تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سخن از مسئولیت مهندس ناظر عادلانه نیست

  • کد خبر: ۱۱۰۷۱۵
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
سخن از مسئولیت مهندس ناظر عادلانه نیست
حسین بشیر - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی

به محض اینکه سخن از ساختمان و سازه به میان می‌آید، همه توجهات به سوی سازمان نظام مهندسی معطوف می‌شود و همه ما را مقصر می‌دانند، درحالی که در صدور مجوز‌ها و پروانه‌های ساخت وساز ما تنها نیستیم؛ البته اگر مالکان برای گرفتن پروانه مراجعه کرده باشند.

در غیر این صورت ساختمان‌هایی مانند بسیاری از ساختمان‌های ناایمن دیگر، بدون اطلاع ما ساخته می‌شوند و زمانی متوجه مشکل می‌شویم که حادثه اتفاق افتاده باشد.

سازمان نظام مهندسی، هنگام صدور پروانه به وظایف خود عمل می‌کند. هم نقشه‌ها کنترل می‌شود و هم صلاحیت مهندس ناظر بررسی می‌شود، ولی قادر به کنترل ساختمان‌هایی که به عنوان نمونه در مناطق حاشیه شهر بدون مجوز ساخته می‌شوند، نیستیم.

کنترل آن‌ها هم از عهده سازمان نظام مهندسی خارج است. مسائل بسیاری در امر ساختمان سازی دخیل است که نظارت بر آن‌ها در شهر مشهد و در همه کشور فقط در اختیار نظام مهندسی نیست.

برخی از ابتدا برای گرفتن مجوز مراجعه نمی‌کنند. عده‌ای وارد کار ساخت وساز شده اند که به اصطلاح به آن‌ها بسازوبفروش می‌گویند و شغل دیگری دارند که اصلا ارتباطی با نظام مهندسی ندارد. گاه افراد مثلا برای گرفتن مجوز یک ساختمان پنج طبقه می‌آیند، اما هنگام ساخت آن را به هفت طبقه افزایش می‌دهند.

آن وقت از مسئولیت مهندس ناظر سخن می‌گوییم که عادلانه نیست. نکته مهم دیگری که در ساختمان سازی به آن توجهی نمی‌شود اجرای قانون مصوب سال ۷۴ است که معین کرده است ظرف مدت ۱۰ سال پس از آن، همه افراد شاغل در احداث بنا باید دارای مدرک مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای باشند.

درحالی که اکنون جوشکار و آرماتوربند و بقیه افراد کارگران ساده و گاه بیکاری هستند که هیچ تخصصی در کار خود ندارند؛ و تنها به دلیل سود و منافع مالک وارد این حوزه شده اند.

افزایش تعداد طبقات بدون درنظرگرفتن ظرفیت زمین و محاسبه دقیق و مصالح ساختمانی بدون کیفیت یا گران می‌توانند در ساخت ساختمان‌های ناایمن دخیل باشند. خوشبختانه شهرداری در مناطقی به ویژه منطقه ۱۱ مانع ساخت وساز متخلفان شده است و اگر این موضوع در همه شهر اجرایی شود، امیدوارکننده خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->