توضیحات مدیریت بحران خراسان رضوی درباره خسارت‌های سیل اخیر | بارش ۴۷ میلی‌متر باران در مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل به اراضی کشاورزی و باغی بردسکن + ویدئو (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امدادرسانی آتش‌نشانی مشهد به ۱۶۱ مورد عملیاتی در پی بارش شدید باران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات بخشدار مرکزی مشهد در پی وقوع سیل در روستای ده‌غیبی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سد «سراب» صالح‌آباد خراسان‌رضوی پس از سال‌ها سرریز شد پیش‌بینی رگبار باران در نقاط مختلف کشور | افزایش دما تا دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌چیز درباره گروگان‌گیری در پالادیوم + جزئیات و عکس پیش‌بینی وقوع رگبار و رعد و برق در خراسان رضوی طی روز‌های آینده (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۲ اخاذ مامورنما در مشهد ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت)
سرخط خبرها

دریاچه ارومیه شده کویر لوت!

  • کد خبر: ۱۱۶۵۷۲
  • ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
دریاچه ارومیه شده کویر لوت!
تصاویر هوایی منتشر شده نشان می‌دهد این دریاچه حالا بیشتر به کویری بی آب وعلف شبیه شده است که هرسال اوضاعش بحرانی‌تر می‌شود. دردناک‌تر اینکه اظهارات مدیران و حتی اخباری که از ستاد احیای دریاچه ارومیه منتشر شده است نشان می‌دهد قرار نیست اتفاقی بیفتد.

عروجی | شهرآرانیوز؛ کاربران فضای مجازی حالا دارند با عکس‌های ماهواره‌ای قبل و بعد از دریاچه ارومیه شوخی‌های تلخی می‌کنند. مثلا یکی شان نوشته: «‏از دریاچه ارومیه یه پارچ آب مونده.» همین چندوقت پیش گوگل به مناسبت روز جهانی زمین به موضوع گرمایش زمین پرداخت و چند نقطه از زمین و تغییراتش را در طول زمان به عنوان شاهد مثال آورده است؛ یکی از این نقاط دریاچه ارومیه است. حتی خبری آمد که استرالیایی‌ها ‏در کتاب درسی شان از خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یکی از پیامد‌های انتقال آب نام برده اند. تصاویر هوایی منتشر شده نشان می‌دهد این دریاچه حالا بیشتر به کویری بی آب وعلف شبیه شده است که هرسال اوضاعش بحرانی‌تر می‌شود. دردناک‌تر اینکه اظهارات مدیران و حتی اخباری که از ستاد احیای دریاچه ارومیه منتشر شده است نشان می‌دهد قرار نیست اتفاقی بیفتد.

پرسش اصلی اینجاست؛ آیا اصلا می‌توان به نجات دریاچه امیدوار بود؟ پاسخ منفی است و راستش این طور مواقع خوش بین بودن نه امیدواری که عین ساده لوحی است. شاید هم حق با پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران، باشد. او معتقد بود دریاچه ارومیه به بیماری می‌ماند که هرگز احیا نخواهد شد و بهتر است به پارک انرژی، گیاهی و حیوانی تبدیل شود؛ البته این صحبت او در بین فعالان محیط زیست جنجال‌های زیادی برانگیخت و همچنان همه امیدوار به احیای دریاچه بودند.

معاون فنی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هم به صراحت گفته است: «وضعیت فعلی دریاچه ارومیه بحرانی است و با ادامه این روند امسال بخش جنوبی را از دست می‌دهیم.» حالا هم اوضاع دریاچه البته آن قدر خراب شده که شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی که به طور مرتب آمار مربوط به تراز، حجم آب و وسعت دریاچه را منتشر می‌کند، آماری از وضعیت دریاچه ارائه نمی‌دهد.

کاهش حجم آب دریاچه به کمتر از ۲.۷ میلیارد مترمکعب و تبخیر روزانه چند ده میلیون مترمکعبی و تخصیص نیافتن حقابه وعده داده شده از تونل زاب و رودها، روز‌های سختی را برای نگین آبی آذربایجان رقم زده است؛ اما قسمت جالب ماجرا آنجاست که دولتی‌ها به قول ناصر کرمی، فعال سرشناش محیط زیست، شروع کرده اند به آب بازی! او درباره این اقدام عجیب نوشته است: «آبی را که هزاران سال به تالاب قره قشلاق می‌رفته، چرخانده اند به سمت دریاچه ارومیه، چون دولت قول داده دریاچه را احیا کند؛ اما قولی برای نخشکیدن قره قشلاق نداده! الان دریاچه احیا نشده؛ اما قره قشلاق دارد می‌خشکد. زیست بوم قره قشلاق غنی‌تر و از جهاتی دارای اثرات اکولوژیکی مهم تری نسبت به دریاچه ارومیه است.»

در شرایط کنونی تنها امیدواری همه دغدغه‌مندان این حوزه سرعت پیدا کردن پروژه‌های ناتمام انتقال آب است که دست کم می‌تواند از مرگ قطعی دریاچه جلوگیری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->