح حق نمایندگان و ابزاری برای برقراری دموکراسی است و اصلا به معنای کارشکنی یا تقابل با دولت نیست؛ بلکه کمک به دولت است. این واقعیت است که تعدادی از وزرا کارآمد نیستند و نتوانسته اند به وظایفشان عمل کنند. در این مسیر اگر آن‌ها استیضاح شوند، اشکالی ندارد.

او بیان کرد: البته این مجلس خود در به وجود آوردن وضع موجود سهیم است. خود همین نمایندگان بودند که در رأی اعتماددادن به همین وزرا از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و اینکه اکنون به فکر استیضاح افتاده اند، جای سؤال دارد که چرا آن زمان که رأی اعتماد به وزرا در اختیار شما بود، موضوع را بررسی نکردید.

معترضیم، اما فعلا قصد استیضاح نداریم

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، در گفتگو با «فردا» درباره تغییرات کابینه و احتمال استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: استیضاح جدی هیچ یک از وزرا در دستورکار مجلس قرار ندارد. البته نمایندگان مجلس از عملکرد برخی وزرا گله‌مند هستند، اما کار به جایی نرسیده است که دنبال استیضاح باشند. وزرا به مجلس می‌آیند و در کمیسیون‌های مختلف به سؤالات و انتقاد‌های نمایندگان پاسخ می‌دهند؛ بعضا هم موضوعات رفع می‌شود، اما فعلا استیضاح هیچ وزیری در دستورکار مجلس قرار ندارد.

دولت تنها مقصر وضع موجود نیست

این نماینده مجلس درباره رایزنی بین دولت و مجلس برای اصلاح کابینه بدون انجام استیضاح بیان کرد: نمایندگان به عنوان مجلس شورای اسلامی چنین اقدامی انجام نداده اند؛ البته شاید کسی به طور انفرادی این توصیه را داشته باشد.
آصفری درباره تأثیر تداوم گرانی‌ها بر قضاوت مردم درخصوص نوع نظارت مجلس بر دولت بیان کرد: البته دولت تنها مقصر وضع موجود نیست؛ به هرحال مجلس نماینده مردم است و به طور جد مطالبات آن‌ها را دنبال می‌کند؛ هر هفته نمایندگان سؤالاتی را از وزرا در کمیسیون‌های مختلف مطرح می‌کنند، بنابراین این طور نیست که ما میرزا بنویس دولت باشیم.

باید به دولت فرصت داده شود

اظهارات آصفری در حالی است که رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی، درباره احتمال استیضاح وزرای کار، صنعت و اقتصاد به «مثلث آنلاین» گفت: برخی از عزیزان این استیضاح‌ها را امضا کردند و مسیر خود را طی‌ می‌کنند. به باور برخی نمایندگان این افراد نتوانسته اند به وظایف خود در این چند ماه عمل کرده و برنامه‌هایی را که ارائه کرده بودند، اجرا کنند. البته همه وزرا مهم هستند، ولی بعضی از وزارتخانه‌ها اهمیت بیشتری دارند.
او در ادامه درباره چالش‌های اقتصادی دولت و برنامه آن در مقابله با این چالش‌ها افزود: علاوه بر تحریم‌ها مشکلات جدی اقتصادی، کشور را دچار چالش‌هایی کرده است.

به نظر من باید فرصتی به دولت داده شود تا بتواند با همراهی وزرای اقتصادی و مشاورانی که می‌توانند در مسائل اقتصادی تأثیرگذار باشند برای کشور کاری کند؛ البته فرصت زیاد نیست. مشکل اصلی کشور گرانی هاست و دولت باید این موضوع را در اولویت کار خود قرار دهد.

آقای رئیسی با کسی تعارف ندارد

محمدکاظم انبارلویی، فعال و تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با «مثلث آنلاین»، داوری درباره عملکرد دولت در شرایطی که هنوز یک سال هم از عمر دولت نگذشته را شتاب زده دانست و متذکر شد: اینکه همه نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزرا هستند، حرف درستی نیست. مجلس همچنان بنای همکاری با دولت را دارد تا در این مسیر، مشکلات عمومی رفع شود. البته مجلس و دولت دو قوه مستقل هستند و هر یک وظایف و اختیارات مستقلی دارند، اما به هر حال هم در مجلس و هم در دولت، عقلانیتی وجود دارد که از تنش‌ها پرهیز شود تا در همگرایی مشکلات مردم رفع شود.

به گفته او آقای رئیسی با کسی تعارف ندارد و اگر لازم باشد کابینه را هم ترمیم می‌کند تا امور به بهترین شکل پیش برود. انبارلویی بیان کرد: البته فراموش نکنیم که بخشی از گرانی‌ها ناشی از زیاده خواهی کسانی است که در امر توزیع کار می‌کنند و بخش دیگر هم ناشی از تورم عمومی در همه کشور‌های جهان است و می‌بینیم که اعتراضات زیادی به گرانی‌ها در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا وجود دارد. به هرحال لزوما اشخاص مهم نیستند؛ مهم آن است دولت بتواند کار‌ها را به خوبی انجام دهد و مشکلات مردم را رفع کند و آقای رئیسی هم حتما این معیار را دنبال می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->