جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

۲۴ آبان، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۳۴۲۷۱
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
۲۴ آبان، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
نشست خبری مشترک اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حالی امروز، ۲۱ آبان، در محل کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد که نهادهای مختلف فرهنگی استان به بیان برنامه‌های ویژه خود در هفته کتاب و کتابخوانی پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست خبری هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی امروز، ۲۱ آبان ۱۴۰۱، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و معاونت شهرداری مشهد در محل کتابخانه مرکزی مشهد برگزار شد.

اضافه شدن سبد کتابخوانی خانوار به خانواده‌ها

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر ستاد هفته کتاب گفت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی است برای تامل و تمرکز و تبلیغ و ترویج کتاب‌های خاص و جریان‌ساز. همچنین فرصتی است برای گفتگوی بین اهالی کتاب در راستای رشد کتابخوانی در کشور؛ بنابراین ما این هفته را خاص کتابخوانی می‌دانیم، اما وظیفه خود می‌دانیم در طول سال در این حوزه فعالیت داشته باشیم.  

محمد حسین‌زاده افزود: مهم‌ترین اتفاقی که در طول سال گذشته می‌توان به عنوان کار جریانی از آن یاد برد، تصویب سبد فرهنگی خانوار در شورای فرهنگی عمومی است که بر اساس آن کتاب را جزو جدایی‌ناپذیر خانواده می‌دانیم.

وی در ادامه به عرضه اولین سبد کتابخوانی در شهریور ماه امسال اشاره کرد و افزود: در این سبد کتاب‌های متنوع به ویژه در زمینه سیره حضرت رضا (ع) به خانواده‌ها عرضه شده است. این سبد هر ماه تکمیل شده و فرایند‌های ارتباطی و معرفی کتاب به مردم نیز در این سبد قرار خواهد گرفت.

حسین‌زاده در بخشی دیگر از سخنان  به اثر رسانه‌ها در ترویج کتابخوانی اشاره کرد و گفت: اثری که رسانه‌ها در ترغیب مردم برای خواندن کتاب می‌گذارند اثر بی‌نظیر و بی بدیل است، زیرا اگر کتاب خوب به مردم معرفی شود آن‌ها با رغبت کتاب را تهیه می‌کنند بنابراین باید با کمک رسانه‌ها بتوانیم این چرخه را به حرکت درآوریم.

دبیر ستاد هفته کتاب در ادامه به ویژه‌برنامه‌های ویژه ستاد هفته کتاب امسال نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال حوزه اکران شهری و تبلیغات است که به همت شهرداری مشهد در شهر اتفاق افتاده است.   تفاوت آن با تبلیغات گذشته در این حوزه این است که امسال در کنار ترویج کتابخوانی معرفی کتاب هم داریم. همیچنین در حوزه کتاب‌های صوتی اتفاق‌های خلاقانه‌ای را در ایستگاه‌های مترو و فضا‌های عمومی به شکل خوانش زنده کتاب خواهیم داشت. برگزاری رونمایی و جشن امضای کتاب در فضا‌های عمومی و کتابفروشی‌ها و در میان مردم نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب امسال است.

حسین‌زاده همچنین به اتفاق‌های ویژه در این حوزه اشاره کرد: حوزه «مشاوره کتاب» در راستای رفع دغدغه‌های خانواده‌ها در ارتباط با نوجوانان با استفاده از کتب‌های مناسب یکی از اتفاقات ویژه هفته کتاب است که امسال رقم می‌خورد. همچنین سعی داریم امسال طرح راوی کتاب را راه‌اندازی کنیم که بر اساس آن یک راوی همراه دانش‌آموزان و کتابخوان‌ها می‌شود و با بیان پیشینه و تاریخچه کتاب‌ها مخاطب را در انتخاب کتاب مناسب کمک می‌کند. در کنار این‌ها در مدارس و مساجد  نیز برنامه‌های ویژه کتابخوانی برگزار می‌شود؛ در حوزه مطالعه، معرفی کتاب و در صورت امکان میز فروش کتاب.

دبیر ستاد هفته کتاب در پایان از راه‌اندازی طرحی جدید برای خرید کتاب و اختصاص یارانه برای خریداران کتاب خبر داد.

به گفته حسین‌زاده این طرح به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه کتاب امسال اجرا می‌شود که هم امکان خرید حضوری را برای مخاطب فراهم می‌کند و هم این امکان را به وجود می‌آورد تا مخاطبان در شهرستان بتوانند از همه کتابفروشی‌های استان کتاب خود را سفارش دهند.

۲۶ پروژه نیمه‌تمام  نهاد کتابخانه‌های عمومی

در ادامه این نشست مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از اجرای  ۱۴۰۱ برنامه محتوایی از امروز، ۲۱ آبان، در سطح استان خبر داد  پویش «کتاب خواندنی است، تزئینی نیست» در راستای استفاده از کتاب‌های مانده درقفسه‌های مدیران ارادات، نشست‌های کتابخوانی مدرسه‌ای، برگزاری تور‌های کتابخوانی برای آشنایی با کتابخانه‌های عمومی، قصه‌خوانی، قصه‌گویی، کتاب‌سازی، نمایشنامه‌خوانی برخی از آن‌هاست.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان در ادامه از امکان عضویت رایگان برای همه مردم و خانواده‌ها در روز ۲۴ ابان خبر داد و گفت: از ۲۱ تا ۲۷ نیز بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌ها را اجرا خواهیم کرد.

