نتیجه و ویدیو خلاصه بازی دورتموند و پاریس سن ژرمن| پایان رویای پاریسی امباپه ورود آقایان به بازی پرسپولیس و سپاهان ممنوع شد| حکم غیر منتظره درباره تخلفات اخیر پخش زنده بازی پاری سن‌ژرمن و دورتمند (۱۸ اردیبهشت) + تماشای آنلاین همه چیز درباره برکناری سرآسیایی از سایپا انفجار در خط دفاع استقلال| دو غایب روی دست نکو پشت پرده صادرنشدن کارت سرپرستی آتیلا حجازی چیست؟ رفتار جنجالی شهربانو منصوریان مقابل وزیر ورزش + ویدیو دردسر بروکس و احتمال بازگشت تیلور تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان | رئال به دنبال جاودانگی مجرد غایب بعدی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها تاج: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باید ضابطه‌مند باشد دبیر: زور بزنیم در المپیک یک طلا بگیریم استقلال و پرسپولیس آسیایی شدند ادامه حاشیه‌سازی حامدی‌فر | از مصدوم‌کردن یامگا تا درگیری فیزیکی با رضایی نکونام: کوپال ناظمی دونده و عالی بود| یک اشتباه بچگانه کار دست ما داد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و پالاس| فاجعه تن‌هاخ و رفقا! تاریخ و ساعت بازی پاریسن‌ژرمن و دورتمند در دور برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان | ام‌باپه به فینال می‌رسد؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و ششم (۱۷ اردیبهشت) | نکونام صدر را به پرسپولیس نمی‌دهد نتیجه بازی استقلال و ذوب‌آهن+ ویدیو گل‌ها(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)| واویلا از بلانکو
سرخط خبرها

نگاهی به عملکرد جالب کرواسی در جام‌های جهانی

  • کد خبر: ۱۳۹۳۶۴
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
نگاهی به عملکرد جالب کرواسی در جام‌های جهانی
تیم ملی کرواسی برای رسیدن دوباره به فینال، عزم خودش را جزم کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛  باید کروات‌ها را باور کرد؛ نه برای نایب‌قهرمانی در دوره قبل، نه برای دراختیارداشتن برنده توپ طلا در عصر مسی و رونالدو و نه برای کیفیتی که ارائه می‌کنند. کرواسی را باید یک قدرت بزرگ در فوتبال دانست؛ فقط به این دلیل که یکی از تیم‌های ملی برزیل قدرتمند تاریخ جام‌جهانی را مغلوب کرد.

البته این اولین‌باری نیست که کرواسی در مراحل حذفی جام‌جهانی موفق به انجام کار‌های بزرگ می‌شود و کروات‌ها عادت به خلق روز‌های بزرگ در تاریخ این رقابت‌ها با کسب موفقیت دارند. مرور بزرگی‌های حذف‌کننده سلسائو از جام‌جهانی ۲۰۲۲ خالی از لطف نخواهد بود و این باور را تقویت خواهد کرد که کرواسی یک قدرت در فوتبال دنیاست. کرواسی با وجود سابقه کم در ادوار جام‌جهانی، تاکنون سه‌بار به جمع چهار تیم نهایی راه پیدا کرده است و بعید نیست با بیشترشدن این سابقه، آن‌ها سکو‌های بزرگ‌تری را هم تجربه کنند.

جام‌جهانی ۱۹۹۸ و حذف آلمان

تیم قدیمی و باسابقه ژرمن‌ها در اولین تصورش از رقیب یک‌چهارم‌نهایی جام‌جهانی ۱۹۹۸ فکر می‌کرد که با قرعه مناسبی روبه‌رو شده است. فرانسوی‌ها که در فینال از پس برزیل برآمدند، پس از جام‌جهانی اعتراف کردند از رویارویی با آلمان در مرحله نیمه‌نهایی هراس داشتند و چنین آلمانی با ستاره‌هایی مانند آندریاس کوپکه و یورگن کلینزمن در یک‌چهارم نهایی به تیم شگفتی‌سازی برخورد کرد که شکستی تاریخی را برای فوتبال ژرمن‌ها رقم زد. کرواسی با داور شوکر به آلمان مدعی نه یک گل و دو گل، بلکه سه گل زد و در یک مسابقه به آلمانی‌ها فهماند که باید نسل فوتبالی‌اش را تغییر دهد.

کرواسی در این جام به رسیدن به جمع چهار تیم هم راضی نشد و در دیدار رده‌بندی از پس هلندی برآمد که نفس برزیل را گرفته بود. کرواسی اولین حضورش در جام‌جهانی را با ایستادن بر سکوی سوم به پایان رساند تا نه در سال ۲۰۲۲، بلکه در هزاره قبلی میلادی اعلام کند که می‌خواهد در فوتبال دنیا بزرگی کند.

