۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز ۵۵۰ فروند هواپیما در کشور قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟ بورس جذاب شد | نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه رفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر متر مسکن ملی ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راه ترانزیتی مشهد از مسیر «کابل» و «دوشنبه»

  • کد خبر: ۱۲۰۰۴۴
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
راه ترانزیتی مشهد از مسیر «کابل» و «دوشنبه»
نمایشگاه محصولات کشور تاجیکستان به زودی در مشهد بر پا می‌شود.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ روند توافقات تجاری اخیر با کشور روسیه با همه منافع مشترک و متقابل آن، شرایطی ایجاد کرده است که بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ صادرکننده در استان خراسان رضوی، به سمت بازار روسیه گرایش پیدا کرده اند و از این نظر، بیم آن می‌رود که این موضوع، حتی بر توسعه صادرات استان به کشور‌های افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان اثرگذار باشد.

بر همین اساس، نشست ماهانه کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی با حضور ابوالفضل چمندی، معاون اقتصادی استاندار، امیررضا رجبی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سعید صیفی، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، و جمعی از صادرکنندگان برتر استان برگزار شد تا راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان و ایجاد توازن میان کشور‌های مقصد بررسی شود.

افغانستان، مقصد ۵۸ درصد صادرات استان

پس از بررسی مصداقی بعضی از مشکلات صادرکنندگان، معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۲ سال از آغاز انقلاب علمی در کشور می‌گذرد و دستاورد‌های این انقلاب علمی، به زودی در عرصه صنایع نیز نمایان خواهد شد و هژمونی علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به هژمونی اقتصادی و صنعتی منجر می‌شود، اما شرط تحقق این هدف، این است که در گام اول، میان بخش‌های علمی با واحد‌های صنعتی ارتباط مستقیم و مؤثر وجود داشته باشد و در گام دوم، رویکرد بین المللی نهاد‌های حوزه تجارت و صادرات، معطوف به یک کشور خاص نباشد.

ابوالفضل چمندی افزود: حدود ۵۸ درصد از صادرات محصولات کشاورزی خراسان رضوی به ارزش یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون دلار به کشور افغانستان است و تمرکز بر بازار این کشور باعث شده است در صورت بروز یک تنش یا چالش محسوس، بخش شایان توجهی از سبد صادراتی استان دچار مشکل شود.

اگرچه در سال گذشته، نام بعضی کشور‌ها به جدول مقاصد صادراتی استان افزوده شده است، کاهش ۳۴ درصدی صادرات محصولات خراسان رضوی به افغانستان، موضوعی است که معاون اقتصادی استاندار، به آن اشاره کرد و ضمن مرور چالش‌های تعامل اقتصادی با تجار افغانستانی گفت: در شرایطی که حتی سیاست تجارتی ما با افغانستان، ناظر بر مشارکت خراسان رضوی در صادرات محصولات کشاورزی افغانستان به عراق و دیگر کشور‌های منطقه است، اراضی تحت کشت بسیاری از محصولات نظیر گندم، جو و کلزا در افغانستان به دلیل اختلافات طایفه‌ای و دخالت مافیای مواد مخدر به آتش کشیده می‌شود و بخش عمده‌ای از مشکلات تجارت ما با کشور افغانستان نیز مربوط به چالش‌های مشابه است.

نمایشگاه تاجیکستان در مشهد، به زودی

به موازات افغانستان، تاجیکستان نیز به عنوان یک کشور وسیع در آسیای میانه، از بازار ایده آلی برای تولیدکنندگان استان برخوردار است و به گفته سعید صیفی، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، تجارت در حوزه مصالح ساختمانی، مواد شوینده، صنایع غذایی و محصولات کشاورزی با تجار تاجیکستانی می‌تواند بسیار بیشتر از سطح معاملات کنونی باشد. وی تصریح کرد: پیشنهاد برپایی نمایشگاه ویژه تاجیکستان در اسفند، فرصت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا پس از برگزاری نشست کارگروه اقتصاد و تجارت در شهریور، زمینه آشنایی بیشتر صادرکنندگان استان با فرصت‌های صادراتی بازار تاجیکستان فراهم شود.

بررسی راهکار‌های توسعه رقابت پذیری صادرکنندگان استان در بازار‌های جهانی، افزایش صادرات غیرنفتی با محوریت سبد صادراتی گروه فلزات، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، تغییر مسیر ترانزیتی استان با حذف کارت‌های بدون پشتوانه و کاهش فاصله قیمتی ارز نیمایی با سنایی که موجب کاهش رغبت تولیدکنندگان و صادرکنندگان به بازار‌های برون مرزی شده است، از جمله سرفصل‌های موردتأکید شرکت‌های صادراتی استان در این نشست بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->