کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات
سرخط خبرها

در یک‌سال گذشته ۸ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند

  • کد خبر: ۱۳۲۶۲۴
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
در یک‌سال گذشته ۸ خبرنگار در افغانستان جان باخته‌اند
در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه و یا انتحاری و بمب‌گذاری در افغانستان جان باختند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه بر اثر رویدادهای جنگی و یا جرایم سازمان یافته در دو دهه اخیر در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند، اما به دلیل حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، عدالت در مورد اکثریت این‌ جرایم تامین نشده است.

امروز ۲ نوامبر۲۰۲۲ برابر با ۱۱ آبان ۱۴۰۱، روز جهانی پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران است.

در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه و یا انتحاری و بمب‌گذاری در افغانستان جان باختند.

برپایه معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۰ هجری خورشیدی) تا اکنون، دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه که ۲۰ تن آنان زنان بوده‌اند جان خود را در کشور از دست داده‌اند.

بررسی‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که به دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، قانون و عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

افزون بر این، بر پایه گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان که رویدادها علیه خبرنگاران و رسانه‌ها را در فاصله زمانی ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ اگست ۲۰۲۲ (برابر با ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ) بررسی کرده است، حداقل ۲۴۵ رویداد علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در جریان یک‌سال حاکمیت «امارت اسلامی» شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی جان باختن کارمندان رسانه‌ها رخ داده است.

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در این مدت حداقل دو کارمند رسانه (شامل فهرست ۱۲۷ قربانی) جان خود را در کشور از دست دادند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که دست کم ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید از یک تا چند ساعت و یا چند روز و چند ماه در یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است.

از جمله خبرنگاران بازداشتی، خالد قادری، مجری سابق رادیو نوروز در هرات به دلیل نشر دیدگاه انتقادی‌اش در مورد «امارت اسلامی» در شبکه های اجتماعی از سوی محکمه هرات به یک سال زندان محکوم شده است و از ۲۶ حوت ۱۴۰۰ همچنان در زندان بسر می‌برد.

مرکز خبرنگاران افغانستان-همان‌طور که در حکومت پیشین (جمهوری اسلامی) علیه فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و تامین عدالت در مورد هرگونه اقدام علیه خبرنگاران و رسانه‌ها- دادخواهی می‌کرد از «امارت اسلامی» نیز می‌خواهد به تعهد خود مبنی بر حمایت از خبرنگاران عمل کند و به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران پایان دهد.

مرکز خبرنگاران افغانستان به این باور است که حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات علیه خبرنگاران در افغانستان و همچنان تهدید و فشار روز افزون علیه کار آزاد رسانه‌ای در کشور، اثرهای زیان‌باری بر جامعه و پیشرفت کشور برجا خواهد گذاشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->