ناکام‌گذاشتن انگلیس در جام ۲۰۱۸

این‌بار کروات‌ها دیگر آن تیم تازه‌راه‌یافته به مسابقات بین‌المللی نبودند و ترکیب قدرتمندی از ستاره‌ها را در اختیار داشتند. این ترکیب قدرتمند در مرحله گروهی آرژانتین و لیونل مسی را مثل آلمان ۱۹۹۸ سه‌تایی کرد تا به همه رقیبان اعلام کند که می‌خواهد مثل جام‌جهانی ۱۹۹۸ درخشان ظاهر شود. پس از عبور از دانمارک و روسیه در ضربات پنالتی، نوبت به رقیبی بزرگ رسید تا مقابل شاگردان دالیچ به زورآزمایی بپردازد. با این حال، زور انگلیسی‌ها هم به کرواسی نرسید و این تیم مقابل انگلیس هم با کشاندن بازی به وقت‌های اضافه، آرزوی بازگرداندن جام به خانه را برای سه‌شیر به باد داد تا یکی دیگر از روز‌های بزرگ و تاریخی قدرت جدید دنیای فوتبال رقم بخورد. آن‌ها باز هم مثل جام‌جهانی ۱۹۹۸ به سدی مانند فرانسه برخورد کردند و در فینال عنوان سوم پیشین خود را به جایگاه دوم ارتقا بخشیدند.

کابوس سلسائو در قطر

اگر اتفاق بود، یک‌بار بود و اگر باز هم می‌خواستیم بدبینانه به قدرت‌نمایی کرواسی در ادوار جام‌جهانی نگاه کنیم، با دومین موفقیت آن‌ها هم نمی‌پذیرفتیم این تیم یک قدرت جدید در دنیای مستطیل سبز است، اما کرواسی با دالیچ و ستاره‌هایش در سال ۲۰۲۲ سومین‌بار بزرگی کرد. بزرگی کرواسی به‌اندازه سرنگون‌کردن برزیلی بود که هیچ‌کس باور نمی‌کرد قرار است در نیمه‌نهایی غایب باشد. برزیلی‌ها هرچه تلاش کردند، موفق نشدند از سد بزرگی به نام لیواکوویچ و البته خط دفاع موفق کرواسی در نود دقیقه برآیند. نیمار در وقت‌های اضافه به همان قهرمانی تبدیل شد که همیشه آرزویش را داشت.

او خط دفاع کرواسی را یک‌تنه پشت سر گذاشت و حتی برای شکستن سد لیواکوویچ هم به کسی اعتماد نکرد و با دریبل‌کردن او قفل این دروازه را شکست، اما روحیه کروات‌ها تسلیم‌ناپذیر به نظر می‌رسید و آن‌ها ادامه دادند و برزیل را هم غافل‌گیر و مغلوب کردند. البته آن‌ها حالا باید مقابل آرژانتین پرانگیزه با فوق‌ستاره‌ای به نام مسی قرار بگیرند، اما احتمالا حالا دیگر کارشناسان یاران مسی را ازپیش‌برنده این دیدار به حساب نمی‌آورند و خیلی بیشتر از قبل روی قدرت کروات‌ها حساب خواهند کرد. شاگردان دالیچ می‌خواهند کابوس ستاره‌های جام شوند و بعد از نیمار، حالا رؤیای مسی را هم نقش‌برآب کنند.

کروات‌ها را یک قدرت بدانیم

جام‌جهانی را با برزیل، آرژانتین، ایتالیا، آلمان، فرانسه و هلند بیش از دیگر تیم‌ها می‌شناسیم. اسپانیا، پرتغال، انگلیس و اروگوئه هم در جمع بزرگان بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی دنیا هستند. به این فهرست قدرت‌های بزرگ جام‌های جهانی بدون هیچ تعارف و مبالغه‌ای کرواسی را هم باید اضافه کرد و منتظر هواداران آن‌ها در سرتاسر دنیا بود. دور نیست روزی که پوستر تیم موفق کرواسی در جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در کنار پوستر تیم‌های بزرگ دنیا در ادوار جام‌جهانی دیوار اتاق نوجوانان طرف‌دار فوتبال را پر کند و بعید هم نیست این تیم یکدل و مصمم این‌بار اگر به پست فرانسه بخورد، انتقام شکست‌های پیشین را از این تیم هم بگیرد و بر سکوی قهرمانی دنیا بایستد. آن‌ها را آن‌طور که شایسته‌اش بودند، جدی نگرفتند و کرواسی درس بزرگی به همه رقیبانی داد که این تیم را مدعی به شمار نمی‌آوردند. به قدرت جدید و بزرگ فوتبال دنیا برای پیوستن به جمع بزرگان تاریخ مستطیل سبز باید خوشامد گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->