اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی

  • کد خبر: ۱۲۹۵۵۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی
سیدجعفر بنی هاشمی - کارشناس ارشد حقوق بین الملل

با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها، گسترش ساخت وساز و تهیه مسکن برای این جمعیت زیاد امری اجتناب ناپذیر است. با نگاهی به اطرافمان، هر روز می‌بینیم ساختمانی جدید سر به فلک می‌کشد و بافت قدیمی و مسطح شهر را در خود می‌بلعد. هر روز کلنگ جدیدی بر زمین می‌خورد و سازه‌ای تازه احداث می‌شود؛ خوب یا بد امری است گریزناپذیر.

مدت زیادی است که چشمانمان به دیدن تیتر‌های دردناک صفحات خبرگزاری‌ها مأنوس شده است و ناباورانه آمار‌های حوادث را می‌بینیم و می‌شنویم: «گودبرداری غیراصولی به ریزش ساختمان‌های مجاور منجر شده است»، «تخریب و خاک برداری غیراصولی چندین مصدوم برجا گذاشت»، «آوار و ریزش ساختمان به مرگ چند کارگر منجر شده است» و....

پس از وقوع هر حادثه‌ای بر اثر تخریب و گودبرداری، همگان را ترسی دربرمی گیرد و این گونه به نظر می‌رسد که با هشدار کارشناسان و مسئولان و با رعایت نکات ایمنی و اصول تخریب و گودبرداری، این خبر‌های تلخ کمتر شنیده خواهد شد! حکایت همچنان باقی است و با تکرار فعالیت‌های غیراصولی هر روز صفحه‌ای به داستان غم انگیز این رویداد‌ها افزوده می‌شود.

اما مقصر کیست؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده و هربار که حادثه‌ای روی داده است و جنجالی به پا می‌خیزد، هر نهاد و سازمانی سعی می‌کند توپ را به زمین دیگری بیندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. اما دلیل این امر چیست؟ آیا مقررات ما ضعیف اند یا در اعمال آن‌ها اهمال می‌شود؟

عملیات گودبرداری جزو عملیات‌های خاکی خطرناک است که نیازمند اجرای دقیق، براساس اصول و ضوابط ایمنی مشخص ازپیش تعیین شده است. امروزه در بیشتر کشور‌ها ضوابط و مقرراتی ویژه برای این امر پیش بینی کرده اند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

با وجود این، نگاهی به تیتر خبر‌های خبرگزاری‌ها حاکی از این واقعیت تلخ است که هر سال افراد بی شماری در این عملیات و به علت رعایت نکردن ضوابط ایمنی جان خود را از دست می‌دهند یا متحمل خساراتی سنگین می‌شوند، اما در صورت بروز حادثه و تحمیل خسارت، نوک پیکان مسئولیت متوجه چه کسی است؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده است و باید پاسخی شایسته و درخور به آن داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->