سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت
سرخط خبرها

نگاهی به ۲۰ سال اشغالگری انگلیس در افغانستان

  • کد خبر: ۱۱۶۹۷۳
  • ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
نگاهی به ۲۰ سال اشغالگری انگلیس در افغانستان
۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ بود که بوریس جانسون دستور خروج نظامیان انگلیسی را از افغانستان صادر کرد، تصمیمی که به حضور ۲۰ ساله این نیرو‌ها در افغانستان پایان داد، حضوری که حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روز‌های گذشته انتشار خبری در رابطه با جنایت جنگی نظامیان بریتانیایی در ۲۰ سال حضورشان در افغانستان توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

براساس پژوهشی که برنامه تحقیقی پانورامای بی‌بی‌سی انجام داده محققان این برنامه دریافته‌اند که یک «سیاست» نانوشته برای کشتن مردان در سن جنگ، در وزارت دفاع بریتانیا وجود داشته است و این باعث شده که در جریان ماموریت‌های مختلف نیرو‌های ویژه بریتانیا در افغانستان، مردان و حتی نوجوان‌ها به طور مشابه و مشکوک کشته شوند.

بی بی سی دریافته که نیرو‌های ویژه انگلیسی در زمان حضورشان در افغانستان در جریان یک دوره ماموریت شش ماهه در جنوب این کشور حدود ۵۴ غیرنظامی را به طورغیرقانونی کشتند. به همین بهانه تلاش کردیم تا به حضور ۲۰ ساله نظامیان انگلیسی در افغانستان نگاهی بیندازیم.

۲۰۰۲ آغاز اشغالگری روباه پیر در افغانستان

بریتانیا از سال ۲۰۰۲ میلادی فعالیت‌های نظامی مستقل خود را در افغانستان آغاز کرد، هدف اصلی این جنگ، مبارزه و از بین بردن القاعده، طالبان و حامیان آن اعلام شده بود.

دولت انگلیس پس از پایان حضور سربازانش در افغانستان اعلام کرد که این کشور در جنگ ۲۰ ساله افغانستان ۳۱ میلیارد دلار هزینه کرده است. در واقع انگلیس بزرگترین شریک آمریکا در جنگ افغانستان بود. نظامیان انگلیسی بیشتر در جنوب افغانستان و ولایت هلمند حضور داشتند.

حملات شبانه به خانه غیرنظامیان یکی از مهمترین حاشیه‌های حضور نیرو‌های نظامی بریتانیا در افغانستان بود.

ارتش انگلیس به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ بخش زیادی از نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد و پس از آن تنها ۷۵۰ نظامی این کشور برای آموزش و مشورت دهی به نیرو‌های امنیتی افغانستان در این کشور باقی ماندند.

سرانجام بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ پایان حضور بیست ساله نظامیان کشورش را در افغانستان اعلام کرد و آخرین پرواز هواپیما‌های نظامی انگلیس اواخر شامگاه شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ کابل را ترک کرد.

۲۰ سال حضور نظامی انگلیس در جنگ افغانستان باعث کشته شدن ۴۵۷ نظامی انگلیسی در این کشور شد.

وزارت دفاع انگلیسی در گزارشی اعلام کرده است که نظامیان این کشور در جریان جنگ افغانستان بیش از ۱۰ هزار مورد جراحت فیزیکی پیدا کرده‌اند و صدمه‌های روانی نیز شیوع بسیاری در میان کهنه سربازان انگلیسی بازگشته از جنگ دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->