آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد
سرخط خبرها

محمد محقق: آمریکا ۲ بار با انتخابات جعلی «اشرف غنی» را رئیس‌جمهور افغانستان کرد

  • کد خبر: ۱۱۵۳۱۷
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
محمد محقق: آمریکا ۲ بار با انتخابات جعلی «اشرف غنی» را رئیس‌جمهور افغانستان کرد
رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با بیان اینکه آمریکا مستقیما به نفع اشرف غنی در انتخابات تقلب می‌کرد، گفت: غنی و آمریکا عاملان اصلی شکست دولت گذشته افغانستان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «محمد محقق» رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در مصاحبه‌ای آمریکا و اشرف غنی را عوامل اصلی سقوط دولت گذشته افغانستان خواند.

وی در گفت وگو با کابل نیوز گفت: آمریکا دو بار اشرف غنی را توسط انتخابات جعلی در افغانستان رئیس جمهور کرد و ژنرال میلر، سفیر آمریکا در کابل و سیا عبدالله عبدالله را تهدید کردند که در صورت عدم پذیرش ریاست جمهوری اشرف غنی علیه وی عملیات نظامی انجام خواهند داد.

رئیس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزود: اشرف غنی در زمان سکانداری سیاست‌هایی را پیش گرفته بود ک همه می دانستند این موضوع افغانستان را سمت شکست خواهد برد.

محقق همچنین درباره نقش آمریکا در شکست دولت گذشته نیز تاکید کرد که این کشور توسط مذاکرات صلح افغان‌ها را گروگان گرفته بود.

این سیاستمدار افغانستانی با انتقاد از مذاکرات دوحه گفت: در دوحه مذاکرات بین الافغانی نه تنها مذاکراتی برپا نمی‌شد بلکه عیاشی نمایندگان طالبان و جمهوریت در هتل‌های لوکس جریان داشت.

محقق اضافه کرد: به دلیل طولانی و بی‌فایده بودن جنگ آمریکا در افغانستان، این کشور می‌خواست برای جبران حکومتی در افغانستان سرکار باشد که به رقبای منطقه‌ای واشنگتن آسیب بزند.

این اظهارات محقق در حالی مطرح شد که اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان چند روز پس از فرارش از این کشور، اعتماد به آمریکا را عامل سقوط خود عنوان کرده بود.

«اشرف غنی» در اولین گفت‌وگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا بود.

وی در این مصاحبه افزود: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله‌ آمریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.»

اشرف غنی همچنین گفت که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک افغانستان گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. به‌گفته‌ غنی، محافظانش به او گفتند که طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.

اما حمدلله محب، مشاور امنیت ملی سابق افغانستان عامل سقوط دولت را دستکم گرفتن خروج نیروهای خارجی از سوی مقامات ارشد از جمله اشرف غنی عنوان کرده است.

محب در اولین مصاحبه پس از سقوط کابل، گفت که مقامات ارشد افغان از جمله اشرف غنی باور نداشتد که آمریکا قصد ترک افغانستان را داشته و پشت آنها را خالی می‌کند.

محب درباره فرارش از ارگ افغانستان توضیح داد: با اشرف غنی به این تصمیم نهایی رسیده بودیم که در صورت رسیدن جنگ به کابل و ورود طالبان به پایتخت، رئیس جمهور از ارگ خارج شود.

وی عامل شکست دولت پیشین را آمریکا عنوان کردو گفت که با آغاز مذاکرات واشنگتن با طالبان بدون حضور دولت افغانستان زمینه فروپاشی دولت فراهم شد.

مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان افزود که یکی از بزرگترین مشکلات مقامات افغانستان عدم باور به خروج کامل آمریکا از افغانستان بود.

محب در بخش دیگری از سخنان خود زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ پیشین آمریکا در امور مصالحۀ افغانستان، را عامل اصلی وضع کنونی افغانستان خواند.

اشرف غنی پیش از آن‌که آخرین روز کاری‌اش به‌عنوان رییس‌جمهور افغانستان به پایان برسد، با ۵۰ نفر دیگر توسط بالگردهای نظامی از این کشور فرار کردند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->