ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

عواقب ناخوشایند حضور بیش از اندازه سگ‌های ولگرد

  • کد خبر: ۱۱۶۵۷۳
  • ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
عواقب ناخوشایند حضور بیش از اندازه سگ‌های ولگرد
افرادی که با عنوان‌هایی مثل حامی حیوانات یا دلسوزان طبیعت وارد گود می‌شوند و به هر گوشه و کناری که سگ و گربه‌های بی خانمان وجود دارند سرک می‌کشند و از آن‌ها با غذا و انبوه استخوان و گوشت پذیرایی می‌کنند.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ موضوع سامان دهی حیوانات بی پناه طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته با شدت و حدت بیشتری، بار‌ها و از جنبه‌های متفاوتی بحث شده است. بخشی از آنچه در این مدت محل مناقشه بوده و هست، رفتاری است که بار‌ها آن را در اطرافمان شاهد بوده ایم؛ افرادی که با عنوان‌هایی مثل حامی حیوانات یا دلسوزان طبیعت وارد گود می‌شوند و به هر گوشه و کناری که سگ و گربه‌های بی خانمان وجود دارند سرک می‌کشند و از آن‌ها با غذا و انبوه استخوان و گوشت پذیرایی می‌کنند. با این توجیه که این کار، وظیفه و مسئولیتی است که ما در قبال حیوانات داریم.

نکته‌ای که کارشناسان این حوزه و فعالان محیط زیست بار‌ها و بار‌ها درباره آن هشدار داده اند و این کار را از بیخ و بن اشتباه دانسته اند. کارشناسان معتقد هستند؛ این رویه عواقب جبران ناپذیری دارد و مهم‌ترین نتیجه اسف باری که به بار می‌آورد؛ افزایش فزاینده جمعیت سگ و گربه‌ها و البته گونه وحشی‌تر گرگاس هاست و در ذیل این مورد به شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات، خطر حمله و گاز گرفتن، ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان و همچنین آلوده کردن محیط زیست اشاره می‌کنند. علم و تجربه در کنار هم می‌گوید هرگاه انسان با توجیهات شخصی دست در چرخه طبیعت برده، عواقب ناخوشایندی حاصل شده است و این مورد هم از این قضیه جدا نیست.

جانوران بنا بر نظم موجود در طبیعت و بر اقتضای طبیعتشان می‌توانند از عهده تأمین غذای خود بربیایند و دخالت انسان در این مسئله فقط دستکاری در ماهیت طبیعی این چرخه است. بحث دیگری که در کنار این قضیه مطرح می‌شود و در روز‌های اخیر بار‌ها حاشیه ساز شده و به نظر باید آن را ذیل همین موضوع دانست؛ حضور بیش از اندازه سگ‌های ولگرد در معابر شهری و کوچه و خیابان است.

اتفاقی که به واسطه برخی از فیلم‌های منتشر شده هرازگاهی در فضای مجازی هم سروصدا می‌کند؛ فیلم‌های آزاردهنده‌ای از حمله ناگهانی سگ‌ها به افراد و کودکان و نوجوانان. همین چند روز پیش بود که حمله سگ‌های ولگرد به پسری چهار ساله در یکی از مناطق حاشیه‌ای قم، حادثه تلخی را رقم زد و به قیمت جان او تمام شد. قبل‌تر از آن، خبر مرگ دلخراش کودک چهار و نیم ساله در روستای امیرآباد بیرجند بر اثر حمله سگ‌های ولگرد در مقابل چشمان مادرش در رسانه‌های خراسان جنوبی منتشر شد و قلب افراد زیادی را جریحه دار کرد. این اتفاق البته مصداق‌های بیشتری دارد و در شهر‌های مختلف مشاهده شده است.

خبرگزاری فارس درباره این موضوع در مشهد نوشته است؛ سال گذشته ۱۴ هزارو ۹۷ نفر مورد حیوان گزیدگی از سوی حیواناتی همچون روباه، گربه، شغال، سگ، گرگ، خرس، گاو، گوسفند، بز و ... قرار گرفتند که از این تعداد ۱۱ هزارو ۳۱۵ مورد گازگرفتگی از سوی سگ بوده است. شاید نتوان برای کنترل این موضوع در شهر‌های مختلف یک نسخه واحد پیچید، با این حال آنچه مشخص است و می‌تواند به سامان دادن این موضوع کمک کند؛ دوری کردن مردم از کنش‌های هیجانی در مقابل حیوانات است و از سویی دیگر، فرهنگ سازی در جامعه، هم فکری و هم افزایی تشکل‌ها و ارتباط بین بخشی با دستگاه‌های مرتبطی است که در کنترل این موضوع نقش عمده‌ای دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->