وی همچنین از افتتاح سه پروژه درهفته کتاب سخن گفت و یادآور شد: کتابخانه سیار شماره ۸ شهرستان مشهد، کتابخانه مرحوم قاسمی در روستای کردیار باخرز و سومین کتابخانه مشارکتی محله وکیل‌آباد در این هفته افتتاح خواهد شد.

 سبزیان همچنین از برگزاری پویش ملی «کتاب دستت چه؟» خبر داد که قرار است در ادارات برگزار شود و به این نحو به ترویج کتابخوانی کمک کند.

وی در پایان افزود: تا پایان امسال ۵ کتابخانه سیار به ناوگان کتابخانه‌های عمومی سیار خراسان رضوی در کاشمر، چناران، تایباد، طرقبه و شاندیز و قوچان اضافه می‌شود.

سبزیان با اشاره به ۲۷ شهرستان استان که دارا بودن کتابخانه عمومی محروم هستند یادآور شد:  کتابخانه‌های سیار و ایستگاه‌های مطالعه و کتابخوانی برای پرکردن جای خالی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌هایی که فاید این امکان هستند ایجاد می‌شود.

وی همچنین از ۲۶ پروژه هم نیمه‌تمام کتابخوانی یاد کرد که قرار است به کمک خیران به اتمام برد.

نام‌گذاری خیابانی تحت عنوان خیابان کتاب

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی برای هفته کتاب در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با هماهنگی دیگر نهادها صورت گرفته است، اظهار کرد: نام‌گذاری خیابانی به نام کتاب در مجاورت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مصوب شده و نام این خیابان تغییر خواهد کرد.

وی افزود: اکران‌های شهری به صورت هماهنگ با نهادها و سازمان‌های فعال در این هفته صورت می‌گیرد. این اکران‌ها از طریق رسانه‌های در اختیار شهرداری خواهد بود و در این رسانه‌ها معرفی کتاب روزانه انجام خواهد شد. طرح مدرسه دوستدار کتاب نیز با همکاری اداره کل نهاد کتابخانه عمومی استان و اداره کل آموزش و پرورش در مشهد برگزار خواهد شد.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: نمایش‌های مختلفی با حضور هنرمندان در مکان‌های عمومی شهر که شامل خوانش کتاب و اجرای نمایش‌‎های خیابانی است انجام خواهد شد و شهرداری مشهد بسته‌های کتابی را با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بانوان تهیه و ارائه خواهد کرد.

برگزاری دو برنامه در خانه سعید تشکری

مجید عسگری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست گفت: امسال اهالی کتاب به هدف هفته کتاب و کتابخوانی یک گام نزدیک‌تر شده‌اند. ایجاد تشکل مردمی به صورت قرارگاهی و استفاده از این ظرفیت اتفاق بسیار خوبی است و این اتفاق نویدی است برای آینده که بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده کنیم؛ همان‌گونه که در حوزه هنری همیشه بنا بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی بوده است.

وی در خصوص برنامه‌های حوزه هنری در این هفته اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های نقد کتاب داستان، شعر و ورکشاپ نقاشی‌های کودکان در کتابفروشی‌ها از برنامه‌های این هفته است. همچنین برنامه گفت‌وگو پیرامون کتاب «میلیشیا» نوشته مریم رمضانی درباره جریان منافقان در دهه شصت نیز در مشهد برگزار خواهد شد که با توجه به اتفاقاتی که در دوماه اخیر رخ داده برگزاری آن را مناسب می‌دانیم.

مدیر حوزه هنری خراسان رضوی بیان کرد: هدف ما در حوزه هنری این است که مسئله هنر، کتاب و رسانه را با مسائل به‌روز تلفیق کنیم و تاثیر فضاهای رسانه‌ای و هنری را در شرایط روز جامعه افزایش دهیم. در نتیجه تصمیم به بررسی و گفت‌وگو پیرامون این کتاب گرفتیم.

به گفته عسگری، امسال نخستین هفته کتابی است که سعید تشکری در جمع ما نیست. بنابراین دو برنامه در خانه او ترتیب داده‌ایم که رونمایی از کتاب «تن‌های هزار ساله»، جدیدترین اثر تشکری که بعد از فوت وی چاپ شده یکی از این برنامه‌ها است. همچنین امسال سومین دوره مسابقه داستان حماسی برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه سعید تشکری دبیر علمی اولین و دومین دوره این جایزه بود و پایه اصلی فکر این جشنواره با او بود، پوستر این دوره در خانه تشکری رونمایی و به خانواده او تقدیم می‌شود.

مهدی شاد، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی نیز در ادامه نشست با تاکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ای روایت است، اظهار کرد: در مجموعه بسیج رسانه با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و انتشارات به‌نشر، ۲۶ آبان جلسه نقد بررسی کتاب «جنگ شناختی، علم پیروزی در نبرد ذهن‌ها» نوشته مقدم‌فر کتابی راهبردی در حوزه رسانه به ویژه برای این روزها است که با حضور نویسنده برگزار خواهد شد.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای نیز با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان امضا شده است که بتوانیم رویدادهای کتاب محور تبدیل به اقدامی اندیشه‌ای و رسانه‌ای بین اهالی رسانه و صاحبان قلم شود. در این هفته کانون‌های بسیج رسانه در شهرستان‌ها برای کتاب «قدرت نرم» انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) رویداد تخصصی برگزار خواهند کرد. همچنین در بسیج رسانه در خدمت تیم رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات جاری هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->