سرخط خبرها

پیش‌سازهای تولید موادمخدر صنعتی از اروپا وارد افغانستان می‌شود

  • کد خبر: ۱۲۴۴۶۵
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
پیش‌سازهای تولید موادمخدر صنعتی از اروپا وارد افغانستان می‌شود
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تاکید بر اینکه ما گریزی جز پیشگیری برای مبارزه با مواد مخدر نداریم، گفت: در یک سال گذشته در خط مبارزه جهانی با مواد مخدر و برای دفاع از امنیت جهانی ۱۲ شهید و چند ده جانباز تقدیم کردیم. این اعتقاد ما است و برایمان فرقی ندارد این مقابله در کجای جهان باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سردار اسکندر مومنی در روز دوم از نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های کشور که با عنوان "پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهبود یافتگان" امروز سه‌شنبه (۱۵ شهریور) برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم نامه و همکاری جدید این ستاد با وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: معتقدیم وزارت آموزش و پرورش دریایی است که هر سازمان و وزارتخانه و نهادی به اندازه برنامه‌ریزی و همت خود می‌تواند از آن بهره ببرد و در تمام بخش‌ها مهمترین وزارتخانه در کشور آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه ما گزینه دیگری جز پیشگیری از اعتیاد نداریم، تصریح کرد: اینطور نیست که چند انتخاب داشته باشیم و پیشگیری را انتخاب کنیم بلکه گریزی جز پیشگیری نداریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۹۰ درصد تولید مواد مخدر افیونی و تریاک جهان در این کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته با حمایت مستقیم آمریکایی‌ها و ناتو تولید مواد مخدر به بیش از ۵۰ درصد خود رسیده و در دهه اخیر تولید مواد مخدر صنعتی و شیشه روز افزون افزایش فزاینده داشته است.

به گفته مومنی، تولید مواد مخدر صنعتی نیاز به دانش روز، فناوری، تجهیزات و پیش سازها دارد و این پیش سازها کاربرد دو گانه‌ای در صنایع شیمیایی دارند که از کشورهای اروپایی به سمت افغانستان می‌آید.

وی با بیان اینکه پیش سازها با حمایتی که در دوران اشغال توسط آمریکایی ها انجام گرفت تبدیل به شیشه در افغانستان می‌شد و همه جهان از جمله ایران را تحت تاثیر خود قرار می‌داد، تصریح کرد: اینها نشان می‌دهد در جنگ تمام عیار قرار داریم که اصلی ترین سرمایه‌هایمان به ویژه نوجوانان و جوانان را هدف گرفته است چراکه انگیزه‌های مالی فراوان در این امر برای بازار مصرف قاچاقچیان و نیز انگیزه‌های توسعه طلبی و سیاسی ناتو و آمریکا وجود دارد.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، حمایت آمریکایی‌ها و ناتو برای تبدیل پیش سازها به شیشه در افغانستان و طی ۲۰ سال گذشته، اقتصاد افغانستان به ویژه اقتصاد خرد این کشور را نابود و به سمت اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر تولید مواد مخدر پیش برده‌ است که به جز کشتار و از بین بردن مردم، این امر بزرگترین خیانت و جنایتی بوده که آمریکایی‌ها در آنجا انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حتما باید به پیشگیری و بازدارندگی درونی جامعه برای مقابله با مواد مخدر بپردازیم، تصریح کرد: مقابله کافی نیست و آموزش و پرورش یکی از بهترین نهادها است که می‌تواند در این راستا به ما کمک کند. آموزش و پرورش دارای بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز است و معلمین در این وزارتخانه عظیم خدمت می‌کنند و این ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی است.

افزایش مدارس تحت پوشش طرح «یاریگران زندگی» به 80 هزار مدرسه

پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت مهدهای کودک برای آموزش پیشگیری از اعتیاد

مومنی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اجرای طرح یاری‌گران زندگی در مدارس، توضیح داد: از اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ این طرح شروع شد و در این راستا حدود ۴۰ هزار مدرسه تحت پوش قرار گرفت. حتی کرونا و تعطیلی مدارس هم نتوانست ما را از پیش برد این توافق باز بدارد. از طریق سامانه شاد آن تفاهم نامه پیگیری شد. می‌خواهم حداقل ۸۰ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گیرند و در سال جاری این رقم را به ۸۰ هزار مدرسه برسانیم.

مومنی یادآور شد: زنگ یاری گران زندگی به عنوان نماد این همکاری گسترده می‌تواند کمک حال ما باشد تا در یک زمان مناسب در هفته‌های سلامت یا هفته مقابله با آسیب‌ها در وزارت آموزش و پرورش به صدا در آید. همچنین استفاده از ظرفیت سازمان تعلیم و تربیت کودک هم مورد انتظار ما است تا از آن ظرفیت هم در توافق استفاه شود.

وی با بیان اینکه شاید انتظار خانواده‌ها این باشد که مسئولین باید کاری کنند که مواد مخدر وجود نداشته نباشد تا کسی آن را مصرف نکند، تاکید کرد: این انتظار به حق است اما کافی نیست و بدون همراهی خانوادها فایده نخواهد داشت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین با اشاره به امضاء تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان، گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان عظیم است. این دانشگاه متولی تعلیم وتربیت معلمین است و نقش مهمی در فرهنگ سازی دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->