قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نرخ طلا و سکه در بازار امروز (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دریافت صورت‌حساب الکترونیکی شرط معافیت از مالیات معاملات طلا و ارز وزیر کار به اعتراضات درباره دستمزد کارگری واکنش نشان داد فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی
سرخط خبرها

مبارزه با فساد، با دستانی بسته

  • کد خبر: ۱۲۷۴
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
مبارزه با فساد، با دستانی بسته
مصطفی انتظاری‌‌هروی روزنامه‌نگار و فعال رسانه

رئیس فراکسیون مبارزه با جرایم اقتصادی مجلس در اظهارنظر جالبی گفته است که به رسانه‌ها بابت افشای پرونده‌های مجرمانه اقتصادی، حق‌الکشف داده می‌شود. پیش از او، رئیس دستگاه قضا نیز گفته بود که برای شفافیت بیشتر باید از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده کرد.
این اظهارنظرها، امید به این را که رسانه‌ها در کشور در جایگاه شایسته خود قرار گیرند و از یک تریبون محض برای مسئولان، تبدیل به یک دیده‌بان عمومی شوند، افزایش داده است. با این همه به نظر می‌رسد که هنوز برای دستیابی به چنین جایگاهی که بتوان به رسانه به‌عنوان یک نهاد مستقل افشاگر نگریست که قدرت رویارویی با مافیای سیاسی و اقتصادی را داشته باشد، راهی طولانی در پیش است و می‌توان به برخی دلایل برای این راه پرفرازونشیب اشاره کرد.
اولین مانع در پیش‌روی این نقش افشاگرانه، اقتصاد رسانه است. وابستگی برخی رسانه‌ها به کارتل‌های اقتصادی رسمی و غیررسمی، عملا دست آن‌ها را برای آنکه نقش یک رسانه افشاگر را ایفا کنند، بسته است. روشن است که وقتی سرمایه‌گذاران پشت‌پرده رسانه‌ها خود در جریان برخی پرونده‌های اقتصادی دخالت می‌کنند و منافع دارند، رسانه نمی‌تواند آزادانه به افشای مفاسد احتمالی دست بزند و ناخواسته دچار خودسانسوری می‌شود، بنابراین اولین گام برای ارتقای جایگاه رسانه به یک عنصر ضدفساد، کوشش برای قطع وابستگی‌های اقتصادی نهاد رسانه است.
دومین مانع، مربوط به خط قرمزهای نامشهودی می‌شود که رسانه‌ها در مسیر مبارزه با فساد با آن روبه‌رو هستند. به تعبیر یکی از روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها عملا با یک میدان مین روبه‌رو هستند که نقشه مین‌های کارگذاشته‌شده در آن را ندارند، بنابراین رسانه نمی‌داند کدام پرونده را تا کجا می‌تواند پیش ببرد و کدام خط قرمز قانونی یا فراقانونی ممکن است پیش‌روی رسانه، ادامه کار برای افشای فساد را سخت کند. اینکه در برخی پرونده‌های اقتصادی، اطلاعات و تصاویر متهمان کامل منتشر می‌شود و در برخی دیگر ضریب سانسور داده‌های پرونده بسیار بالاست، رسانه‌ها را در حدومرز دخالت در پرونده‌های این‌چنینی دچار سردرگمی می‌کند.
سومین مانع برای افشای فساد، قانون مطبوعات است؛ قانونی که علاوه‌بر مدیرمسئول، خبرنگار را هم در قبال مطلب افشاگرانه‌اش مسئول می‌داند. براساس چنین قانونی، خبرنگار ریسک افشاگری را نمی‌پذیرد و دربرابر فشارهای مافیای قدرت و ثروت که طبیعی است اجازه افشاگری را نمی‌دهند، خود را بی‌پشت‌وپناه می‌یابد، بنابراین اگر مجلس واقعا می‌خواهد از رسانه به‌عنوان ابزار مبارزه با فساد استفاده کند، باید به نویسندگان و خبرنگاران در قبال افشاگری در پرونده‌های فساد، مصونیت بدهد.
مانع دیگر که کار رسانه‌ها را برای مقابله با مفاسد اقتصادی مشکل می‌کند، مدیریت نداشتن درست فضای مجازی و فعالیت رسانه‌های بدون مجوز است. رسانه‌هایی که بعضی با کپی نام سایر رسانه‌ها، برای خود مشروعیت می‌خرند و هر رسانه‌ای را که در مسیر افشاگری قدم بردارد، بدنام می‌کنند. درواقع رسانه‌های وابسته به جریانات مافیایی، بزرگ‌ترین مانع رسانه‌ها هستند برای آنکه تبدیل به یک رسانه کنشگر در مسیر مبارزه با فساد شوند.
به این ترتیب برای آنکه از گزارش‌های تحقیقی رسانه‌ها برای مبارزه با فساد استفاده شود، پیش‌شرط‌هایی لازم است. این پیش‌شرط‌ها با وعده حق‌الکشف محقق نخواهد شد، بلکه لازم است نمایندگان مجلس، گام‌های جدی‌تری برای دفاع از رسانه‌ها در مسیر مبارزه با فساد بردارند.
اینکه رتبه ایران در فساد وضعیتی نامناسب دارد، یک دلیلش همین سابقه طولانی سانسور رسانه‌هاست و حالا اگر تصمیم گرفته شده است که این رویه اصلاح شود، دولت، مجلس و دستگاه قضایی باید دست از رویه‌های گذشته خود در شکایت از رسانه‌ها، توقیف مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران و اینفلوئنسرهای فضای مجازی که بعضی دست به افشاگری زده و با شکایت روبه‌رو شده‌اند، بردارند. شاید اگر این رویه‌ها اصلاح شود، رسانه‌ها به‌طور خودجوش و بدون طمع دستیابی به حق‌الکشف، فعالانه در مسیر مبارزه با فساد حرکت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->